Hvor potent er Googles hårdtslående spam-pingvin egentlig?

Penguin-opdateringen skulle sikre flere sider af høj kvalitet i søgeresultater og fjerne "over-optimerede" sider med ren spam-karakter. Men hvor langt er Google egentlig nået i kampen mod web-spam?

Annonce:
Annonce:
Under ti sites blev resultatet, da Thomas Frost på Aminos SEO-forum i forgårs bad læserne indsende adresser på de af deres sites, der var blevet ramt af Googles seneste algoritme-opdatering, Penguin, rettet mod web-spam.

Penguin blev lanceret den 26. april, men stadigt virker det uklart, om opdateringen har haft den ønskede virkning med "belønning af sider af høj kvalitet i søgeresultatet".

Målet med Penguin var ifølge Googles erklæringer op til lanceringen at få ram på "overoptimerede" sider, som lidt for ihærdige SEO-folk plastrer internettet til med - sider, som typisk indeholder masser af links og keywords og diverse søgemaskine-fiflerier, som skal virke lokkende på en søgerobot, men som på et menneske af kød og blod kun virker som spam af værste skuffe.

I stedet for at fylde søgeresultaterne op med ligegyldigt spam-indhold vil Google hellere have rigtige sider med indhold af høj kvalitet. Selskabet har derfor gjort meget ud af at opfordre til, at man holder sig orienteret om Googles kvalitetsregler, når man foretager søgemaskineoptimering.

Men som Thomas Frosts lille undersøgelse kunne tyde på, er det ikke fordi SEO-skabte spam-sider i stort tal er blevet lukket på grund af Penguin.

Mistet trafik
Omvendt er der andre meldinger, der tyder på en klar virking af pingvinens indsats.

SEO-konsulent Henrik Bondtofte fortæller, at han har set markante drops i placeringer over hele verden og naturligvis også i Danmark:

"Jeg har allerede kigget på et par sites, der har mistet store mængder trafik. Umiddelbart er fællesnævneren for disse en meget manipulativ linkprofil. Som bekendt benytter Google links som en popularitetsfaktor -  meget lig en stemme eller anbefaling i det virkelig liv - og netop fordi dette er så vigtig en faktor, er det også her, der bliver "snydt" mest.....Det betyder på ingen måder at man så ikke længere kan påvirke resultaterne. Det er bare blevet lidt sværere, og man skal tænke sig lidt mere om," fortalte han tidligere til ComON.


Men andre indikatorer tyder på, at Google ikke har ændret særlig meget på styrkeforholdet mellem spam-sider og sider med reelt kvalitetsindhold, når det gælder kampen om at ligge øverst i et søgeresultatet.

Viagra er bedst på Bing
Tag for eksempel det gode medicinske produkt viagra, der i mange år har holdt en gigantisk industri af spammere kørende med en stadigt stigende gejst.

Bruger man "viagra" som søgeord, får man ikke ret mange hits, som kunne betegnes som sider med høj kvalitet. Faktisk får man som samtlige søgeresultater på første side bortset fra et enkelt tydeligvis fejlagtigt resultat (modehuset Mads Nørgaard) sider med indhold, som de færreste ville betragte som høj kvalitet, nemlig rendyrkede salgssider,

Først nederst på side to kommer et Wiki-link.

Er viagra-resultatet et udtryk for Googles manglende potens i kampen mod spam?

Måske.

I hvert fald når det gælder viagra er Google mere spamvenlig end konkurrenten Bing, konkluderede sitet SearchEngineLand et par dage efter lanceringen af Penguin. På andre søgninger var Bing mere spamholdig end Google.

ComON vil gerne høre læsernes erfaringer. Brug kommentarfeltet eller giv din stemme i afstemningen herunder.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby



The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Ny stortest af antivirus-programmer: Så meget kraft trækker dit sikkerhedsprogram ud af maskinen
Hvor meget saft og kraft trækker dit antivirusprogram ud af din computer? Det kan du få svar på i denne hastighedstest af 19 antivirusprogrammer.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
5 tech trends der redefinerer brugeroplevelsen
Læs i dette white paper hvordan du vinder kunder og hvordan du kan påvirke brugerne