Læs også:
Ukendt fejl sender Jobnet i sort
Jobnet-sag havner på it-ministerens bord
En opdatering den 23. april i Arbejdsmarkedsstyrelsens Jobnet har blandt andet betydet, at Jobnets mail-service med jobtilbud har været sat ud af spil indtil i går eftermiddags.
Opdateringen bevirkede, at flere arbejdsløse i en god uges tid ikke har modtaget jobtilbud på mails, som de ellers har været vant til med deres udvalgte søgekriterier for et job.
"For mig betød de manglende mails, at jeg ikke tjekkede Jobnets side på daglig basis, hvilket jeg ellers plejer at gøre," fortæller den jobsøgende Ditte Andersen til Computerworld.
Flere andre jobsøgende, som Computerworld har været i kontakt med, kan diske op med lignende historier.
Nedprioriterede nedbruddet
It-koordinator Flemming Jensen fra Arbejdsmarkedsstyrelsen fortæller, at opdateringen af Jobnet har betydet, at udsendelse af mails med link til jobannoncer er blevet ramt, men at selve jobagenten med link til jobannoncerne - ligesom jobannoncerne selv - fortsat har været tilgængelige på Jobnet.
"Nedbruddet blev registreret som en sporadisk fejl, og det er måske derfor, at vi ikke tog det så alvorligt til at starte med og derefter nedprioriterede fejlen i forhold til andre opgaver," siger Flemming Jensen.
Han kan ikke oplyse, hvor bredt den manglende mailudsendelse har ramt, men efter en patch til Jobnet, kom mail op at køre igen den 1. maj, og udsendelserne af mails fungerer nu.
Manglende info på nettet
Efter en uge med manglende jobforslag i mail-indbakken er Jobnets supportere blevet ringet op en del gange af arbejdsløse, der ikke har kunnet forstå, hvor deres daglige job-tilbud er blevet af.
Alligevel har Arbejdsmarkedsstyrelsen ikke valgt at bringe informationer på nettet omkring de manglende job-agenter.
Det bliver beklaget i kølvandet på nedbruddet.
"Den tekniske vurdering var først, at det var en sporadisk fejl. Set i bakspejlet burde vi have lagt en nyhed på om det. Der ligger ikke noget bevidst i, at vi ikke har annonceret det på Jobnet. Det handler simpelthen om, at der i det konkrete tilfælde ikke har været tilstrækkeligt fokus på kommunikation," forklarer kontorchef Birte Iversen fra Arbejdsmarkedsstyrelsen i en mail til Computerworld.
Jobnet har for godt år siden tidligere været ramt af forskellige it-nedbrud, som du kan læse mere om her.
Læs også: