Sådan scorer du gratis produktudvikling på nettet

Du kan få massiv hjælp fra hele internettet, når du skal ide- og produkudvikle. Læs her, hvordan du kommer i gang.

Læs også:
Sådan lapper kommunen gaderne med din mobil

Sådan bruger Microsoft dig til sin produktudvikling


Mange bække små gør en stor å, hedder et godt, gammelt dansk ordsprog, der kan bruges til at beskrive en af tidens hotteste online-tendenser: crowdsourcing.

Begrebet crowdsourcing går ud på at outsource specifikke opgaver til en mere eller mindre veldefineret målgruppe, der derefter udfører opgaverne eller ligefrem tilfører dit projekt nye ideer og kolde kontanter.

Lidt firkantet sagt kan du med crowdsourcing bruge internettet som din fokusgruppe og udviklingsafdeling, når du skal have søsat nye produkter. 

Ideen kendes bedst fra udviklingen af open source-software, men også en virksomhed som Microsoft benytter sig i stor stil af crowdsourcing i udviklingen af sit Windows-operativsystem.

Offentlige myndigheder surfer også med på crowdsourcing-bølgen, når borgerne eksempelvis hjælper kommunerne med at rapportere om problemer med veje og bygninger via apps, hvorefter borgerne får en besked fra kommunen om, at problemet bliver udbedret snarest muligt.

Det mentale medejerskab
Selvom der på mange måder mangler fasttømrede definitioner på crowdsourcing er det et koncept, der ifølge direktør for netværksorganisationen Innovation Lab, Mads Thimmer, kun lige er begyndt at titte frem som et brugbart udviklingsværktøj for mange virksomheder.

"I udviklingen af produkter eller ideer er det jo smartere at bruge 1.000 mand i én time fremfor at bruge én mand i 1.000 timer," siger Mads Thimmer, der kalder crowdsourcing for et eksempel i struktureret efterspørgsel.

"Med industrialiseringen har vi i dag en udbudsøkonomi med traditionel markedsføring, som er under forandring med digitaliseringens efterspørgselsøkonomi, hvor forbrugerne har en magt som aldrig før. Derfor er det naturligt at tage sine brugere med på råd, når der skal udvikles produkter, så kunderne har et mentalt medejerskab" forklarer Mads Thimmer.

Sådan kommer du i gang
Direktøren for Innovation Lab hævder, at alle virksomheder i princippet kan kaste sig ud i brugen af crowdsourcing med hele verden som sin potentielle fokusgruppe og sparringspartner.

"Det kræver som oftest en helt konkret problemstilling eller særlig anledning, før man kan lokke folk med i et crowdsourcing-projekt, og derefter skal man være villig til at give folk et reelt ansvar, opstille spilleregler og værktøjer, og så ellers forsøge at holde sig ude af den skabende proces," lyder rådene fra Mads Thimmer.

"Brugerne skal føle, at de bliver taget alvorligt. Hvis det er tilfældet, så vil der også altid være nogen, der hopper med på vognen," fortsætter han og understreger, at succeserne oftest kommer, når folk i forvejen har et tilhørsforhold til et produkt eller et brand.

Læs også:
Sådan lapper kommunen gaderne med din mobil

Sådan bruger Microsoft dig til sin produktudvikling


Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere







CIO
Sådan holder du dem væk: Disse fem ting synes hackerne er de største barrierer
Hackerne er blevet rigtigt dygtige. Men især fem ting kan genere dem, hvis de forsøger at trænge ind i dine systemer, viser rundspørge blandt 250 hackere.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan