Årets vigtigste handel: Køb Starbucks-kaffe med denne app

Innovation handler ikke kun om rumraketter og elbiler. Det kan også være noget så normalt som en kop kaffe.

I sidste uge gik betalingsfirmaet Square sammen med Starbucks i en usædvanlig handel, som betyder, at Starbucks-kunderne snart kan bruge den mobile Square-app til at betale for deres kaffe. Samtidig investerer Starbucks omkring 150 mio. kr. i Square og får også en plads i bestyrelsen.

Hos New York Times har man ligefrem udråbt investeringen som årets mest betydningsfulde.

Det er selvfølgelig fristende at investere i rumraketter, elbiler, ure med elektronisk blæk og kugleformede tv-bokse, men fremtiden ligger måske i små innovative løsninger til helt almindelige dagligdags-opgaver.

Som eksempelvis at betale i forretninger uden kontanter og helst med så lidt besvær som muligt. Det er et marked, hvor små nystartede firmaer som Square, Revel Systems og LevelUp kæmper med store navne som PayPal, Google og Facebook og de gamle veletablerede betalingsfirmaer.

Square har brugt Apples model og designet en meget simpel firkantet dims (heraf navnet), som sættes i en mobiltelefon og gør det muligt at modtage kortbetalinger. En anden dims kan sættes i en iPad og forvandler den til et kasseapparat.

Det er en let og elegant løsning for taxier, gadehandlere og andre, som ikke vil installere en komplet betalingsterminal. Square startede i oktober 2010 og håndterer allerede betalinger for mere end 36 mia. kr. om året.

New York Times skriver, at aftalen med Starbucks har gjort Square til det førende selskab inden for mobile betalinger. Det er et eksempel på det, som Silicon Valley er bedst til - man tager en ide, som ikke nødvendigvis er ny, designer en simpel men brugbar enhed, patenterer noget af teknologien, kobler det sammen med andre produkter som iPad og tilsætter lidt marketing.

Det handler altså ikke nødvendigvis om at opfinde noget, der er nyt, og man behøver heller ikke kaste sig over sexede teknologiske udfordringer som rumrejser.

Avisen sammenligner det med Thomas Edison og glødepærens opfindelse. Edison samlede de eksisterende ideer til noget, der var nyt og revolutionerende.

Det betyder også, at det afgørende ikke længere kun er den god idé. Det handler om at have et stærkt netværk som kan fremme innovation - investorer, der kan finansiere konceptet, designere, som kan gøre det bedre og marketing-folk, som kan få solgt det.

Fremtiden for Silicon Valley er at finde innovative løsninger til almindelige opgaver og gøre det ved at udnytte eksisterende ideer og produkter.

"Silicon Valleys fremtid ligger måske ikke i at blive fortryllet af det nyeste startup inden for sociale netværk. Det er sandsynligvis mere simpelt og almindeligt. Det handler om at finde problemer i dagligdagen og levere løsninger, som udnytter venture-kapitalens netværks-relaterede og operationelle muligheder, for slet ikke at tale om evnen til at spotte andre folks gode ideer," skriver Steven M. Davidoff i sin avisklumme.

Det betyder måske også, at der bliver mindre plads til drømmere i Silicon Valley og mere plads til dem, der finder praktiske, men enkle løsninger på vores mest almindelige udfordringer.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.