På Computer-messen Cebit, der startede i går, kan man ikke finde en stand for verdens tredjestørste computerfirma, Asus.
Flere andre af de taiwanesiske computer-giganter, for eksempel Gigabyte Technology og MSI, har også skåret ned på satsningen på Cebit i år, selvom de nævnte mærker er repræsenteret med mindre stande.
Ifølge de officielle tal fra de tyske arrangører er der totalt set lige så mange udstillere i år på Cebit som sidste år, nemlig 4200. Men ifølge ComONs forespørgsler, er Cebit ikke længere så vigtig for it-branchen - især ikke sammenlignet med den næsten ikoniske status som samlingspunkt, som Cebit nød for omkring ti år siden.
Hos Asus forklarer marketing manager Anders Haby, at man kan takke Intel for selskabets fravalg af en stand på verdens største it-messe.
"Intels Ivy Bridge kommer først i april eller maj, så ind til da har vi ikke så mange nye ting at vise frem. Og en stand koster jo rigtig mange penge," siger han.
Han indrømmer dog også, at det nok har spillet ind for beslutningen, at Cebit slet og ret er blevet mindre vigtig.
IDC-analytiker Anders Elbak forklarer Cebits dalende mindshare med det faktum, at computere og computer-produkter i stadigt bliver mere og mere ens.
Virtualiserings-bølgen ramte hårdt
"Det er er ikke længere så relevant at vise sine produkter frem, og der er ikke længere så stor forskel på de forskellige computere. It er i højere grad blevet en hyldevare, og producenternes forskellige isenkram skiller sig mindre ud," siger han.
Er det cloud-computing der har taget luften ud af en hardware-messe som Cebit?
"Nej, cloud computing mener jeg ikke, det er. Der er trods alt stadig kun meget få firmaer, der benytter cloud computing til deres produktionsmiljøer. Men en trend som virtualisering, hvor detaljerne om den enkelte maskine bliver sekundær, har gjort meget for at fjerne glansen fra en messe-stand med nye servere," siger Anders Elbak.
Også mobil-revolutionen har indirekte været med til at formindske interessen for Cebit:
"Virtualisering og commodity-trenden påvirker Cebit, og på gadget-fronten er interessen flyttet over i det mobile univers, hvor det ikke er Cebit, men Mobile World Congres i Barcelona, der er samlingspunkt," mener Anders Elbak.
Pc-branchen, som tidligere var en vigtig del af Cebit-universet, er også svundet ind i forhold til glansårene, hvor det krævede kilometer-lange traveture gennem Cebit-hallerne - og lige så lange besøg i ølteltet for at skylle oplevelsen ned - hvis den besøgende skulle hele raden rundt.
Muntre timer i ølteltet
"For ti år siden var der et utal af forskellige producenter. Den flok er blevet langt mindre, og de, der er tilbage, har svært ved at skille sig afgørende ud," mener IDC-analytikeren.
Han er selv en af de, der har tilbragt adskillige muntre timer i Cebits øltelt - men det er mange år siden. Den sociale dimension, hvor Cebit bruges som anledning til at møde kolleger og konkurrenter i branchen, mener han tiden er ved at løbe fra.
"I dag har man nok noget sværere ved at retfærdiggøre en Cebit-tur, hvor man river flere dage ud af kalenderen blot for at komme med til en messe," konkluderer Anders Elbak.
Kun seks danske firmaer har investeret i en stand ved den igangværende Cebit-messe: AlfaCom Group, eConscribi, GM Plast, Heveas, Scanjour og Steelseries.