Artikel top billede

Sådan bliver den nye version af Borger.dk

Større fokus på brugervenlighed og selvbetjening har været to af succeskriterierne for relanceringen af Borger.dk, der ser dagens lys i næste uge.

Læs også:
Dansk storkommune skrotter e-mailen

Sådan kommer tvangs-mail fra det offentlige til at fungere

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark

Det offentlige Danmarks kontakthjemmeside til danskerne, Borger.dk, bliver i næste uge relanceret med en lang række nye funktioner og design på sitet.

Relanceringen har haft som overordnet mål at optimere navigationen på Borger.dk, hvor der især er lagt større vægt på at promovere selvbetjeningsløsninger fremfor de nuværende væg-til-væg-informationstekster.

Det fortæller kontorchef Jimmy Kevin Pedersen fra Digitaliseringsstyrelsen med ansvar for borgerportalen til Computerworld.

"Vi har tidligere vægtet at informere borgerne, men med relanceringen i næste uge har vi villet opnå, at Borger.dk er blevet mere handlingsorienteret med værktøjer og guides til, at borgerne kunne betjene sig selv. Nu er man aldrig mere end tre trin væk fra at betjene sig selv på sitet," forklarer Jimmy Kevin Pedersen om den store relancering af Borger.dk.

Udviklingsarbejdet har stået på siden 2010 og har kostet godt 10 millioner kroner, og nu ser det ud til, at projektet kommer i havn på budgettet og med en deadline, som er overskredet med en måneds tid i forhold til den oprindelige plan med lancering i maj.

Hæver ambitionsniveauet

Borger.dk's grafiske design bliver der ikke pillet væsentligt ved, ud over at sitet bliver lysere med rundere knapper, der skal give danskerne en mere behagelig oplevelse af at være på sitet.

Derimod er der større ændringer på navigationssiden.

Borger.dk har via den offentlige hjemmesidekonkurrence Bedst på Nettet i 2009/2010 fundet frem til, at omkring 65 procent af danskerne er tilfredse eller meget tilfredse med navigationen på borgerportalen.

Det tal har midlertidigt ikke været tilfredsstillende nok for Digitaliseringsstyrelsen.

"Hvis en fjerdel af borgerne har svært ved at finde rundt på Borger.dk, skal vi have løftet brugervenligheden, og derfor er det kommende Borger.dk også bygget til at være nemmere at finde rundt i," lyder det fra Jimmy Kevin Pedersen.

Til det formål har folkene bag Borger.dk integreret den norskudviklede søgemaskine Fast, som i dag er en del af Microsofts mange produkter.

Problemer undervejs i projektet

Samtidig har Digitaliseringsstyrelsen lagt vægt på at ændre i menustrukturen, og at tekstindholdet kunne pakkes sammen på en smartere måde.

"Vi har delt informationsdelen op i artikler og i mini-artikler på fire til fem linjer, så borgerne ved, hvordan de skal selvbetjene sig selv," siger Jimmy Kevin Pedersen.

To typer artikler

Hele sitet har været igennem tænke-højt-test og eyetracking-forsøg, der har vist, at yngre danskere skimmer teksterne, mens ældre medborgere læser fra øverste venstre hjørne og ned til sidste punktum.

Derfor vil Borger.dk's kommende informationstekster som udgangspunkt være stærkt komprimerede, hvor borgerne så kan klikke på en knap og få serveret hele indholdet, hvis de har lyst til det.

Mini-artiklerne på ganske få linjer virker derimod som guides til, hvordan borgerne kommer i gang med selvbetjeningen, hvad man skal have klar under selvbetjening (eksempelvis NemID) og adgang ofte stillede spørgsmål i en FAQ-sektion.

"For at gøre sitet endnu mere handlingsorienteret, så arbejder vi også på at lægge videoguides til eksempelvis flytning ind på sitet, så folk kan få hjælp ved at kigge på videoer frem for at læse tekst," tilføjer Jimmy Kevin Pedersen.

Samlet ligger alle godt 600 offentlige selvbetjeningsløsninger på Borger.dk, selv om størstedelen af løsningerne (endnu) er elektroniske udgaver af de velkendte papirformularer.

Knas med system-samspil

Borger.dk skulle oprindeligt have været lanceret i maj. Siden blev deadline altså skubbet til midten af juni.

Forsinkelsen er dog helt uden dramatik, bedyrer Jimmy Kevin Pedersen.

"Vi ville gerne være sikre på, at alt var sikkert og i orden, inden vi slap det relancerede site løst," siger han og fortsætter:

"Hele processen har kørt rimelig gnidningsfrit, selv om vi naturligvis har haft tekniske udfordringer undervejs."

Så mange besøger Borger.dk om året

Udfordringerne har hovedsageligt bestået i at sikre, at de nyudviklede selvbetjeningsløsninger præsenteret i iFrames kunne integreres på Borger.dk og at sørge for, at der er konsistens i designet, lige meget hvor man befinder sig på sitet.

"Vi har i udviklingsprocessen oplevet, at mindre dele af sitet ikke fungerede, når det er flyttet fra udviklingsmiljø til præ-produktion. Det er problemer i den størrelsesorden," forklarer Jimmy Kevin Pedersen.

Ingen garantier om hjemmesiden

Kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen vil ikke garantere, at alt spiller 100 procent optimalt på premieredagen i næsten uge.

Men han lover, at Digitaliseringsstyrelsen har gjort, hvad den kunne, for at aflevere et velfungerende produkt til danskerne.

"Jeg kan garantere, at vi har testet meget grundigt," siger Jimmy Kevin Pedersen om Borger.dk, der i princippet har alle danskere som sin målgruppe - ikke mindst de 4,2 millioner borgere, der i slutningen af året med stor sandsynlighed skal til at betjene sig selv i kontakten med det offentlige.

Dermed forventes det også, at besøgstallene stiger væsentligt fra de over 10 millioner nuværende besøg om året, som for øvrigt er mere end en fordobling af besøgene målt i forhold til for blot to år siden.

I efteråret vil Digitaliseringsstyrelsen gennemføre en større landsdækkende informationskampagne  om selvbetjening og borger.dk.

Jimmy Kevin Pedersen fortæller, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvilke specifikke mediplatforme som tv, aviser og nettet, som informationskampagnen vil køre på.

Læs også:
Dansk storkommune skrotter e-mailen

Sådan kommer tvangs-mail fra det offentlige til at fungere

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere