Læs også:
Her er fremtidsplanerne for Windows Phone
To år efter lanceringen: Så lillebitte er Windows Phone
Microsoft kæmper fortsat med at få givet Windows Phone-platformen det skub, der kan gøre den en mere ligeværdig konkurrent til iOS og Android rent markedsmæssigt.
Det sker ikke mindst i kraft af samarbejdet med Nokia, der i den grad har sans for at ramme forskellige markeds-segmenter.
Den strategi vil også smitte af på Windows Phone, der nu skal kunne fungere på både dyrere og billigere telefoner. Det er ikke mindst i den sidste kategori, at der kan være et hul til Microsoft og Nokia.
I et nyt indlæg på den officielle Windows Phone-blog afslører Microsoft lidt mere om disse planer og om, hvordan app-udviklerne skal forholde sig til dem.
"Optimering af dine apps til disse billigere enheder er kritisk for at sikre, at brugerne får den bedst mulige oplevelse, uanset hvilken enhed," skriver Microsoft.
"Apps, der følger best practices for performance i dag, vil køre fint på alle enheder uden megen indsats. Apps, der performer lige tilstrækkeligt i dag vil muligvis performe mærkbart langsommere på billigere enheder," skriver Microsoft.
Sådan skal I udvikle
Softwarefirmaet beder derfor app-udviklerne om at følge en række principper, der skal hindre at apps kun kan fungere på telefoner med store hardware-muskler.
Det drejer sig blandt andet om at optimere opstartstiden, begrænse hukommelses-brugen og at sikre, at app'en reagerer hurtigt på brugerens input.
"En hurtig brugergrænseflade er en grundlæggende forventing, brugere har til apps. Her er den grundlæggende fremgangsmåde at holde så meget aktivitet som muligt væk fra UI-tråden, indtil det er absolut nødvendigt."
Også Google var for nylig ude med direkte opfordringer til udviklerne for at sikre, at de apps, der lægges ud på Android Market, fungerer på flest mulige Android-enheder.
I Gartners seneste rapport om det globale antal solgte smartphones til slutbrugerne i fjerde kvartal 2011 lå Microsoft på en sidsteplads med blot 1,9 procent.
Android lå på 50,9 procent, mens iOS nåede op på 23,8 procent.
Læs også: