Der er ingen vej uden om. Fremtiden i it-kanalen kommer til at byde på mere cloud computing. Den erkendelse lyser ud af et særligt afsnit i årets Image-undersøgelse, hvor forhandlerne er blevet bedt om at svare på en række spørgsmål om, hvordan de ser på cloud.
Svarene viser, at mange forhandlere allerede er godt i gang med at integrere cloud i deres forretning. Men samtidig peger svarene på indbyggede konflikter, som kan rokke ved magtforholdet mellem forhandlere og producenter.
Ikke mindst efterlyser forhandlerne klar besked fra de store cloud-leverandører om, hvad databehandling uden jordforbindelse betyder for kunder, løsninger og forhandlernes egne muligheder for at tjene penge.
Ud af de 1.418 forhandlere, der har svaret på de særlige cloud-spørgsmål i Image-undersøgelsen, siger godt en tredjedel, at de allerede i dag er i gang med at sælge eller rådgiver om cloud til deres kunder. Men kigger forhandlerne i krystalkuglen, forventer næsten to tredjedele, at de allerede inden for de næste to år »måske« eller »helt sikkert« vil være med på cloud-bølgen.
Kun seks procent er uenige i, at cloud vil få en stor udbredelse. Men allerede her stikker usikkerheden om fremtiden hovedet frem. Ganske vist er næsten 50 procent enige i udsagnet, men næsten lige så mange er tvivlere og siger »både/og« eller »ved ikke«.
Hvor er min forretning?
Samme billede tegner sig, når spørgsmålet går på, om cloud åbner for større forretningsmuligheder. Det mener 35 procent, mens hver anden tvivler.
Også frygten, for at producenterne vil bruge cloud til at kannibalisere forhandlernes forretning, er langt fremme i bevidstheden.
Hver tredje regner med, at flere kunder vil handle direkte hos leverandørerne. Og næsten lige så mange forudser, at cloud vil ramme dem på indtjeningen. Image-undersøgelsen spørger også til, hvor godt - eller rettere, mindre godt - producenterne har forklaret kundefordele, opbygningen af cloud-løsningerne og ikke mindst hvilke forretningsmuligheder cloud åbner for forhandlerne selv.
Den korte version lyder, at producenterne har en stor pædagogisk opgave i forhold til forhandlerne.
Kun 20 procent er enige i, at kundefordelene er blevet forklaret godt. Endnu færre - 15 procent - synes, de har fået klar besked om indholdet af cloud-løsningerne, og sølle 12 procent føler sig ordentligt informeret om forretningsmulighederne i skyen.