Gigaregning fra EUApple skal betale 13 milliarder euro, næsten 97 milliarder danske kroner, i restskat til Irland

Dansk spil hentet tre millioner gange på 10 dage

Det gratis spil Chasing Yello blæser til tops i App Store.

En rædselsslagen lille orange fisk er hovedpersonen i et mobilt spil, der i øjeblikket tiltrækker sig meget opmærksomhed.

Danske Tactile Entertainmant har sluppet fisken og spillet Chasing Yello fri. På blot ti dage er det hentet tre millioner gange - og ligger øverst i den danske del af Apples butik. Spillet er reklame-finanseret og ligger gratis i App Store. 

Spillet følger læren fra Angry Birds: Det skal være let at komme i gang med. Men svært at mestre.

Spilteknisk læner det sig op af spillet Temple Runner og Subway Surfers fra danske Sybo og Kiloo, hvor det handler om at kontrollere en fremadstormende hovedperson med svirp og swipes på de berøringsfølsomme skærme.

"Vi har efterhånden lavet en del spil og begynder at forstå markedet mere indgående. Hemmeligheden er dels at lave noget, som er ekstremt tilgængeligt og let at lære, altså tager brugeren i hånden, så alle kan følge med. Dels at have den dybde i gameplayet, som gør, at mere hardcore spillere også får noget ud af spillet," udtaler Asbjørn Søndergård, adm. direktør, Tactile Entertainment.

"Skjulte reklamer"
Hvis spil til mobiltelefoner og tablets skal blive succeser, skal de hurtigt stige til tops på "salgslisterne". Både for at få udbredelse og for at få annoncemodellen til at give indtægter.

"Reklamer er en stærk omsætnings-driver, og bruges de rigtigt, kan de sagtens bidrage positivt til et bæredygtigt produkt, så man stadig har en god spiloplevelse og samtidig er nået ud til et større publikum," mener Asbjørn Søndergård.

"Det vigtigste i denne proces har været, at reklamerne ikke må blokere for en god spiloplevelse. Vi er jo selv først og fremmest gamers, og det er vigtigt for os ikke at gå på kompromis med produktet, samtidig med at vi gerne vil nå ud til så bredt et publikum som muligt," udtaler Morten Svendsen, der er kreativ direktør hos Tactile Entertainment.

Københavnske Tactile Entertainment har udviklet spil siden 2009, primært til smartphones og tablets. Blandt andet Pigs in Trees, Pirates vs. Ninjas vs. Zombies vs. Pandas og Saving Yello. Førstnævnte gav en pris ved Danish Game Awards.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere






CIO
Sådan holder du dem væk: Disse fem ting synes hackerne er de største barrierer
Hackerne er blevet rigtigt dygtige. Men især fem ting kan genere dem, hvis de forsøger at trænge ind i dine systemer, viser rundspørge blandt 250 hackere.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.