Slut med at sælge "åbne" routere i Danmark

En del af Kulturministeriets plan mod piratkopiering betyder, at teleselskaberne skal hæve sikkerheden på de routere, de sælger til danskere.

Annonce:
Annonce:
Teleselskaberne slipper for den kritiserede brevmodel i kulturminister Uffe Elbæks nye plan for at styrke de kreative branchers indtjening på nettet.

Men i stedet skal telebranchen og internetleverandørerne bidrage til piratbekæmpelse på andre måder.

I kulturministerens udspil kan man læse, at telebranchens parter for eksempel skal udarbejde retningslinjer for branchen, så nye routere bliver mere sikre. Helt konkret skal ny hardware til trådløse internetforbindelser som udgangspunkt leveres med unikke passwords eller anden form for kryptering, så internetforbindelser ikke umiddelbart kan benyttes af uvedkommende.

Der har i de seneste år været retssager, hvor sagsøgte borgere har klaret frisag i sager om piratkopiering, fordi det ikke kunne udelukkes, at downloads var lavet af andre.

Ved at gøre teleselskaberne medansvarlige for at styrke sikkerheden håber ministeren, at "ansvarsfri" piratkopiering på nettet bliver mindsket.
 
Tre millioner til oplysningskampagne
Ud over at styrke sikkerheden på nye routere skal telebranchen også bidrage økonomisk til en oplysningskampagne.

Teleselskaberne, rettighedshaverne og Kulturministeriet bidrager med hver en million kroner. De tre millioner er et engangsbeløb til oplysningskampagner om lovlige alternativer til piratkopiering.

Der bliver altså tale om en bred oplysningskampagne og ikke en brevmodel, der kun er henvendt til dem, som formodes at have piratkopieret på nettet. Oplysningskampagnerne kommer blandt andet til at bruge teleselskabernes eksisterende kanaler, så man skal forvente oplysninger om lovlige underholdningstjenester på sine fakturaer fra selskaberne.

"Vi gør det for at få sat fokus på, at det handler om at give noget positiv information til brugerne om lovlige alternativer, og så synes vi, at det er en god måde at få afsluttet det arbejde, der har været de sidste år," siger Jakob Willer, direktør i Telekommunikationsindustrien.

Hurtigere blokeringer
Telebranchen og rettighedshaverne har også indgået en aftale om sagsgangen i blokering af ulovlige tjenester på internettet. For eksempel Pirate Bay og Grooveshark, som tidligere er blevet blokeret i Danmark. I fremtiden vil teleselskaberne love at formalisere sagerne, så rettighedshavere blot skal nedlægge fogedforbud mod et teleselskab, så skal resten nok følge trop.

Så I lover at være lidt mere medgørlige i fremtiden?

"Det kan du godt sige, men det er også lidt den praksis, der allerede har været på området. At et selskab får en dom, så følger de andre med. Vi er jo heller ikke interesseret i, at alle teleselskaberne skal trækkes for retten. Så længe vi ved, at et selskab kommer for en dommer, så har vi den sikkerhed, at vi har en dommers ord for, at der skal spærres," siger Jakob Willer.

Telebossen kan stadig pege på mangler i udspillet fra kulturministeren. For eksempel er der ikke ændret på, at fogedretssager om blokeringer stadig er et spørgsmål mellem teleselskaber og rettighedshavere. De blokerede parter finder ikke nødvendigvis ud af, at de er blevet blokeret i Danmark.

Men generelt er udspillet godt.

"Det er virkelig glædeligt, at man nu får sat kursen i retning af at fremme lovligt indhold meget klart. Det er vores opfattelse, at den eneste løsning, der kan hindre piratkopiering, er fremkomsten af lovlige alternativer," siger Jakob Willer.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Accuro ApS
Formidling af ERP/it-konsulenter til kontraktarbejde. Softwareudvikling, implementering.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2015 - digital innovation

Computerworld Summit giver dig internationale keynotes, diskussioner, oplæg, netværk og debat om innovation, kompleksitet og sikkerhed i it-afdelingen - sammen med 500 andre danske it-professionelle. Læs mere

SAS Radisson Blu Scandinavia - 2300 København S



Enterprise Content Management - få styr på data-junglen i din virksomhed

De fleste virksomheder genererer i stigende omfang store mængder data fra et stadig voksende antal kilder. Kom til dette How To og hør om gevinsterne ved at få styr på virksomhedens dataflow med de bedste enterprise content management-systemer. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Server/storage/virtualisering

Virksomhedernes forretningssystemer leverer data som aldrig før, og mængderne vokser i omfang. Det stiller krav til driftslaget om at kunne levere mere for samme budget, noget, det ikke er så nemt at opfylde med skyhøje priser på diske. Private og offentlige skyer giver nye muligheder og nye udfordringer. Og er der måske penge at spare ved at skifte virtualiseringsplatform? Hør om udfordringer og løsninger på Computerworlds How-To. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup






Computerworld
Hold øje med denne mail: Danmark rammes igen af udspekuleret phishing-kampagne
Danmark er ramt af udspekulerede angreb, som nu vil fjernbetjene udstyret i en helt bestemt branche.
CIO
Derfor er Internet of Things en så gylden og fantastisk mulighed for it-chefen
Klumme: Håndtering af data fra forbundne enheder i Internet of Things bliver stadig vigtigere for it-afdelingerne og it-cheferne. Men IoT gemmer også på en gylden karrieremulighed.
Comon
Googles Android-kode indtager din bil: Mød det nye Android Auto
Et nyt system fra Google, kaldet Android Auto, vil forsyne dig med data, musik eller beskeder, mens du blæser afsted på motorvejen. Se her, hvordan det virker i praksis.
Channelworld
Stor konkursramt it-forhandler forsøger at sælge fortrolige kundedata
Den konkursramte it-kæde Radioshack forsøger at sælge millionvis af fortrolige kundedata. Flere advokater mener, at salg af fortrolige kundeinformationer er pivulovligt.
White paper
Chat styrker din online-kundeservicestrategi
Få bedre effektivisering og kundeloyalitet ved at implementere chat som en del af din virksomheds kanalstrategi for servicecentret. Research og journalistisk bearbejdning af Computerworld for Netop