Sådan fandt landets største netbutik løsning på Dibs-nedbrud

Smartguy-direktør Nicolai Kærgaard ville ikke vente på at gå konkurs under dagelangt Dibs-nedbrud, der blokerede for net-betalinger. Se hvordan selskabet fandt en vej ud af problemet.

Læs også

Danske netbetalinger i knæ: it-fejl blokerer.

Danske netbutikker raser: Kæmpe-koks koster os kassen
.

"Vi kunne se, at det så risikabelt ud hos Dibs. Det lignede ikke et normalt nedbrud."

Sådan siger Nicolai Kærgaard, direktør hos den store net-tøjbutik Smartguy om det nedbrud, der søndag ramte Dibs på et meget uheldigt tidspunkt for direktøren.

"Det er rigtig skidt, specielt når der kommer run på om aftenen mellem 20 og 22 først på måneden, hvor folk lige har fået deres løn. Det er der, at folk køber, og derfor mister vi en masse ordrer."

Smartguy er ikke alene med kritikken af Dibs. Også andre handlende er utilfredse. Det kan du læse mere om her

Skifter lynhurtigt
"Det er selvfølgelig helt forfærdeligt," siger Smartguy-direktøren, der på grund af diverse interne fail-over systemer ikke mener at være blandt de værst ramt af det store nedbrud.

Alligevel har han som en direkte følge af nedbruddet valgt at vende Dibs ryggen og skifte betalingsleverandør.

Og skiftet er foregået meget hurtigt.

Allerede mandag havde firmaets netbutikker ved hjælp af digitale kontrakter og egne kodere routet om fra Dibs til udbydere i England og Irland, Barclays, Irish Allied og Global Collect.

"Det er kun muligt, fordi vi har nogle super folk siddende, som lavede vores løsning om. Det er jo grundmotoren i hele vores maskineri," siger Nicolai Kærgaard.

Klargjorde redundans
Han fortæller, at firmaet et stykke tid har arbejdet på at blive redundante i forhold til Dibs. Derfor kunne han fremskynde processen, som dog kommer til at løbe op økonomisk.

Hvor meget vil han ikke fortælle.

"Vi havde nogle kontakter i forvejen, som vi kunne ekspedere rimeligt hurtigt," siger direktøren, der allerede har delt tredive visitkort ud til konkurrenter, der vil høre om flytningen.

Blandt andet fik firmaet flyttet nogle såkaldte indløsningsaftaler meget hurtigt, hvorefter 10 mand programmerede i to timer om mandagen.

"Men vi arbejdede til klokken 24 alle sammen i går. Et er, at man kan tage en betaling. Noget andet er, at vi kunne tjekke, at der ikke er svindlet ved at cleare op i mod vores betalingssystem og den slags," siger Nicolai Kærgaard.

Fortryder intet
Ændringerne har stor indflydelse på hele driften og rammer warehouse, pakkeafdeling og finansafdelingen, forklarer direktøren.

"Det er klart, at det er noget rigtig rod at skulle gøre det så hurtigt. Det flyder jo med følgeskader, som vi så rydder op nu," siger han.

Men han fortryder ikke skiftet, som han mener, at han var nødt til at foretage på grund af nedbruddet hos Dibs.

"Man kan jo ikke bare sidde og vente på at gå konkurs, det er klart," siger Nicolai Kærgaard.

Hos Dibs meddelte COO Jacob Raavig tirsdag eftermiddag, at systemerne igen kører normalt.

Læs også

Danske netbetalinger i knæ: it-fejl blokerer.

Danske netbutikker raser: Kæmpe-koks koster os kassen
.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Konsulentydelser, soft- og hardware inden for virtualisering, deployment, systems management, server/storage, køling, sikkerhed, backup, remote backup

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery