"Cookies" og registrering af ip-adresser bruges til annoncering på nettet. Må de også det i fremtiden?

"Det ændrer den måde vi bruger nettet på"

Både bekymring og støtte til strammere persondata blandt danske foreninger. Onlinemedier frygter underminering af branchen.

Annonce:
Annonce:

Reform af reglerne for persondata

- "Retten til at blive glemt"

- Brugerne ejer deres egen data på sociale netværk.

- Udsættes firmaer for datatab skal brugerne informeres om den potentielle risiko inden for 24 timer

- Virksomheder skal "spørge om lov" for at sælge brugernes data videre.

- Data skal kunne flyttes fra et netværk til et andet.

EU vil stramme op på reglerne for, hvilke oplysninger virksomheder må samle om brugerne på nettet, og for hvordan oplysningerne bliver brugt.

Det sker med en EU-reform af databeskyttelsesdirektivet, som kommissær Reding allerede løftede sløret for i foråret.

Direktivet er kommet på banen på grund af frygten for, at persondata indsamles uhensigtsmæssigt og misbruges. Især af store firmaer som Facebook og Google.

Derfor har de europæiske lovgivere sat ekstra tryk på retten "til at blive glemt" på nettet, og at brugere skal kunne tage deres data med sig fra platform til platform. Se faktaboks.

Forordningen har nu været i høring blandt danske parter.
En af fordelene fremhæves at være, at EU i fremtiden kan få et mere ensrettet regelsæt på området, så man kan stå stærkere over for for eksempel Facebook. Blandt danske tilhængerne af en ny og opdateret personlov i EU er Prosa, Forbrugerrådet og Institut for Menneskerettigheder, skriver Berlingske


"Det kan skubbe til hele branchen"
Men hvor der flere steder kan spores tilfredshed med at få nye regler på området, så er netmedierne langt fra tilfredse. Hvis det blivere mere besværligt at bruge brugernes data, kan forretningsgrundlaget for mange medier, der lever af annoncering, skride:

"I udkastet er det uklart, hvordan man definerer "persondata". I sin yderste konsekvens kan det betyde, at ip-adresser og cookies opfattes som persondata, og sker det, at man vælger at fortolke det så strengt og rigidt, så kan det have vidtrækkende konsekvenser for den måde, vi bruger nettet på. Det er meget bekymrende," siger Morten Helveg Petersen, viceadm. direktør i Danske Medier ifølge MediaWatch.  

Det danske organ har sammen med europæiske IAB Europe forfattet et længere protestbrev.

Viden om brugerne og muligheden for at bruge den viden er nu en fast del af at drive annoncering på nettet. Cookies og lignende er med til at målrette reklamer, og det er med til at redegøre, at budskaber rammer de rigtige målgrupper.

Hvis brugerne potentielt skal spørges om lov, hver gang deres data anvendes til disse formål, så bliver der sat en kæp i hjulet på meget annoncering.

"Økonomisk er det helt uforudsigeligt. Konsekvenserne er ikke tilstrækkeligt belyst. Men hvis man skal bede om samtykke, hver gang man vil registrere en ip-adresse eller sætte en cookie, så kan det vende op og ned på den måde, vi bruger nettet på, og på de forretningsmodeller, som mange virksomheder bruger i dag," siger Morten Helveg Petersen fra Danske Medier til Mediawatch.

Foreningen mener, at man i stedet kan gøre mere for at opdrage brugerne til selv at tage kontrol ved at lære dem om cookie-indstillinger i deres browsere.

Der vil formentlig gå tre til fire år, før forordningen falder på plads. Den skal erstatte databeskyttelsesdirektivet, som stammer fra 1995 - før internettets kommercielle tidsalder.


Annonceindlæg fra HP

Design dine personlige indbydelser nemt, kvit og frit!

HP Photo Creations er et gratis program, der gør dig i stand til at designe og udskrive tryksager med dine egne billeder på få minutter. Det er nemt at komme i gang, og alle menuer er på dansk.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDC Hosting A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Enterprise Content Management - få styr på data-junglen i din virksomhed

De fleste virksomheder genererer i stigende omfang store mængder data fra et stadig voksende antal kilder. Kom til dette How To og hør om gevinsterne ved at få styr på virksomhedens dataflow med de bedste enterprise content management-systemer. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Skab succes med server, storage og virtualisering

Virksomhedernes forretningssystemer leverer data som aldrig før, og mængderne vokser i omfang. Det stiller krav til driftslaget om at kunne levere mere for samme budget, noget, det ikke er så nemt at opfylde med skyhøje priser på diske. Private og offentlige skyer giver nye muligheder og nye udfordringer. Og er der måske penge at spare ved at skifte virtualiseringsplatform? Hør om udfordringer og løsninger på Computerworlds How-To. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne. Læs mere

Radisson Blu Scandinavia - 2300 København






Computerworld
KMD klar til at masse-ansætte: Mangler lige nu 150 nye it-folk
KMD står lige nu og mangler 150 nye medarbejdere til helt konkrete opgaver og projekter. Men it-giganten har svært ved at skaffe dem.
CIO
"Jeg har været et dyrt bekendtskab for KMD, men jeg tænker også, at KMD har fået en del ud af det"
Interview: Rasmus Theede står i spidsen for Danmarks eneste sikkerhedscenter - et center som har kostet KMD et to-cifret million-beløb. Computerworld har besøgt centeret i Ballerup til en snak om erfaring, sandboxing og hvorfor kampen mod sikkerhed hele tiden vokser.
Channelworld
Millionerne ruller ind hos nystartet dansk it-firma
Salg af standard-hardware er en guldgrube for it-forhandleren eGiss, som på mindre end to år har skabt en omsætning på mere end 200 millioner kroner.
White paper
Så store omkostninger har DoS-angreb
I dette white paper kan du læse om omkostningerne og konsekvenserne for din virksomhed ved såkaldte denial-of-service-angreb (DoS).