Derfor vælter Facebook-klagerne ned over virksomhederne

Virksomheder og politikere har den seneste tid været ramt af mystiske Facebook-kriser. Men måske er der en god forklaring på det hele.

Du har måske oplevet, at wall-posts på Facebook i øjeblikket ser ud til at sprede sig med lynets hast.

Eksempelvis er det for tiden ikke noget særsyn, at en klage på en virksomheds Facebook-side får tusindvis af likes. 

Og det er næppe bare et tilfældigt modeflip.

Det skyldes sandsynligvis, at Facebook hen over sommeren har lavet en ændring i virksomhedens kode, vurderer Hans Tosti, der arbejder som Facebook-rådgiver hos det danske Facebook-bureau Komfo.

Han forklarer, at han ikke har konkret viden om, hvorvidt Facebook har foretaget en sådan ændring.

Men han oplever, at denne type indlæg på virksomheders Facebook-sider pludselig har fået en mere prominent placering blandt brugernes Facebook-nyheder.

"Det vi ser er, at Facebook er begyndt at vægte brugernes engagement meget højt. Når et indlæg meget hurtigt får et meget højt antal likes og kommentarer, bliver det også ekstra synligt i folks Facebook-nyheder. Det kan skabe en næsten eksponentiel vækst i antallet af likes," siger han.

Teleselskab i stormvejr
En af de virksomheder, der har været i uføre på Facebook, er teleselskabet Telenor, der tidligere på måneden oplevede, at en klage på virksomhedens Facebook-side i løbet af få dage fik mere end 30.000 likes.

Kort tid efter oplevede økonomiminister Margrethe Vestager (R) en lignende sag, hvor en utilfreds borger ligeledes fik tusindvis af likes, da han skrev et vredt indlæg på hendes Facebookside.

Ifølge Telenors kommunikationsrådgiver Tom Lehn-Christiansen kom sagen som en overraskelse for virksomheden. Og i Telenors kommunikationsafdeling undrede man sige over den pludselig og kraftige reaktion.

"Det er klart, at vi undrer os lidt over omfanget. Det er ikke noget, som vi tidligere har set," sagde han til ComON tidligere på måneden.

Styret af vigtig algoritme
Men ifølge Hans Tosti skal forklaringen sandsynligvis findes i Facebooks såkaldte edgerank algoritme.

Det er den matematiske formel, der styrer, hvor prominent en placering det får i brugernes Facebook-nyheder, når eksempelvis en virksomhed laver en statusopdatering, eller - som i dette tilfælde - når en kunde skriver et indlæg på virksomhedens Facebook-side. 

"Netop det store boost, som denne type indlæg pludselig har fået, kan tyde på, at Facebook har været inde og ændre i algoritmen. Vi ved ikke, hvornår de laver den slags justeringer, men vi ved dog, at det er noget, der sker løbende," siger Hans Tosti.

Det er tydeligt, at mange Facebook-brugere i øjeblikket forsøger at få samme succes med deres klager, som den utilfredse Telenor-kunde opnåede.

Men selv om det ser ud til at være blevet lettere for forbrugerne at få opbakning til deres sag på Facebook, er det ifølge Hans Tosti dog langt fra alle forundt at få tusindvis af likes.

Han forklarer, at de populære indlæg også er kendetegnet ved, at de ofte er skrevet med humor og i et let forståeligt sprog.

Læs også

Utilfreds kunde sender Telenor i kæmpe Facebook-stormvejr

Derfor skal du ikke lave Facebook-konkurrencer


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

13. oktober 2016 | Læs mere





Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Har du nogensinde hørt om CASB? Det måske vigtigste it-sikkerheds-begreb lige nu
En ny sikkerhedsmodel, der lægger sig som et lag mellem cloud-tjenesterne og virksomhedens brugere, har set dagens lys. Fordelene er forbedret sikkerhed, brugerkontrol, overblik og en lang lettere administration af sky-tjenesterne. Sådan virker CASB.
Comon
Tog blot 24 timer: Teenager hacker Apples nye iPhone 7
Apples iPhone 7 er mere sikker end nogensinde før, men alligevel har en 19-årig hacker haft held til at jailbreake telefonen. Det tog under et døgn.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Innovation gennem intelligent forretningsdrift
Intelligent Business Operations gør det muligt at transformere missionskritisk indsigt til den rette handling og derved styrke forretningen.