Sådan fandt landets største netbutik løsning på Dibs-nedbrud

Smartguy-direktør Nicolai Kærgaard ville ikke vente på at gå konkurs under dagelangt Dibs-nedbrud, der blokerede for net-betalinger. Se hvordan selskabet fandt en vej ud af problemet.

Annonce:
Annonce:
Læs også

Danske netbetalinger i knæ: it-fejl blokerer.

Danske netbutikker raser: Kæmpe-koks koster os kassen
.

"Vi kunne se, at det så risikabelt ud hos Dibs. Det lignede ikke et normalt nedbrud."

Sådan siger Nicolai Kærgaard, direktør hos den store net-tøjbutik Smartguy om det nedbrud, der søndag ramte Dibs på et meget uheldigt tidspunkt for direktøren.

"Det er rigtig skidt, specielt når der kommer run på om aftenen mellem 20 og 22 først på måneden, hvor folk lige har fået deres løn. Det er der, at folk køber, og derfor mister vi en masse ordrer."

Smartguy er ikke alene med kritikken af Dibs. Også andre handlende er utilfredse. Det kan du læse mere om her

Skifter lynhurtigt
"Det er selvfølgelig helt forfærdeligt," siger Smartguy-direktøren, der på grund af diverse interne fail-over systemer ikke mener at være blandt de værst ramt af det store nedbrud.

Alligevel har han som en direkte følge af nedbruddet valgt at vende Dibs ryggen og skifte betalingsleverandør.

Og skiftet er foregået meget hurtigt.

Allerede mandag havde firmaets netbutikker ved hjælp af digitale kontrakter og egne kodere routet om fra Dibs til udbydere i England og Irland, Barclays, Irish Allied og Global Collect.

"Det er kun muligt, fordi vi har nogle super folk siddende, som lavede vores løsning om. Det er jo grundmotoren i hele vores maskineri," siger Nicolai Kærgaard.

Klargjorde redundans
Han fortæller, at firmaet et stykke tid har arbejdet på at blive redundante i forhold til Dibs. Derfor kunne han fremskynde processen, som dog kommer til at løbe op økonomisk.

Hvor meget vil han ikke fortælle.

"Vi havde nogle kontakter i forvejen, som vi kunne ekspedere rimeligt hurtigt," siger direktøren, der allerede har delt tredive visitkort ud til konkurrenter, der vil høre om flytningen.

Blandt andet fik firmaet flyttet nogle såkaldte indløsningsaftaler meget hurtigt, hvorefter 10 mand programmerede i to timer om mandagen.

"Men vi arbejdede til klokken 24 alle sammen i går. Et er, at man kan tage en betaling. Noget andet er, at vi kunne tjekke, at der ikke er svindlet ved at cleare op i mod vores betalingssystem og den slags," siger Nicolai Kærgaard.

Fortryder intet
Ændringerne har stor indflydelse på hele driften og rammer warehouse, pakkeafdeling og finansafdelingen, forklarer direktøren.

"Det er klart, at det er noget rigtig rod at skulle gøre det så hurtigt. Det flyder jo med følgeskader, som vi så rydder op nu," siger han.

Men han fortryder ikke skiftet, som han mener, at han var nødt til at foretage på grund af nedbruddet hos Dibs.

"Man kan jo ikke bare sidde og vente på at gå konkurs, det er klart," siger Nicolai Kærgaard.

Hos Dibs meddelte COO Jacob Raavig tirsdag eftermiddag, at systemerne igen kører normalt.

Læs også

Danske netbetalinger i knæ: it-fejl blokerer.

Danske netbutikker raser: Kæmpe-koks koster os kassen
.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dustin A/S
Leverandør af it-udstyr til små og mellemstore virksomheder samt offentlige institutioner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kom helt med på mobilbølgen

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni kan du opleve internationale talere og få erfaringer og ideer fra de bedste mobilløsninger. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV



For Danmarks CIO'er og it-ansvarlige er Årets CIO blevet det årlige eksklusive mødested. Konferencen bevæger sig ind i din verden, tager aktuelle emner op, og behandler netop de områder, som det forventes, at du har en mening om - og en holdning til. Læs mere

D'angleterre - 1050 København K



Application performance management (APM)

Har du applikationer, der genererer direkte indtjening, har betydning for din virksomheds omdømme eller medvirker til at fastholde kunderne? Så bør du interessere dig for Application Performance Management - APM som et centralt element til at styrke indtjeningen fra den digitale forretning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Enmandsfirma i hosting-klemme: Hjælp! Der er blevet lukket for mine data i skyen
Efter i to uger at have været afskåret fra sine forretningsdata, der opbevares i en cloud-tjeneste, er tålmodigheden nu slut. Næste trin er fysisk besøg på adressen eller en politianmeldelse.
CIO
Chr. Hansens vej mod dyb data-udnyttelse: Kostede kun 1.000 dollar i investering
Årets CIO 2015: Der ligger enorme muligheder i data-analyse for fødevare-virksomheden Chr. Hansen, der med CIO Thomas Okke Frahm i it-spidsen blot investerede 1.000 dollar i at komme i gang med et big data-projekt, der meget vel kan komme til at tegne fremtiden for selskabet.
Channelworld
Kapitalfond bliver hovedaktionær i Conscia - lægger mere end halv milliard kroner for fuld kontrol
Kapitalfonden Axcel overtager aktiemajoriteten i den danske netværks- og mobility-virksomhed Conscia.
White paper
Nedbryd roamingbarrieren
I dette white paper kan du læse, hvordan Simpl World Telecom effektivt nedbryder roamingbarrieren via et enkelt og unikt mix af teknologi og aftaler. Simpl tilbyder global mobiltelefoni og mobildata til en takst der er op til 90 procent lavere end konkurrenternes roamingtakster.