Tjen penge på dine kedelige informationer

Svensk startup laver smart drejning af crowdsourcing-konceptet - og får selv millioner fra nye investorer.

Annonce:
Annonce:
Den svenske internet-tjeneste Mancx vil gøre det til en god forretning for brugerne at købe og sælge viden til hinanden.

Ligger man inde med den ønskede information, kan man sælge den til spørgeren via Mancx for en måske ganske høj pris.

Svenskerne har sat et loft på 15.000 euro som højeste pris, man kan tilbyde for informationer på sitet. Den normale handelspris er dog noget lavere. I øjeblikket er gennemsnitsprisen på 150 dollars, oplyser sitet til GigaOm.

Salget foregår lidt som på en auktion, hvor køberen først fastsætter, hvor meget han er villig til at betale for bestemte informationer. Mulige sælgere kan så byde sig til, og køberen kan vælge den, han synes lyder mest overbevisende.

Inden handlen fuldbyrdes, kan parterne chatte nærmere om "varernes" art og kvalitet. Betalingen falder, når køberen downloader sælgerens informationer.

Sælgerens akkumulerede indtægter vises på hans profil - som tegn på, at vedkommende åbenbart er en troværdig kilde, der ofte har gode informationer. Er køberen ikke tilfreds med informationerne, kan han nemlig kræve at få pengene igen.

Markeds-informationer svære at google sig til
Det er typisk forretnings-oplysninger, der handles på sitet, hvor man kan finde spørgsmål om markedsforhold og specifikke detaljer på områder, hvor det kan være svært at google sig til noget fornuftigt.

Eksempelvis vil en spørger vide, hvilke PR-bureauer er de største/vigtigste i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Har man disse oplysninger, kan man sælge dem for 40 dollars.

En anden spørger tilbyder 100 dollars for den, der kan give ham kontaktpersoner med it-indkøbsansvar i den norske tekstil-virksomhed Varren Gruppen.

Nok en spørger efterlyser en liste over svenske virksomheder med datterselskaber i Bulgarien  - inklusive lokale kontaktpersoner. Betalingen lyder på 73 dollars.

Mancx tager sig godt betalt for rollen som mellemmand: 15 dollars i fee for hver handel.

Det koncept er så lovende, at der burde kunne komme en fed forretning ud af det, mener man i venture-kredse.  Her har Mancx netop hentet 1,65 millioner dollars  - knap ti millioner kroner - i en kapitaliseringsrunde.

Investorerne er svenske Almi Invest og Chalmers Innovation Seed Fund.

De får dog kun pengene igen, hvis en større skare af internetbrugere begynder at anvende den nye betalingstjeneste for viden.

Og helt enkelt er det ikke at sælge informationer: Hvis noget går galt i handlen, men køberen allerede har modtaget de indkøbte informationer, kan man ikke hive informationerne ud af hans hjerne igen.

Men ikke desto mindre er der et stort behov for netop de seriøse, vidende svar, som man ville kunne forvente at få på tjeneste, hvor leverandørerne er vurderede og velbetalte personer med reel indsigt, mener Mancx.

Kedelige informationer 
I en nylig blog forklarer medstifter Mattias Guilotte, hvorfor internettets enorme udbud af gratis information ikke er godt nok:

"Gennem Google og mange forskellige debatfora kan man finde meget interessant ionformation. Men den tid, folk er villige til at bruge på at stille information til rådighed, er styret af de samme sociale konventioner som man ser i offline-verdenen.... Derfor kan emner som hobbyer, aktuelle begivenheder, sport, og berømtheder tiltrække tusinder af bidragydere, og der er næsten ingen grænser for, hvor meget de kan skrive.

Spørgsmål om ikke-sociale emner - dem, du kunne kalde kedelige - tiltrækker langt færre svar. Men helt ærligt, så er det meste af den information, du har brug for på jobbet, ikke særligt "underholdende". Det er måske lister med salgs-leads, markedsdatata, konkurrentpriser, organisationsdiagrammer og kontaktoplysninger på personer etc. Er der nogen der står og hopper af begejstring? Nej vel?" lyder det retoriske spørgsmål.

Hele hans indlæg om crowdsourcing og salg af informationer kan læses her

Det svenske startup, der vil formidle kontant betaling for seriøse svar på kedelige, men forretnings-relevante spørgsmål, planlægger at benytte den seneste kapitalindsprøjtning til at åbne kontorer i San Fransisco og i Indien og Kina.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om udfordringerne og processen frem imod en bedre...

I dette white paper kan du læse om strategidelen i porteføljestyringen - det vil sige, hvordan du...

I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord