Forlag græder: E-bøger bliver revet væk på bibliotekerne

Bogbranchen frygter for konkurrencen fra bibliotekernes "eReolen," der har mangedoblet udlånet.

Annonce:
Annonce:
Danskerne er begyndt at få øjnene op for de læseoplevelser, man kan hente i en handy e-bog. Men foreløbig er det kun på folkebibliotekerne, at ebøgerne boomer.

Bibliotekerne lancerede sidste år sitet "eReolen," der er et fælles forsøgsprojekt, der skulle skærpe lånernes appetit på elektronisk litteratur af den downloadede slags.

Forsøget må siges at være lykkedes: eReolen har siden starten i november sidste år øget mængden af downloads, altså udlån, fra knap 20.000 om måneden, til knap 90.000. I alt blev der i de første ni måneder downloadet næsten en halv million bøger fra eReolen.

De færreste bogforlag vil ud med, hvor mange danske e-bøger, de sælger, men de fleste indrømmer, at det er meget få.

Frustrationen over, at kunderne ikke gider købe e-bøger i boghandelen, men gerne vil låne dem på biblioteket, er til at få øje på.

"Man kan se, at det danske e-bogsmarked på ingen måde vækster i samme grad, som vi ser det på eReolen. Og vi må konstatere, at vi ikke har den vækst på e-bøger, som vi havde forventet på nuværende tidspunkt," sagde Gyldendals chef for digital udvikling, Karen Hertz, til Børsen i går. Andre forlag gav omtrent samme melding.

Avisen havde gennemført en opinionsundersøgelse, der viste, at kun en tredjedel af de danskere, der låner e-bøger på biblioteket, også kan finde på at købe en e-bog i boghandlen. Resten har nok i bibliotekets udvalg.

Bibliotekerne skal dog betale en klækkelig slat penge for at kunne tilbyde de digitale udlån. I gennemsnit skal de aflevere 16 kroner pr. e-bog, der udlånes. Flere biblioteker har kunnet fortælle, at e-bogs-succes'en på det nærmeste har drænet deres kasser

Kulturministeriet kunne i forrige måned melde ud, at de samlede årlige omkostninger til eReolen løber op i ti millioner kroner.

Konceptet bag eReolen er skruet sammen af en række forlag og biblioteker i forening. Man kan maksimalt låne fem bøger om måneden på eReolen, og tanken har siden starten været, at lånerne skulle have mulighed for at købe ebøgerne, hvis de har nået det loft, eller af andre grunde vil have ejerskab over den digitale bog.

Ny salgskanal: Kunderne er der allerede
Købe-muligheden er dog ikke aktiv endnu, men i det mindste er det afklaret, at den kan blive det.

"Købsmuligheden er endnu ikke aktiv, fordi der ved lanceringen af eReolen blev stillet spørgsmål ved, hvorvidt det var lovligt, at eReolen.dk havde denne købsfunktionalitet. Dette er nu behandlet af Statsforvaltningen, og konklusionen er overordnet, at eReolen ikke overtræder lovgivningen ved at tilbyde køb fra siden. Styregruppen for eReolen.dk vil nu i dialog med forlagenes repræsentanter finde frem til, hvordan købeknappen kan implementeres," siger projektleder ved eReolen Susanne Iversen til ComON.

Ud over den indtægt, forlagene i forvejen får fra bibliotekerne, kan de altså se frem til en ny og lovende salgskanal, hvor kunderne så at sige allerede står ved disken.

Alliegevel er e-bogseventyret en svær udfordring for bogbranchen - og eReolens succes har ikke gjort tingene nemmere.

"eReolen har det problem, at den fungerer for godt" sagde eksempelvis Jakob Harden, digitalchef på Politikens Forlag, til Børsen.

Men frygten for biblioternes e-succes og forlagenes store forbehold over for eReolen skal ses i en sammenhæng. Ved udgangen er 2012 er eReolen i princippet færdigt som projekt. Parterne - forlagene og bibliotekerne - er netop nu i gang med at forhandle om rammerne for en fortsættelse.

Projektleder Susanne Iversen siger, at det er hendes klare forventning, at eReolen vil fortsætte.

Hun mener ikke, at der kan fremlægges objektive analyser af, hvordan bibliotekernes udlån af e-bøger har påvirket forlagenes salg af de digitale udgivelser. Som modvægt til forlagenes negative udmelding fremhæver hun, at eReolens succes er med til at skaffe opmærksomhed om danske e-bøger, hvilket indirekte burde gavne hele bogbranchen.

Bør man ikke se forlagenes udmelding som en taktisk del af de forhandlinger - jo dyrere eReolen er for dem, jo mere kan de kræve i kompensation?

"Sådan kan man jo vælge at tolke det", svarer projektlederen på den succesombruste eReol.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby



The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.