Hvis man tager et kig tilbage i den relativ korte internet-historie, har vi ikke lært ret meget i forhold til it-sikkerheden.
Det provokorende udsagn kommer fra svenske David Jacoby, der er sikkerhedsanalytiker i det russiske firma Kaspersky.
Han argumenterer for sin påstand ved at bruge et par historiske tilbageblik på store sikkerhedshændelser.
I 1980'erne hackede Kevin Poulsen Arpanet og overtog samtlige telefonlinjer i Los Angeles. I 1990'erne fik navnebroderen Kevin Mitnick hacket Nokia, Motorola og Sun.
I 00'erne lagde MafiaBoy eBay ned, og i 10'erne slår hacktivister fra Lulsec og Anonymous til på en hel stribe fronter.
"Det tyder på, at vi ikke kan købe os til sikkerhed via teknologi," konkluderer David Jacoby.
Samme problemer
"På trods af, at teknologien har udviklet sig enormt siden 1980'erne, er det stadig de samme problemer, som vi slås med," siger han.
Han peger på, at mange virksomheder ikke er fokuseret på, hvad det er, de skal beskytte, og hvordan de skal gøre det.
"Vi køber stadig sikkerhedsprodukter i stedet for at tænke os om," siger han.
Uddannelsen er forkert
Det sker , ifølge David Jacoby, fordi mange teknikere ikke er uddannet til at forstå, hvad der sker i virksomheden.
"Teknikere får teknisk uddannelse, men de har også behov for at forstå forretningen. Ellers kan de ikke sætte sig ind i, hvad der skal beskyttes, hvorfor og hvordan."
"Sikkerhedsuddannelsen skal gøres bredere, så en tekniker kan sætte sig ind i, hvordan virksomheden og dens medarbejdere bruger it-systemerne og omvendt," vurderer han og fortsætter:
"Vi er nødt til at forstå, hvilke data vi skal beskytte - i hele virksomheden."
Kultur er også sikkerhed
Sammenfaldende kultur er ligeledes en forudsætning for god it-sikkerhed.
De problemer kan man eksempelvis opleve i firmaer, der har afdelinger forskellige steder i verden og i hele cloud-debatten, som også bevæger sig over forskellige verdensdele med forskellige værdier og forudsætninger, fortæller David Jacoby.
"It-sikkerhed er ikke et produkt, det er en tænkemåde, der skal understøttes af samarbejde. It-chefer er nødt til at snakke sammen og udveksle erfaringer og løsninger. Historien har vist, at teknologi ikke kan klare opgaven alene."
Læs også:
Derfor rager passwordsikkerhed din it-afdeling en fjer.