"Cookies" og registrering af ip-adresser bruges til annoncering på nettet. Må de også det i fremtiden?

"Det ændrer den måde vi bruger nettet på"

Både bekymring og støtte til strammere persondata blandt danske foreninger. Onlinemedier frygter underminering af branchen.

Annonce:
Annonce:

Reform af reglerne for persondata

- "Retten til at blive glemt"

- Brugerne ejer deres egen data på sociale netværk.

- Udsættes firmaer for datatab skal brugerne informeres om den potentielle risiko inden for 24 timer

- Virksomheder skal "spørge om lov" for at sælge brugernes data videre.

- Data skal kunne flyttes fra et netværk til et andet.

EU vil stramme op på reglerne for, hvilke oplysninger virksomheder må samle om brugerne på nettet, og for hvordan oplysningerne bliver brugt.

Det sker med en EU-reform af databeskyttelsesdirektivet, som kommissær Reding allerede løftede sløret for i foråret.

Direktivet er kommet på banen på grund af frygten for, at persondata indsamles uhensigtsmæssigt og misbruges. Især af store firmaer som Facebook og Google.

Derfor har de europæiske lovgivere sat ekstra tryk på retten "til at blive glemt" på nettet, og at brugere skal kunne tage deres data med sig fra platform til platform. Se faktaboks.

Forordningen har nu været i høring blandt danske parter.
En af fordelene fremhæves at være, at EU i fremtiden kan få et mere ensrettet regelsæt på området, så man kan stå stærkere over for for eksempel Facebook. Blandt danske tilhængerne af en ny og opdateret personlov i EU er Prosa, Forbrugerrådet og Institut for Menneskerettigheder, skriver Berlingske


"Det kan skubbe til hele branchen"
Men hvor der flere steder kan spores tilfredshed med at få nye regler på området, så er netmedierne langt fra tilfredse. Hvis det blivere mere besværligt at bruge brugernes data, kan forretningsgrundlaget for mange medier, der lever af annoncering, skride:

"I udkastet er det uklart, hvordan man definerer "persondata". I sin yderste konsekvens kan det betyde, at ip-adresser og cookies opfattes som persondata, og sker det, at man vælger at fortolke det så strengt og rigidt, så kan det have vidtrækkende konsekvenser for den måde, vi bruger nettet på. Det er meget bekymrende," siger Morten Helveg Petersen, viceadm. direktør i Danske Medier ifølge MediaWatch.  

Det danske organ har sammen med europæiske IAB Europe forfattet et længere protestbrev.

Viden om brugerne og muligheden for at bruge den viden er nu en fast del af at drive annoncering på nettet. Cookies og lignende er med til at målrette reklamer, og det er med til at redegøre, at budskaber rammer de rigtige målgrupper.

Hvis brugerne potentielt skal spørges om lov, hver gang deres data anvendes til disse formål, så bliver der sat en kæp i hjulet på meget annoncering.

"Økonomisk er det helt uforudsigeligt. Konsekvenserne er ikke tilstrækkeligt belyst. Men hvis man skal bede om samtykke, hver gang man vil registrere en ip-adresse eller sætte en cookie, så kan det vende op og ned på den måde, vi bruger nettet på, og på de forretningsmodeller, som mange virksomheder bruger i dag," siger Morten Helveg Petersen fra Danske Medier til Mediawatch.

Foreningen mener, at man i stedet kan gøre mere for at opdrage brugerne til selv at tage kontrol ved at lære dem om cookie-indstillinger i deres browsere.

Der vil formentlig gå tre til fire år, før forordningen falder på plads. Den skal erstatte databeskyttelsesdirektivet, som stammer fra 1995 - før internettets kommercielle tidsalder.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB
Senior .NET/C# udvikler
Infare Solutions A/S




Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
Cloud Masterclass

Bliv klædt på til at træffe dine egne beslutninger om brugen af cloud-løsninger. Kom til Computerworld Cloud Masterclass og hør danske cases og internationale eksperter fra IBM, Microsoft og Amazon. Læs mere

Park Inn Radisson - 2300 København



Har du styr på IT sikkerheden?

Hvad gør din virksomhed for at lukke døren for hackere? Og ved du hvad dine IT konsulenter foretager sig på dit netværk? Flere "devices" på netværket og flere konsulenter til at servicere dem eksponerer dit netværk for cyber trusler. Hør mere om Vendor Risk Management og sikker remote access på dette How To? Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Bliv klogere: Sådan har Rambøll effektiviseret og sparet penge med flash-teknologi

Er du interesseret i at høre, hvordan Rambøll har sikret at selskabets 10.000 medarbejdere har fået 10 gange hurtigere tilgang til information, øget effektiviteten og sparet penge? Så skal du deltage på dette formiddagsseminar. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup






Computerworld
KMD-fyringer gennemført: Sådan ramte de organisationen
Dagens store fyringsrunde i KMD er nu gennemført. Se her, hvordan fyringerne ramte organisationen.
CIO
Undgå fiasko: Her er guiden til succes med dit CRM
Her er guiden til at undgå de store CRM-problemer, som alt for mange virksomheder løber ind i.
Comon
Din indbakke har fået en ny hersker - her er det bedste mailprogram (til Mac)
Langt om længe er den hypede e-mail-app Mailbox kommet til din Mac. Og den har været værd at vente på.
Channelworld
It-forhandlere: Derfor gider vi ikke sælge Windows Phone og Surface
Der er tre gode grunde til, at it-forhandlerne ikke har fidus til Microsofts store satsning på styresystemet Windows Phone og tablet-pc'en Surface.
White paper
Outsourcing af softwareudvikling
Hvordan vælger du den rigtige partner? Læs om geografi og kulturforskelle, samarbejde og vurdering af faglig kompetence og projektmodenhed.


Log ind
x
E-mail
Kodeord