Når crowdfunding fejler: To millioner kroner forduftet

Smarte HD-briller var lidt for smarte. Samlede to millioner kroner fra spændte brugere sidste år. Hvor blev brillerne af?

Platforme som Kickstarter og IndieGogo oplever stigende interesse for tiden. Ikke mindst efter det lykkedes at samle over 50 millioner kroner fra enkeltpersoner til et firma, som ingen investorer ellers ville kaste penge efter.

Men crowdfunding, som det kaldes, har sine bagsider.

Sidste år indsamlede firmaet ZionEyez 343.415 dollars (lidt mere end to million kroner) til et projekt, Eyez™. En HD-brille, som kunne optage og gemme video via brillestangen. 2059 personer fandt den idé så fascinerende, at de fandt kreditkortet frem. Men de venter stadig.

Et år efter pengene blev indsamlet, er produktet stadig fantasi, skriver The Daily Dot.

Det uindfriede løfte om smarte HD-briller putter lidt malurt i bægeret på fænomenet crowdfunding, som ellers vinder indpas i øjeblikket.


Dit ansigt skal møde mit baseball-bat
Brilleproducentens manglende produkt er ikke gået ubemærket hen. På Kickstarter-siden kan man læse flere rasende beskeder om lejemordere og trusler om massesøgsmål mod firmaets direktør Joe Taylor - selv om firmaet har givet nye forventede leveringstider.
 
"Sidste gang, der var en fyr, der snød mig med et sæt skivebremser, skraldede jeg hans Ducati og satte ild til den. Men jeg er desværre så langt væk fra USA, at jeg frustrerende nok ikke kan gøre noget. Hvis jeg boede i USA, ville jeg tage på en roadtrip og lede efter Joe Taylor, så hans ansigt og mit baseball-bat kunne få lidt kvalitetstid sammen," skriver Lawrence Ku, som indtil videre har mistet sine 175 dollars, som han har indbetalt.

Men måske kan man slet ikke betragte støtte til Kickstarter-projekter som et garanteret løfte om et fremtidigt produkt. Måske er det i højere grad en mikroinvestering.

LÆS OGSÅ: Disse 10 it-ideer samlede millioner ind på nettet

I sine brugerbetingelser gør Kickstarter det klart, at firmaet ikke selv har noget ansvar for at projekter færdiggøres.

Kickstarter mener, at de fleste projekter er drevet af støtte fra venner, familie og projekt-ejernes eksisterende sociale netværk.

Projekt-ejerne vil derfor altid have en interesse i at færdiggøre projekterne af hensyn til deres ry og anseelsen i deres omgangskreds.

Kickstarter vil heller ikke betale penge retur, når lovede projekter fejler eller aldrig ser dagens lys.

Men det betyder det, at alle kan starte et Kickstarter-projekt uden at kunne garantere, at det nogensinde manifesterer sig som et produkt? Både og.
Kickstarter laver ikke nogen vurdering af, om et projekts ejermænd vil være i stand til at færdiggøre et projekt.
Til Engadget fortæller firmaet, at der til dato er 20000 succesfulde projekter:

"Men Kickstarter er en markedsplads. Ikke alle projekter vil komme i mål uden problemer... fupmagere er dårlige for alle parter, og vi vil gøre alt for at forsvare vores firmas gode rygte."

Kickstarter lover også, at firmaet gerne vil hjælpe med erstatningssager eller politianmeldelser, hvis der bliver behov for det.


Skjuler bevidst fiaskoerne
Det er sjældent, at man hører, om projekter, der decideret kikser - selv om de samler nok penge på Kickstarter. Men det kan også være svært at finde de projekter, som aldrig modtager nok finansiering.

Dem gør Kickstarter nemlig meget for at skjule. Journalisten Dan Misener beskriver, hvordan det er umuligt at finde fejlslagne projekter uden at bruge Kickstartes egen søgefunktion. Kickstarter beder Googles søgerobotter om at lade være med at indeksere ufuldendte projekter ved hjælp af metatagget: Noindex.

Kickstarter-stifter Yancey Strickler forklarer til Gigaom, at man har valgt at gøre det på den måde, fordi man projekt-ejere er kede af, at se deres forfejlede projekter dukke op som de første resultater i Google, når man søger på deres navne, og fordi der ikke er meget at lære af en mislykket indsamling.

Dan Misener mener omvendt, at nye projekter kan lære meget, hvis de havde bedre mulighed for at studere tidligere fiaskoer.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDC Hosting A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere






Computerworld
Dansk sikkerhedsfirma slår alarm: "Jeg har fundet et atomkraftværk, hvor man kunne hæve strålingsniveauet og et fængsel, hvor fængselsdørene kan åbnes fra en server"
Dansk sikkerhedsfirma finder hidtil ukendt fejl, der kan udløse en katastrofe, hvis data havner i de forkerte hænder. Men der findes en løsning.
CIO
CIO i Energinet.dk: Sådan får vi bedre it-sikkerhed hos danske energiselskaber
Interview: Morten Gade Christensen, CIO i Energinet.dk og Årets CIO i Danmark i 2016, har en klar idé om, hvordan den danske energisektor kan få et bedre sikkerhedsniveau.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan