"Cookies" og registrering af ip-adresser bruges til annoncering på nettet. Må de også det i fremtiden?

"Det ændrer den måde vi bruger nettet på"

Både bekymring og støtte til strammere persondata blandt danske foreninger. Onlinemedier frygter underminering af branchen.

Annonce:
Annonce:

Reform af reglerne for persondata

- "Retten til at blive glemt"

- Brugerne ejer deres egen data på sociale netværk.

- Udsættes firmaer for datatab skal brugerne informeres om den potentielle risiko inden for 24 timer

- Virksomheder skal "spørge om lov" for at sælge brugernes data videre.

- Data skal kunne flyttes fra et netværk til et andet.

EU vil stramme op på reglerne for, hvilke oplysninger virksomheder må samle om brugerne på nettet, og for hvordan oplysningerne bliver brugt.

Det sker med en EU-reform af databeskyttelsesdirektivet, som kommissær Reding allerede løftede sløret for i foråret.

Direktivet er kommet på banen på grund af frygten for, at persondata indsamles uhensigtsmæssigt og misbruges. Især af store firmaer som Facebook og Google.

Derfor har de europæiske lovgivere sat ekstra tryk på retten "til at blive glemt" på nettet, og at brugere skal kunne tage deres data med sig fra platform til platform. Se faktaboks.

Forordningen har nu været i høring blandt danske parter.
En af fordelene fremhæves at være, at EU i fremtiden kan få et mere ensrettet regelsæt på området, så man kan stå stærkere over for for eksempel Facebook. Blandt danske tilhængerne af en ny og opdateret personlov i EU er Prosa, Forbrugerrådet og Institut for Menneskerettigheder, skriver Berlingske


"Det kan skubbe til hele branchen"
Men hvor der flere steder kan spores tilfredshed med at få nye regler på området, så er netmedierne langt fra tilfredse. Hvis det blivere mere besværligt at bruge brugernes data, kan forretningsgrundlaget for mange medier, der lever af annoncering, skride:

"I udkastet er det uklart, hvordan man definerer "persondata". I sin yderste konsekvens kan det betyde, at ip-adresser og cookies opfattes som persondata, og sker det, at man vælger at fortolke det så strengt og rigidt, så kan det have vidtrækkende konsekvenser for den måde, vi bruger nettet på. Det er meget bekymrende," siger Morten Helveg Petersen, viceadm. direktør i Danske Medier ifølge MediaWatch.  

Det danske organ har sammen med europæiske IAB Europe forfattet et længere protestbrev.

Viden om brugerne og muligheden for at bruge den viden er nu en fast del af at drive annoncering på nettet. Cookies og lignende er med til at målrette reklamer, og det er med til at redegøre, at budskaber rammer de rigtige målgrupper.

Hvis brugerne potentielt skal spørges om lov, hver gang deres data anvendes til disse formål, så bliver der sat en kæp i hjulet på meget annoncering.

"Økonomisk er det helt uforudsigeligt. Konsekvenserne er ikke tilstrækkeligt belyst. Men hvis man skal bede om samtykke, hver gang man vil registrere en ip-adresse eller sætte en cookie, så kan det vende op og ned på den måde, vi bruger nettet på, og på de forretningsmodeller, som mange virksomheder bruger i dag," siger Morten Helveg Petersen fra Danske Medier til Mediawatch.

Foreningen mener, at man i stedet kan gøre mere for at opdrage brugerne til selv at tage kontrol ved at lære dem om cookie-indstillinger i deres browsere.

Der vil formentlig gå tre til fire år, før forordningen falder på plads. Den skal erstatte databeskyttelsesdirektivet, som stammer fra 1995 - før internettets kommercielle tidsalder.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Broadlinedistributør af it-produkter.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kom helt med på mobilbølgen

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni kan du opleve internationale talere og få erfaringer og ideer fra de bedste mobilløsninger. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV



For Danmarks CIO'er og it-ansvarlige er Årets CIO blevet det årlige eksklusive mødested. Konferencen bevæger sig ind i din verden, tager aktuelle emner op, og behandler netop de områder, som det forventes, at du har en mening om - og en holdning til. Læs mere

D'angleterre - 1050 København K



Application performance management (APM)

Har du applikationer, der genererer direkte indtjening, har betydning for din virksomheds omdømme eller medvirker til at fastholde kunderne? Så bør du interessere dig for Application Performance Management - APM som et centralt element til at styrke indtjeningen fra den digitale forretning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup






Computerworld
Enmandsfirma i hosting-klemme: Hjælp! Der er blevet lukket for mine data i skyen
Efter i to uger at have været afskåret fra sine forretningsdata, der opbevares i en cloud-tjeneste, er tålmodigheden nu slut. Næste trin er fysisk besøg på adressen eller en politianmeldelse.
CIO
Efter 20 år i it-sikkerhedsbranchen: Her er fem barske sandheder fra kendt sikkerhedsekspert
Hvor reel en trussel er mobiltelefoner egentlig? Er det medarbejderne som er truslen mod firmaets data? Og hvorfor bliver amerikanske tjenester ved med at halte på sikkerheden? Få svaret når en sikkerhedsekspert taler ud til Computerworld.
Channelworld
Kapitalfond bliver hovedaktionær i Conscia - lægger mere end halv milliard kroner for fuld kontrol
Kapitalfonden Axcel overtager aktiemajoriteten i den danske netværks- og mobility-virksomhed Conscia.
White paper
Sådan sørger du for at it-sikkerhedspolitikken er effektiv og konstant opdateret
Antallet af trusler mod virksomhedens dataintegritet mangedobles i takt med, at vi tager flere og flere enhedstyper og cloudservices i brug.