Læs også:
Mobilselskabet 3 meldt til politiet
Teleselskabet Telenor er blevet meldt til politiet efter gentagende gange at have spammet en kunde med markedsføringsmateriale.
På trods af, at kunden både telefonisk og siden skriftligt havde trukket et tidligere samtykke til at modtage markedsføringsmateriale tilbage, fortsatte Telenor med at sende fire mails, indtil Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen og meldte teleselskabet til politiet.
Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.
Husk den skriftlige dokumentation
Specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Mai Robrahn Hansen, fortæller til Computerworld, at politiet nu efterforsker sagen for at finde ud af, om der er belæg for at rejse tiltale.
Hun forventer, at sagen ikke skal i retten, men at Telenor derimod står til en bøde på 10.000 kroner, som er taksten for at spamme op til 100 gange, hvorefter det koster 100 kroner per ekstra spammail.
"Det har været ret vigtigt i denne sag, at kunden har sikret sig med skriftlig dokumentation mod at modtage markedsføringsmail," forklarer Mai Robrahn Hansen.
Telenor erkender fejl
Hos Telenor er paraderne nede, fordi teleselskabet blankt erkender og beklager, at der er sket en fejl.
Telenors pressechef, Peter Glüssing, forklarer til Computerworld, at selskabet har gennemgået sine procedurer for, hvordan kunderne afmelder modtagelsen af markedsføringsmateriale.
"Vi har siden strammet op på vores manuelle arbejdsgange, når vi modtager en afmeldelse og skal opdatere vores markedsføringsdatabase. Fire spammails er simpelthen fire for meget," siger han.
Samtidig fortæller Peter Glüssing, at Telenor forventer at betale bøden på 10.000 kroner.
Læs også:
Mobilselskabet 3 meldt til politiet