En dansk version af den store anmeldelses- og guide-tjeneste Yelp har slået dørene op herhjemme. I første omgang vil Yelp forsøge at samle et community med anmeldelser og guides for butikker, restauranter og interessante fysiske steder i København - senere skal resten af landet underlægges rating-tjenesten.
"Når du sammenholder danskernes berygtede ærlighed og sorte humor med deres overordnede sans for kvalitet, især når det gælder madlavning, er vi sikre på, at vi her i Danmark har de rigtige byggeklodser for et blomstrende Yelp-community," siger Miriam Warren, der er firmaets europæiske marketingchef.
En af Yelps beundrere er iværksætter-guruen Martin Thorborg.
Han fortæller i denne let underbelyste video, hvordan Yelp i USA er blevet en magtfaktor, der kan afgøre succes eller fiasko for et nystartet spisested, fordi sitet fungere som gabestok, hvor utilfredse brugere kan anbringe virksomheder med dårlig service eller ydelser af lav kvalitet.
Martin Thorborg mener dog også, at Yelp kan bruges positivt af virksomhederne, fremgår det af hans indlæg. Yelp har over 66 millioner unikke brugere hver måned og kalder sig en af verdens største bruger-guides.
I København får Yelp blandt andet konkurrence af det brugerskabte MitKBH, Berlingskes AOK.dk og en anden amerikansk tjeneste Foursquare.