Artikel top billede

Sådan bliver den nye version af Borger.dk

Større fokus på brugervenlighed og selvbetjening har været to af succeskriterierne for relanceringen af Borger.dk, der ser dagens lys i næste uge.

Læs også:
Dansk storkommune skrotter e-mailen

Sådan kommer tvangs-mail fra det offentlige til at fungere

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark

Det offentlige Danmarks kontakthjemmeside til danskerne, Borger.dk, bliver i næste uge relanceret med en lang række nye funktioner og design på sitet.

Relanceringen har haft som overordnet mål at optimere navigationen på Borger.dk, hvor der især er lagt større vægt på at promovere selvbetjeningsløsninger fremfor de nuværende væg-til-væg-informationstekster.

Det fortæller kontorchef Jimmy Kevin Pedersen fra Digitaliseringsstyrelsen med ansvar for borgerportalen til Computerworld.

"Vi har tidligere vægtet at informere borgerne, men med relanceringen i næste uge har vi villet opnå, at Borger.dk er blevet mere handlingsorienteret med værktøjer og guides til, at borgerne kunne betjene sig selv. Nu er man aldrig mere end tre trin væk fra at betjene sig selv på sitet," forklarer Jimmy Kevin Pedersen om den store relancering af Borger.dk.

Udviklingsarbejdet har stået på siden 2010 og har kostet godt 10 millioner kroner, og nu ser det ud til, at projektet kommer i havn på budgettet og med en deadline, som er overskredet med en måneds tid i forhold til den oprindelige plan med lancering i maj.

Hæver ambitionsniveauet

Borger.dk's grafiske design bliver der ikke pillet væsentligt ved, ud over at sitet bliver lysere med rundere knapper, der skal give danskerne en mere behagelig oplevelse af at være på sitet.

Derimod er der større ændringer på navigationssiden.

Borger.dk har via den offentlige hjemmesidekonkurrence Bedst på Nettet i 2009/2010 fundet frem til, at omkring 65 procent af danskerne er tilfredse eller meget tilfredse med navigationen på borgerportalen.

Det tal har midlertidigt ikke været tilfredsstillende nok for Digitaliseringsstyrelsen.

"Hvis en fjerdel af borgerne har svært ved at finde rundt på Borger.dk, skal vi have løftet brugervenligheden, og derfor er det kommende Borger.dk også bygget til at være nemmere at finde rundt i," lyder det fra Jimmy Kevin Pedersen.

Til det formål har folkene bag Borger.dk integreret den norskudviklede søgemaskine Fast, som i dag er en del af Microsofts mange produkter.

Problemer undervejs i projektet

Samtidig har Digitaliseringsstyrelsen lagt vægt på at ændre i menustrukturen, og at tekstindholdet kunne pakkes sammen på en smartere måde.

"Vi har delt informationsdelen op i artikler og i mini-artikler på fire til fem linjer, så borgerne ved, hvordan de skal selvbetjene sig selv," siger Jimmy Kevin Pedersen.

To typer artikler

Hele sitet har været igennem tænke-højt-test og eyetracking-forsøg, der har vist, at yngre danskere skimmer teksterne, mens ældre medborgere læser fra øverste venstre hjørne og ned til sidste punktum.

Derfor vil Borger.dk's kommende informationstekster som udgangspunkt være stærkt komprimerede, hvor borgerne så kan klikke på en knap og få serveret hele indholdet, hvis de har lyst til det.

Mini-artiklerne på ganske få linjer virker derimod som guides til, hvordan borgerne kommer i gang med selvbetjeningen, hvad man skal have klar under selvbetjening (eksempelvis NemID) og adgang ofte stillede spørgsmål i en FAQ-sektion.

"For at gøre sitet endnu mere handlingsorienteret, så arbejder vi også på at lægge videoguides til eksempelvis flytning ind på sitet, så folk kan få hjælp ved at kigge på videoer frem for at læse tekst," tilføjer Jimmy Kevin Pedersen.

Samlet ligger alle godt 600 offentlige selvbetjeningsløsninger på Borger.dk, selv om størstedelen af løsningerne (endnu) er elektroniske udgaver af de velkendte papirformularer.

Knas med system-samspil

Borger.dk skulle oprindeligt have været lanceret i maj. Siden blev deadline altså skubbet til midten af juni.

Forsinkelsen er dog helt uden dramatik, bedyrer Jimmy Kevin Pedersen.

"Vi ville gerne være sikre på, at alt var sikkert og i orden, inden vi slap det relancerede site løst," siger han og fortsætter:

"Hele processen har kørt rimelig gnidningsfrit, selv om vi naturligvis har haft tekniske udfordringer undervejs."

Så mange besøger Borger.dk om året

Udfordringerne har hovedsageligt bestået i at sikre, at de nyudviklede selvbetjeningsløsninger præsenteret i iFrames kunne integreres på Borger.dk og at sørge for, at der er konsistens i designet, lige meget hvor man befinder sig på sitet.

"Vi har i udviklingsprocessen oplevet, at mindre dele af sitet ikke fungerede, når det er flyttet fra udviklingsmiljø til præ-produktion. Det er problemer i den størrelsesorden," forklarer Jimmy Kevin Pedersen.

Ingen garantier om hjemmesiden

Kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen vil ikke garantere, at alt spiller 100 procent optimalt på premieredagen i næsten uge.

Men han lover, at Digitaliseringsstyrelsen har gjort, hvad den kunne, for at aflevere et velfungerende produkt til danskerne.

"Jeg kan garantere, at vi har testet meget grundigt," siger Jimmy Kevin Pedersen om Borger.dk, der i princippet har alle danskere som sin målgruppe - ikke mindst de 4,2 millioner borgere, der i slutningen af året med stor sandsynlighed skal til at betjene sig selv i kontakten med det offentlige.

Dermed forventes det også, at besøgstallene stiger væsentligt fra de over 10 millioner nuværende besøg om året, som for øvrigt er mere end en fordobling af besøgene målt i forhold til for blot to år siden.

I efteråret vil Digitaliseringsstyrelsen gennemføre en større landsdækkende informationskampagne  om selvbetjening og borger.dk.

Jimmy Kevin Pedersen fortæller, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvilke specifikke mediplatforme som tv, aviser og nettet, som informationskampagnen vil køre på.

Læs også:
Dansk storkommune skrotter e-mailen

Sådan kommer tvangs-mail fra det offentlige til at fungere

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital vækst 2024

På Digital Vækst 2024 bringer vi danske virksomheders organisation, forretning og data i spil samt spejler dem i det, som teknologipartnerne bringer til fadet. Konferencen bliver tætpakket med dygtige digitale ledere og frontkæmpere fra ind- og udland. De har én opgave på dagsordenen: At inspirere dig til at træffe de rigtige forretningsmæssige, teknologiske og strategiske valg i 2024, som kan sikre vækst for dig.

19. marts 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de IT-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

20. marts 2024 | Læs mere


AI Impact Day: Har du styr på risiko og governance – og er du klar til AI Act?

AI og Machine Learning har for længst gjort sit indtog i centrale, kritiske forretningssystemer, og både udviklere, platformleverandører og koncerner er begyndt at udforske mulighederne. På dette eksklusive event dykker vi ned i AI's indflydelse på fremtidens forretnings- og IT-drift. Men vi ser også på, hvordan du mest effektivt arbejder med governance og risikostyring på dine AI-projekter.

21. marts 2024 | Læs mere