Derfor vælter Facebook-klagerne ned over virksomhederne

Virksomheder og politikere har den seneste tid været ramt af mystiske Facebook-kriser. Men måske er der en god forklaring på det hele.

Annonce:
Annonce:
Du har måske oplevet, at wall-posts på Facebook i øjeblikket ser ud til at sprede sig med lynets hast.

Eksempelvis er det for tiden ikke noget særsyn, at en klage på en virksomheds Facebook-side får tusindvis af likes. 

Og det er næppe bare et tilfældigt modeflip.

Det skyldes sandsynligvis, at Facebook hen over sommeren har lavet en ændring i virksomhedens kode, vurderer Hans Tosti, der arbejder som Facebook-rådgiver hos det danske Facebook-bureau Komfo.

Han forklarer, at han ikke har konkret viden om, hvorvidt Facebook har foretaget en sådan ændring.

Men han oplever, at denne type indlæg på virksomheders Facebook-sider pludselig har fået en mere prominent placering blandt brugernes Facebook-nyheder.

"Det vi ser er, at Facebook er begyndt at vægte brugernes engagement meget højt. Når et indlæg meget hurtigt får et meget højt antal likes og kommentarer, bliver det også ekstra synligt i folks Facebook-nyheder. Det kan skabe en næsten eksponentiel vækst i antallet af likes," siger han.

Teleselskab i stormvejr
En af de virksomheder, der har været i uføre på Facebook, er teleselskabet Telenor, der tidligere på måneden oplevede, at en klage på virksomhedens Facebook-side i løbet af få dage fik mere end 30.000 likes.

Kort tid efter oplevede økonomiminister Margrethe Vestager (R) en lignende sag, hvor en utilfreds borger ligeledes fik tusindvis af likes, da han skrev et vredt indlæg på hendes Facebookside.

Ifølge Telenors kommunikationsrådgiver Tom Lehn-Christiansen kom sagen som en overraskelse for virksomheden. Og i Telenors kommunikationsafdeling undrede man sige over den pludselig og kraftige reaktion.

"Det er klart, at vi undrer os lidt over omfanget. Det er ikke noget, som vi tidligere har set," sagde han til ComON tidligere på måneden.

Styret af vigtig algoritme
Men ifølge Hans Tosti skal forklaringen sandsynligvis findes i Facebooks såkaldte edgerank algoritme.

Det er den matematiske formel, der styrer, hvor prominent en placering det får i brugernes Facebook-nyheder, når eksempelvis en virksomhed laver en statusopdatering, eller - som i dette tilfælde - når en kunde skriver et indlæg på virksomhedens Facebook-side. 

"Netop det store boost, som denne type indlæg pludselig har fået, kan tyde på, at Facebook har været inde og ændre i algoritmen. Vi ved ikke, hvornår de laver den slags justeringer, men vi ved dog, at det er noget, der sker løbende," siger Hans Tosti.

Det er tydeligt, at mange Facebook-brugere i øjeblikket forsøger at få samme succes med deres klager, som den utilfredse Telenor-kunde opnåede.

Men selv om det ser ud til at være blevet lettere for forbrugerne at få opbakning til deres sag på Facebook, er det ifølge Hans Tosti dog langt fra alle forundt at få tusindvis af likes.

Han forklarer, at de populære indlæg også er kendetegnet ved, at de ofte er skrevet med humor og i et let forståeligt sprog.

Læs også

Utilfreds kunde sender Telenor i kæmpe Facebook-stormvejr

Derfor skal du ikke lave Facebook-konkurrencer


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB
Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere (Aarhus)

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Hotel Scandic Aarhus City - 8000 Århus C



Sourcing

Sourcing er godt på vej til at blive en af de vigtigste discipliner i moderne virksomhedsdrift. Hvad enten der skal in- eller outsources og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det håndtering og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup






Computerworld
Da Google overskred min grænse
Jeg accepterer betingelser på et splitsekund, deler personlige data på Facebook uden at se mig tilbage og forfølges gerne af reklamer. Men jeg har fundet min grænse. Den hedder Google Glass - og det er skidt for Google.
CIO
Gode jobsøgningsråd: Skriv en ansøgning, der får dig til jobsamtale
En ekspert giver seks gode råd til, hvordan du skriver den perfekte ansøgning.
Comon
Test: Mini-computer fra Gigabyte har overraskende meget kraft
Gigabyte's Brix Pro (GB-BXi7-4770R) har overraskende meget kraft i så lille et chassis, men størrelsen giver også problemer.
Channelworld
Amerikansk it-selskab køber danske Careitec: Skal bruges til europæisk offensiv
Amerikansk it-selskab overtager dansk forhandler, der kommer til at spille en central rolle i amerikanernes europæiske offensiv.
White paper
IP-telefoni: Fra buzz-ord til business
Firmaets telefonsystem er i dag en opgave for it-chefen. Denne Computerworld Guide om IP-telefoni giver også råd om unified communications.


Log ind
x
E-mail
Kodeord