Myndighed: Kunden hænger på bevisbyrden i licenskontrol

IBM, Oracle og Novell udførte licenskontroller hos myndighed, der synes, at der er en "noget ensidig bevisbyrde for kunden".

Annonce:
Annonce:
En og samme myndighed kan have vidt forskellige oplevelser af de såkaldt licens-audits afhængig af hvilke it-firmaer og revisionshuse, der har foretaget dem.

Således fortæller områdeleder Henrik Storgaard Vestring fra it-staben i Region Midtjylland om en række kontroller hos dem.

"Det har været nogle forholdsvis forskellige processer, der generelt har været tunge og med en noget ensidig bevisbyrde hos kunden," lyder det fra ham i en afgørelse om aktindsigt.

Derudover forklarer han, at "licensområdet ofte er kompliceret af svært tilgængelige og meget forskellige licensregler, udskiftning af servere, installation i virtuelle miljøer navneskifte på software".

Udfaldet af kontrollerne har da også været forskelligt. 

Region Midtjylland har således i perioden fra 2009 og frem deltaget i flere licensrevisioner udløst af leverandører som IBM, Oracle og Novell, oplyser områdelederen.

"Vi var desuden igennem en Microsoft-revision i 2008," forklarer Henrik Storgaard Vestring.

Du kan læse mere om hver enkel revision og tilhørende udfald herunder.

IBM's licenskontrol
IBM-revision.

"Denne revision blev gennemført i en proces med flere møder, telefonmøder m.m.

Der var diskussioner, uenigheder, forhandlinger og mange e-mails m.m."

Slutresultat: kr. 7.192.713,-

Kilde: Aktindsigt

Novell's licenskontrol
Novell-revision.

"Denne revision blev gennemført med en meget kontant og kort dialog. Novell sendte et script i en e-mail og bad os køre det.

Det gjorde vi og returnerede det. Mere var der ikke i det."

Slutresultat 2012: ca. 120.000,- (Risskov - psykiatri)
Slutresultat 2011: ca. 36.000,- (Risskov - psykiatri)
Slutresultat: 2011: 297.500 (Region Midt)
Slutresultat 2009: kr. 0,- (Region Midt)

Kilde: Aktindsigt

Oracle's revision
Oracle-revision.

"Det var en noget rodet proces, der af forskellige årsager skulle løbes i gang et par gange. Der var nogen utilfredshed med dette, dialogen stoppede, og megen tid gik tabt.

På et tidspunkt skulle der så anskaffes licenser igen, og så blev audit'en forudsigeligt nok udløst igen. Licensrevisionen startede så igen efter nogen diskussion om processen og specielt tidsplanen.

Der blev kørt scripts og der blev leveret rapporter der viste, at Region Midtjylland skulle betale svarende til omkring 6 mio. kr.

Region Midtjylland var uenig i dette, hvilket resulterede i, at alt blev gennemgået linje for linje, hvorved licenserne kom på plads en for en.

For eksempel havde et sygehus installeret en DB-licens i et virtuelt miljø, hvilket svarede til en licensudgift på ca. 2-3 mio. Det var et system med 1-2 brugere, og licensen kostede omkring 200.000, men den skulle ganges med 12 pga. det virtuelle miljø. Løsningen blev, at systemet blev flyttet til samme løsning på et andet hospital.

Revisionen var kendetegnet ved mange diskussioner, utallige e-mails osv. - alt i alt en meget kompleks og tidskrævende revision og en leverandør og auditør, der virkede ret skuffede over, at det ikke gav mere."

Slutresultat: kr. 531.907,32

Kilde: Aktindsigt.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
It2trust A/S
Distributør af it-sikkerheds- og netværkssoftware.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup







Computerworld
Test: Her er de bedste antivirus-programmer lige nu
Hvis du er på jagt efter et antivirus-program til din pc, så læs med her, hvor 23 forskellige programmer er blevet testet.
CIO
10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes
Klumme: Her har du 10 gode råd til at få forretningen og it-organisationen til at arbejde bedre sammen.
Comon
Apple-launch i aften: Nyt liv til iPad'en eller comeback til Mac'en
Apple er igen på trapperne med nye produkter, men hvad skal vi forvente?
Channelworld
Apple-præsenterede nye ultra-tynde iPads og en ny pixel-verdensmester
Tyndere, skarpere og hurtigere. Aftenens iPad-præsentation var en Apple classic.
White paper
IP-telefoni: Fra buzz-ord til business
Firmaets telefonsystem er i dag en opgave for it-chefen. Denne Computerworld Guide om IP-telefoni giver også råd om unified communications.


Log ind
x
E-mail
Kodeord