Myndighed: Kunden hænger på bevisbyrden i licenskontrol

IBM, Oracle og Novell udførte licenskontroller hos myndighed, der synes, at der er en "noget ensidig bevisbyrde for kunden".

Annonce:
Annonce:
En og samme myndighed kan have vidt forskellige oplevelser af de såkaldt licens-audits afhængig af hvilke it-firmaer og revisionshuse, der har foretaget dem.

Således fortæller områdeleder Henrik Storgaard Vestring fra it-staben i Region Midtjylland om en række kontroller hos dem.

"Det har været nogle forholdsvis forskellige processer, der generelt har været tunge og med en noget ensidig bevisbyrde hos kunden," lyder det fra ham i en afgørelse om aktindsigt.

Derudover forklarer han, at "licensområdet ofte er kompliceret af svært tilgængelige og meget forskellige licensregler, udskiftning af servere, installation i virtuelle miljøer navneskifte på software".

Udfaldet af kontrollerne har da også været forskelligt. 

Region Midtjylland har således i perioden fra 2009 og frem deltaget i flere licensrevisioner udløst af leverandører som IBM, Oracle og Novell, oplyser områdelederen.

"Vi var desuden igennem en Microsoft-revision i 2008," forklarer Henrik Storgaard Vestring.

Du kan læse mere om hver enkel revision og tilhørende udfald herunder.

IBM's licenskontrol
IBM-revision.

"Denne revision blev gennemført i en proces med flere møder, telefonmøder m.m.

Der var diskussioner, uenigheder, forhandlinger og mange e-mails m.m."

Slutresultat: kr. 7.192.713,-

Kilde: Aktindsigt

Novell's licenskontrol
Novell-revision.

"Denne revision blev gennemført med en meget kontant og kort dialog. Novell sendte et script i en e-mail og bad os køre det.

Det gjorde vi og returnerede det. Mere var der ikke i det."

Slutresultat 2012: ca. 120.000,- (Risskov - psykiatri)
Slutresultat 2011: ca. 36.000,- (Risskov - psykiatri)
Slutresultat: 2011: 297.500 (Region Midt)
Slutresultat 2009: kr. 0,- (Region Midt)

Kilde: Aktindsigt

Oracle's revision
Oracle-revision.

"Det var en noget rodet proces, der af forskellige årsager skulle løbes i gang et par gange. Der var nogen utilfredshed med dette, dialogen stoppede, og megen tid gik tabt.

På et tidspunkt skulle der så anskaffes licenser igen, og så blev audit'en forudsigeligt nok udløst igen. Licensrevisionen startede så igen efter nogen diskussion om processen og specielt tidsplanen.

Der blev kørt scripts og der blev leveret rapporter der viste, at Region Midtjylland skulle betale svarende til omkring 6 mio. kr.

Region Midtjylland var uenig i dette, hvilket resulterede i, at alt blev gennemgået linje for linje, hvorved licenserne kom på plads en for en.

For eksempel havde et sygehus installeret en DB-licens i et virtuelt miljø, hvilket svarede til en licensudgift på ca. 2-3 mio. Det var et system med 1-2 brugere, og licensen kostede omkring 200.000, men den skulle ganges med 12 pga. det virtuelle miljø. Løsningen blev, at systemet blev flyttet til samme løsning på et andet hospital.

Revisionen var kendetegnet ved mange diskussioner, utallige e-mails osv. - alt i alt en meget kompleks og tidskrævende revision og en leverandør og auditør, der virkede ret skuffede over, at det ikke gav mere."

Slutresultat: kr. 531.907,32

Kilde: Aktindsigt.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Software Innovation A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-drift - billigt og effektivt

It-drift skal klares billigt og effektivt - og måske skal du endda spare på driften i år? Computerworld Events sætter fokus på it-driften og hvordan du balancere pris og kvalitet i en verden der forventer høj kvalitet til få penge. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm







Computerworld
Windows 10 om tre dage: Gør disse tre ting før og efter du opdaterer til Windows 10
Den 29. juli frigiver Microsoft Windows 10. Men inden du kan hente den nye Windows-version, skal du lige gøre et par ting.
CIO
Giver du ERP-systemet skylden for dårlig leveringsservice?: Her er den virkelige skurk
Klumme: ERP-systemet får ofte skylden for manglende leveringsservice, men det er sjældent fair. I stedet skal man analysere flowet i virksomheden, og det er der er mange penge i.
Comon
Prøvekørt: Her er Microsofts splinternye Surface-computer - til noget lavere pris end Surface Pro 3
Prøvekørt: Microsoft er klar med en helt ny Surface-computer, der bliver billigere end den nuværende Surface 3 Pro, selv om de er ret ens. Vi har prøvekørt den nye maskine. Se vores dom her.
Channelworld
Politiet er på sporet af flere ulovligheder i bestikkelsessagen
I denne uge skal en dommer tage stilling til om de tre personer, der fortsat sidder varetægtsfængslet i sommerens store bestikkelsessag, skal have lov til at holde resten af deres sommerferie i frihed.
White paper
Bliv mere produktiv med videomøder
Virtuelle arbejdspladser forener fleksibilitet med lettere samarbejde og vidensudveksling. Læs om fordelene ved moderne værktøjer til videomøder og collaboration. Research og journalistisk bearbejdning af Computerworld for Axcess