Esben Larsen (tv) og Karsten Bjerring Olsen står bag Firmhugger.com.

Nu skal du kramme elefantlort på nyt økosite

Med social platform på nettet vil Firmhugger.com hjælpe politisk bevidste forbrugere og firmaer.

Annonce:
Annonce:

Firmaer med velgørende formål kan få eksponering over for oplagte kunder på Firmhugger.com.

Du skal lære et nyt ord i dag. Firmhugger.

En kæk parafrase på de miljøforkæmpende "treehuggers".

Esben Larsen har startet Firmhugger.com sammen med Karsten Bjerring Olsen.

Hvad er Firmhugger?

"Kort sagt skal Firmhugger gøre det lettere at være grøn forbruger. Men vi henvender os til to målgrupper. For det første vil vi gøre det lettere for forbrugere at finde grønne, bæredygtige og etisk forsvarlige produkter og firmaer. Men vi vil også skabe en platform, hvor de grønne virksomheder kan komme i kontakte med deres forbrugere," forklarer Esben Larsen.

"Forbrugere har allerede en magt, som de kan udøve via de ting, de køber. Vi vil gøre det lettere for dem at udøve den magt," siger Esben Larsen.

Sådan fungerer det
På Firmhugger kan man indsende sine favoritprodukter eller firmaer, der sælger økologiske eller bæredygtige produkter, eller som på anden måde tager hensyn til miljøet, samfundsforhold og lignende ting i produktionen.

Andre kan så stemme og kommentere de indsendte firmaer og produkter. Altså en slags crowdsourcing af udvælgelsen af de mest samfundsbevidste firmaer.

Nogle af dem, der allerede optræder i databasen, er te-producenten Adagio, der sælger fairtrade te, danske Bakura, der sælger computertasker lavet af gamle gummislanger, og ad den vej samler penge til et afrikansk hospital, samt firmaet PooPooPaper, dre producerer papirprodukter af dyreafføring.

"Der er mange forbrugere, som kender rigtig meget til det her marked, men det er svært for mange at gennemskue markedet. Det kan godt være, at der findes en kaffebonde i Sydamerika, der producerer kaffe under gode forhold og betaler sine arbejdere gode lønninger. Men han kan være svær at finde. Vi har talt med særligt de små grønne virksomheder. De har tit små eller ikke-eksisterende markedsføringsbudgetter, så de har svært ved at bryde igennem. Det kan vi hjælpe dem med," siger Esben Larsen.

Men et firma kan jo godt producere under acceptable forhold men samtidig have en kritisabel markedsførings-etik. Smider I dem ud?

"Vi er ikke i en position, hvor vi kan bedømme, hvad der er godt eller skidt. Vi skal skabe et community og sætte nogle rammer. Ligesom Wikipedia håber vi, at kvalitet hele tiden bliver bedre og bedre i kraft af massernes viden. Hvis et firma tilføjer sig selv, og der er nogen, der ved, at de rent faktisk bruger børnearbejde og har børn til at arbejde i 70 timer om ugen, så bliver det opdaget og reguleret på den måde," siger Esben Larsen.

Men fokus skal være på de "gode" virksomheder. Firmhugger skal ikke være en gabestok for de "dårlige" firmaer.

"Det er irrelevant at kende de dårlige firmaer. Man skal jo bare handle hos de gode. Så viser man sin magt på den måde," mener Firmhuggers medstifter.

Data gør forbrugere klogere
En af bagtankerne med Firmhugger er, at forbrugere skal have mere information om deres forbrug - og mere viden om de konsekvenser, det har.

"Et centralt element er at skabe gennemsigtighed i folks forbrug. Som forbruger bliver man hurtigt afkoblet fra de konsekvenser, som ens forbrug har. Man ser ikke de sweatshops, som har produceret tøjet, for sig, når man handler ind nede i H&M," forklarer Esben Larsen.

Derfor bliver Firmhugger også snart kombineret med de to stifteres andet hobbyprojekt Amiiko. En visualiseringstjeneste, der forsøger at give et grafisk indtryk af vores forbrugerkultur.

"På den måde håber vi, at brugerne i højere grad kan se fordelene ved at støtte de enkelte firmaer. De kan se, hvilken forskel de gør og at deres valg faktisk har en virkning," siger Esben Larsen.

Firmhugger er et hobbyprojekt, der langsomt skal vokse sig større.

"Vi regner ikke med, at vi kan tjene penge på Firmhugger lige foreløbig, men vi er ikke en non-profit organisation. Men indtjeningen ligger et godt stykke ude i fremtiden. Hovedideen er, at vi kan ende med at blive et godt sted for de grønne firmaer at markedsføre sig, fordi vi har fat i de rette forbrugere," håber Esben Larsen.

Firmhugger er stadig i lukket beta og forventer først at lukke alle ind om et halvt år, men du kan søge om beta-adgang her.

Annonceindlæg fra

Bliv mere effektiv med Danmarks bedste mobile netværk fra Telenor

Telenors erhvervskunder får ikke blot to års gratis adgang til Microsoft fremragende Office 365-tjeneste - men kommer automatisk på Danmarks førende mobile datanetværk. Det demonstrerer omfattende målinger fra Teknologisk Institut sort på hvidt.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB



Project Manager
Laerdal Copenhagen A/S


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Schantz Data A/S
Kernesystemer til pensionssektoren og internetbaserede løsninger til forsikringssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord