Multimedieskatten har været en guldgrube for Apple, der har fået boostet sit salg via bruttolønsordninger. Men nu er festen slut. Producenten står til at miste en større millionomsætning som følge af de ændrede skatteregler.
Leif Andreasen fra flex benefit-forhandleren Flexpay fortæller, at Apple alene hos Flexpay vil miste en tocifret millionomsætning.
Atea bekræfter tendensen.
"Multimedieskatten har lagt op til highend-produkter, og der har Apple ramt godt," siger direktør Per Søgaard fra Atea, der selv forventer at miste samlet set 160 millioner kroner i omsætning i 2012 på grund af de nye regler.
Atea har tidligere fortalt, at Apples produkter udgjorde 40 procent af salget via bruttolønsordninger.
Spørgsmålet er dog, hvad det betyder for Apples samlede vækst. IDC-analytiker Anders Elbak venter en fortsat Apple-fremgang.
"Dels er der tendensen mod consumerization, hvor stadig flere medarbejdere får lov til at vælge en Apple arbejds-pc, dels er Apple efterhånden nået bredere ud end til de studerende og kreative, som traditionelt har brugt Apple. Det har gjort, at flere har fået øjnene op for Apple som alternativ til Wintel," siger Anders Elbak.
Han forventer også, at detailhandelen vinder noget af salget tilbage fra før multimedieskatten. Oveni kommer en række forventede produktlanceringer fra Apple.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Apple.
Læs mere i det trykte CRN, som udkommer i dag