I løbet af de sidste år er de såkaldte QR-koder (Quick Response) begyndt at dukke op på plakater, visitkort, brochurer og mange andre genstande. Det er special-designede stregkoder, som mobiltelefoner kan genkende og omsætte til webadresser. Nu har forskere i Sydkorea udviklet en ny teknologi, som skal erstatte QR-koderne. Det melder BBC.
Den såkaldte "rectenne" er en kombination af en meget lille antenne og en ensretter (der bruges til at omsætte vekselstrøm til jævnstrøm). Denne antenne reagerer på radiobølger fra telefonen og overfører data til den mobile enhed. De små antenner bruger NFC (Near Field Communication) teknologi, som allerede er indbygget i mange telefoner.
Men det interessante er, at "rectennen" ikke indeholder sin egen energikilde. Den henter strøm trådløst fra telefonens radiobølger og konverterer samtidig AC (vekselstrøm) til DC (jævnstrøm). Det skulle være muligt at overføre omkring 0,3 watt.
De små chips bliver beskrevet i denne måneds udgave af fagbladet Nanotechnology fra Institute of Physics.
Det helt afgørende element er prisen - det koster mindre end 10 øre at printe den lille "rectenne" med elektronisk blæk på et objekt. Det er så billigt, at man kunne anbringe dem på alle slags produkter.
Forskere fra Sunchon National University og Paru Printed Electronics Research Institute har brugt fire år på at udvikle print-antennen.
"Det fantastiske ved denne teknik er at vi også kan printe de digitale informationer på selve rectennen, så du har alt, hvad du har brug for til trådløs kommunikation, på ét sted," siger forskeren Gyoujin Cho.
Han mener, at den billige chip kan være med til at skabe det endelige gennembrud for NFC-teknologien.
Et andet alternativ til QR-koder er "augmented reality" applikationer som Aurasma, som automatisk genkender genstandens form og sender brugeren videre til den rigtige webside. I praksis kan man sige, at hele genstanden kommer til at fungere som en QR-kode.
Men indtil videre er der stadig vækst i de firkantede stregkoder. Ifølge Greenwich Consulting er brugen af QR-koder steget med 40 pct. på et år i USA.