Artikel top billede

Elgiganten frustreret: Vi mangler iPhones

Elgiganten kunne have solgt 10 til 15 gange flere iPhones, hvis ellers kæden kunne få fat i nogle flere telefoner. Men en særlig ordning står i vejen.

Elgigantens pæne salgstal i julehandelen kunne have været en del bedre, hvis leverancerne af Apples iPhones havde været mere stabile.

Det siger Elgigantens salgschef for telefoni, Mogens Betzer, som samtidig mistænker Apples leveringspolitik for at forskelsbehandle forhandlere.

Han fortæller, at retailbutikker kun sælger Apples hyperpopulære telefon via aftaler med teleudbydere.

Iphone-leverancerne er derfor afhængig af, hvor mange telefoner Apple stiller til rådighed for de enkelte teleudbydere.

I Elgigantens tilfælde er det TDC, som står for abonnementdelen af iPhone-salget.

Og her kniber det med at skaffe det antal iPhone ,som der er brug for i Elgigantens butikker.

»Vi har stadig kunder, der venter på deres iPhone fra før jul. Vi har ikke fået det antal telefoner, som vi har ønsket, og som vi kunne sælge. Det er selvfølgelig problematisk, når man ved, at kunderne står i kø for at få fat på en iPhone. Jeg vil tro vi kunne have solgt ti til femten gange så mange Iphones i ,december,« siger Mogens Betzer.

Han siger, at det ikke er hans indtryk, at alle operatører har de samme udfordringer som TDC.

"Min fornemmelse er, at de store nordiske teleudbydere har lettere ved at få fat på i iPhones. Det er frustrerende, at kunderne bliver holdt som gidsel, hvis der er nogen, der har bedre tilgængelighed på Iphones i Danmark,« siger Mogens Betzer.

Lille fortjeneste

Han peger samtidig på, at Apples stramme prispolitik kun efterlader meget lille fortjeneste til forhandlerne.

Hos Elgiganten er fortjenesten på en iPhone uden abonnement på omkring 1,5 procent, fortæller Mogens Betzer.

Hos den fællesnordiske teleudbyder Telia afviser salgsdirektør Michael Bech, at Apple giver særbehandling til nogle teleudbydere fremfor andre.

»Men de, der sælger meget bliver prioriteret. Vi har solgt mange telefoner i tredje og fjerde kvartal, og så får vi også mange leveret her i første kvartal. Det er Apples måde at honorere de, der gør en indsats og gøre opmærksom på, at det betaler sig at gøre en indsats. Sådan gør alle producenter. Det er der ikke noget nyt i,« siger Michael Bech.

Han oplyser, at Telia i fjerde kvartal nåede index 192 i forhold til det salg, som man oprindeligt havde forecastet over for Apple.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere