"Ikke vores problem, at din arbejdstelefon er forsvundet."
Sådan er holdningen hos flertallet af landets ledere, viser ny undersøgelse, der er udarbejdet for Telenor.
Her erklærer 55 procent ud af 730 interviewede ledere, at de mener, det er medarbejdernes eget ansvar at sikre, at arbejdsrelaterede dokumenter og oplysninger på medarbejdernes dokumenter er effektivt beskyttet mod for eksempel tyveri, hacking eller virus.
Men det kan meget hurtigt gå hen og blive virksomhedens problem, hvis telefonen falder i de forkerte hænder, lyder det fra teleanalytiker Torben Rune fra konsulentfirmaet Netplan, der rådgiver virksomheder om telefoni.
Han mener derfor, at ledernes opfattelse er problematisk.
"Hvis medarbejderen render rundt med flere tusind sensitive e-mails, eller kundedatabasen eller prislister, så er det virksomhedens problem, og i min optik også virksomhedens ansvar," siger Torben Rune og tilføjer, at området er en gråzone rent regulatorisk.
Det afhænger derfor af den enkelte virksomhed, om der bliver gjort noget for sikkerheden på medarbejdernes telefoner.
"Det paradoksale er, at mange virksomheder er rigtig gode til at sørge for datasikkerhed, når det gælder pc'er. Men når det gælder mobiltelefoner, ser det anderledes ud. Selv om der findes systemer i dag, som kan beskytte, er de ikke særlig udbredte. Det er som om, at der skal lig på bordet, før virksomhederne, især de mindre, får øjnene op for det her," lyder det fra Torben Rune.