Derfor bliver smart Dankort-terminal presset ud af Danmark

iZettle må stoppe Visa-betalinger fra på onsdag. Sikkerheden er ikke i top.

Lav din smartphone om til en kreditkort-terminal.

Det er salgs-tanken bag iværksætterfirmaet iZettle, men fra på onsdag forsvinder en stor del af salgsargumentet.

iZettle måtte i dag oplyse, at det fra den 1. august ikke længere er muligt at bruge Visa-kort i iZettle.

"Vi er kede af at oplyse, at på grund af en principiel beslutning fra Visa Europe har vi ikke andet valg end at stoppe med at tillade brugen af Visa-kort i Danmark, Norge og Finland fra den 1. august," skriver direktør Jacob de Geer til de skandinaviske brugere.

iZettle, der primært er rullet ud i de nordiske lande, har ellers oplevet massiv interesse i Danmark - med mange glade kunder. Og en Android-version er snart færdig.

Hvorfor?
ComON har spurgt iZettle, hvorfor der bliver lukket nu, hvor interessen er størst. Men iZettle ønsker ikke at uddybe beslutningen og henviser til VISA Europa for detaljer. ComON har fået denne kommentar fra VISAs engelske kontor:

"Visa Europe støtter udviklingen at nye typer betalings-enheder, så især små forhandlere kan modtage betalinger, som de ikke har været i stand til før. Men Visa Europe har endnu ikke tilladt, at Visa-kort kan bruges på iZettle-platformen, fordi den ikke på nuværende tidspunkt lever op til vores standardkrav for betalings-modtagere."

Ifølge ComONs kilder har iZettle aldrig haft en godkendelse - blot en midlertidig tilladelse. Det kan skyldes, at iZettle ikke anvender pinkoden. Men kun chip og en underskrift. Og derfor kategoriseres som ikke sikker nok.

Med til historien hører også, at Visa har investeret penge i en lignende tjeneste, Square, i USA. Derfor kunne Visa have en interesse i at bremse andre produkter.
Visas europæiske pressekontakt afviser dog, at det skulle have nogen sammenhæng med afvisningen af iZettle.

Skifter I fokus?
Når det ikke længere er muligt at bruge Visa-betalinger i iZettle, kan man i stedet bruge Diners Club og Mastercard. Ikke overraskende, fordi Mastercard er investor i iZettle. Men Mastercard har en markant mindre udbredelse i Danmark end Visa-kort.

Hvad kommer det til at betyde for jeres fremtid?

"Vi har med succes lavet aftaler med MasterCard, Diners Club og American Express i flere lande - og Visa i Sverige. Men vi har respekt for, at disse ting ikke sker med det samme. iZettle er en ny og omvæltende tjeneste. Vi forstår godt, at det tager tid at tilpasse sig gamle etablerede systemer og aftalepartnere. Men vi ser lyst på fremtiden," siger iZettles nordiske talskvinde Wilhelmina Douglas.

Betyder afvisningen fra Visa, at I søger nye jagtmarker?

"Vores hovedfokus vil stadig være at få Visa tilbage i Finland, Norge og Danmark så snart som muligt. Vi har fået fantastisk feedback fra nordiske brugere i beta-perioden, så vi vil gøre alt for at fikse det."

iZettle har ingen aftale med Dankort, men det har siden foråret været muligt at betale med Visa/Dankort på grund af aftalen med Visa.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.