En ny undersøgelse har kortlagt, hvordan aktivitet i de sociale medier kan bruges som indikator på stigende arbejdsløshed.
Undersøgelsen er gennemført af United Nations Global Pulse, som er et innovationsinitiativ under FN, i samarbejde med SAS Institute.
I fællesskab har man har analyseret stemningen og aktivitetsniveauet i tæt ved en halv million blogs, chat-fora og nyhedssider i de sidste to år og sammenlignet dem med de officielle arbejdsløshedstal.
Helt konkret viser analysen, at når flere taler om at skære ned på dagligvareindkøb, bruge de offentlige transportmidler mere og skifte til en billigere bil, så er det en indikator på, at arbejdsløshedstallene vil stige.
I perioder med høj arbejdsløshed stiger snakken om aflyste ferier, opsigelser, tvangsauktioner og reduceret forbrug på sundhed i de sociale medier ligeledes.
"Ved at supplere de officielle statistikker med analyser af de sociale medier får politikere og offentlige instanser værdifuld, ny indsigt. Det styrker muligheden for at handle proaktivt og dæmpe de negative effekter af stigende arbejdsløshed," siger Jens Olivarius, nordisk marketingdirektør i SAS Institute.
God tone
Ved hjælp af software kan man analysere de enorme mængder data i de sociale medier og kategorisere indholdet i forhold til stemning og tone.
I USA registrerede analysen en stigning i "aggressiv" eller "deprimeret" indhold i de sociale medier fire måneder før en periode med stigende arbejdsløshed.
I Irland kunne man spore en stigning i "bekymret" indhold fem måneder før en markant stigning i arbejdsløsheden.
"Målinger som disse kan være med til at forbedre forholdet til særlige grupper i befolkningen og gør det muligt at igangsætte tiltag på grundlag af ændret adfærd i samfundet. Indsigten kan give afsæt for andre analyser, og de viser også effekten af de beslutninger, som myndigheder og virksomheder tager," siger Jens Olivarius.
Undersøgelsen er gennemført i USA og Irland.
Læs mere om analysen og resultaterne på FN-siden.