Banker du mod data-loftet?

Danskernes brug af mobildata eksploderer - men teleselskabernes loft over forbruget har ikke løftet sig meget.

Annonce:
Annonce:
Tidligere i april skruede Telia op for hanerne på selskabets mobile LTE-bredbånd, så kunderne nu kan uploade data med op til 40 Mbit i sekundet. Andre selskaber har også skruet op for hastigheden i deres mobile bredbånd - samtidigt med at de har skruet ned for priserne på datatrafik på almindelige mobilabonnementer.

Men noget kunne tyde på, at teleselskaberne ikke er helt i tråd med alle deres brugere. På flere debatfora, blandt andre ComONs, er meldingerne om øget båndbredde blev fulgt med kommentarer om, at det øvre forbrugsloft for mobile bredbånd er anbragt alt for lavt.

Hos en af de største udbydere af mobile bredbånd, 3, bekræftes det, at mange kunder når de øvre grænser for dataforbrug.

15 procent har brug for mere end 40 GB
3 oplyser til ComON, at 20 procent af brugerne med den lille pakke med en øvre grænse på 1 GB banker mod dette loft. Mellempakken med et loft på 10 GB er tæt på at blive nået af ti procent af brugerne, mens 15 procent af brugerne af den store pakke med et øvre loft på 40 GB banker mod dette loft eller er tæt på at gøre det.

Tallene indikerer den procent af brugere, der har opbrugt mere end 90 procent af det maksimale dataforbrug. Der er tale om relativt nye abonnementer, så tallene omfatter kun cirka en fjerdedel af 3s mobile bredbåndskunder  - de øvrige befinder sig på andre og ældre typer abonnementer med andre maksimum-grænser.

Hos Telia, der i modsætning til 3 udelukkende markedsfører sit mobile bredbånd som 4G, og alligevel har lavere datalofter, er det kun et meget lille antal brugere, der banker mod loftet, oplyser selskabet.

Under tre procent af brugerne af de nuværende pakker banker mod det øvre dataloft i selskabets mobile bredbånds-tilbud.

Lofterne i Telias telepakker går op til maksimalt 30 GB.

Fornuft på loftet
Hos 3 siger talskvinde Stine Green Paulsen, at tallene er udtryk for, at 3 har særlig godt fat i de tunge brugere. Hun mener desuden, at det relativt store antal "lofts-bankere" er udtryk for, at folk udnytter de pakker, som selskabet stiller til rådighed, og at de øvre forbrugsgrænser derfor nok er sat på et fornuftigt niveau.

De kunder, der banker mod loftet, får ifølge Stine Green Paulsen tilbudt at købe en ekstra pakke med data til overkommelig pris.

"Lige nu passer det nogenlunde, og vi oplever ikke klager over lofterne. Det på 40 GB er jo også ret højt," siger hun.

Overvejer I, om I burde hæve loftet?

"Jo, det er jo altid en overvejelse," siger talskvinden.

Næsten samme melding får man hos Telia.

Ingen klager
"Vi har ikke fået nogen klager eller negative henvendelser fra nogen af vores 4G-kunder. Jeg har godt set kommentarerne på diverse fora, men det er altså ikke noget, som vores egne kunder har sagt noget om til os," siger Telias privatkunde-direktør, Christoph Nørgaard.

Der bliver hurtigt taget hånd om de Telia-kunder, der når deres øvre forbrugsloft, lover direktøren

"Vi har sat overvågning på, så vi straks ser, hvis nogen når vores data cap (loft, red), derpå kan vi så gå i dialog med dem. Indtil videre er overvågningen helt manuel. Når vi kontakter dem, hjælper vi dem til at finde en løsning ved enten at komme over på et andet produkt eller tilkøbe datakapacitet," siger han.

Christoph Nørgaard fortæller, at Telia løbende foretager en vurdering af, hvorvidt loftet er sat det rette sted.

Gratis at hæve
"Lige nu er der ikke noget. der tyder på, at det er sat for lavt," siger han.

Men ville det overhovedet koste jer noget at hæve loftet til et meget højere niveau?

"Nej, som det ser ud nu, hvor kapaciteten ikke udnyttes fuldt ud og meget få rammer loftet, så ville det være omkostningsfrit at sætte loftet højere. Men vi er nye i det her, og vi vil gerne lige prøve tingene af, og vurdere mulighederne grundigt, før vi går videre," siger Christoph Nørgaard.

Telia har noteret sig, at kunderne med et LTE-abonnement har et væsentligt større dataforbrug end 3G kunderne, og at de bruger helt andre tjenester. Derfor er 4G-kunderne også noget tættere på deres loft end tilfældet var for 3G-kunderne.

Det er ifølge Telia især online gaming - for eksempel World of Warcraft - samt streamede HD-film, der trækker 4G kundernes dataforbrug op. 

Selskabet kan dog ikke se, hvilke typer af filer, der down-uploades af brugerne.

Kommentatorer, der har brokket sig over data-lofterne, har blandt andet henvist til, at backup af udviklingsprojekter nemt kan fylde et tocifret antal GB.

Men er mobile bredbånd overhovedet anvendelige til tungt brug?

ComON vil gerne høre læsernes vurdering. Fortæl om dine erfaringer i kommentarfeltet eller sæt dit kryds i afstemningen herunder.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bravida Danmark A/S
Salg, installation og service inden for telefoni, netværk og kommunikationsanlæg.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om udfordringerne og processen frem imod en bedre...

I dette white paper kan du læse om strategidelen i porteføljestyringen - det vil sige, hvordan du...

I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord