Myndighed: Kunden hænger på bevisbyrden i licenskontrol

IBM, Oracle og Novell udførte licenskontroller hos myndighed, der synes, at der er en "noget ensidig bevisbyrde for kunden".

En og samme myndighed kan have vidt forskellige oplevelser af de såkaldt licens-audits afhængig af hvilke it-firmaer og revisionshuse, der har foretaget dem.

Således fortæller områdeleder Henrik Storgaard Vestring fra it-staben i Region Midtjylland om en række kontroller hos dem.

"Det har været nogle forholdsvis forskellige processer, der generelt har været tunge og med en noget ensidig bevisbyrde hos kunden," lyder det fra ham i en afgørelse om aktindsigt.

Derudover forklarer han, at "licensområdet ofte er kompliceret af svært tilgængelige og meget forskellige licensregler, udskiftning af servere, installation i virtuelle miljøer navneskifte på software".

Udfaldet af kontrollerne har da også været forskelligt. 

Region Midtjylland har således i perioden fra 2009 og frem deltaget i flere licensrevisioner udløst af leverandører som IBM, Oracle og Novell, oplyser områdelederen.

"Vi var desuden igennem en Microsoft-revision i 2008," forklarer Henrik Storgaard Vestring.

Du kan læse mere om hver enkel revision og tilhørende udfald herunder.

IBM's licenskontrol
IBM-revision.

"Denne revision blev gennemført i en proces med flere møder, telefonmøder m.m.

Der var diskussioner, uenigheder, forhandlinger og mange e-mails m.m."

Slutresultat: kr. 7.192.713,-

Kilde: Aktindsigt

Novell's licenskontrol
Novell-revision.

"Denne revision blev gennemført med en meget kontant og kort dialog. Novell sendte et script i en e-mail og bad os køre det.

Det gjorde vi og returnerede det. Mere var der ikke i det."

Slutresultat 2012: ca. 120.000,- (Risskov - psykiatri)
Slutresultat 2011: ca. 36.000,- (Risskov - psykiatri)
Slutresultat: 2011: 297.500 (Region Midt)
Slutresultat 2009: kr. 0,- (Region Midt)

Kilde: Aktindsigt

Oracle's revision
Oracle-revision.

"Det var en noget rodet proces, der af forskellige årsager skulle løbes i gang et par gange. Der var nogen utilfredshed med dette, dialogen stoppede, og megen tid gik tabt.

På et tidspunkt skulle der så anskaffes licenser igen, og så blev audit'en forudsigeligt nok udløst igen. Licensrevisionen startede så igen efter nogen diskussion om processen og specielt tidsplanen.

Der blev kørt scripts og der blev leveret rapporter der viste, at Region Midtjylland skulle betale svarende til omkring 6 mio. kr.

Region Midtjylland var uenig i dette, hvilket resulterede i, at alt blev gennemgået linje for linje, hvorved licenserne kom på plads en for en.

For eksempel havde et sygehus installeret en DB-licens i et virtuelt miljø, hvilket svarede til en licensudgift på ca. 2-3 mio. Det var et system med 1-2 brugere, og licensen kostede omkring 200.000, men den skulle ganges med 12 pga. det virtuelle miljø. Løsningen blev, at systemet blev flyttet til samme løsning på et andet hospital.

Revisionen var kendetegnet ved mange diskussioner, utallige e-mails osv. - alt i alt en meget kompleks og tidskrævende revision og en leverandør og auditør, der virkede ret skuffede over, at det ikke gav mere."

Slutresultat: kr. 531.907,32

Kilde: Aktindsigt.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.