Danske storbanker: Google Analytics er piv-ulovligt

Er Google Analytics ulovligt? Danske firmaer giver nordmænd ret i kritik.

Annonce:
Annonce:
Tidligere på måneden kaldte det norske datatilsyn Google Analytics for ulovligt. Nu følger danske banker op med lignende kritik.

Både Nordea og Danske Bank er ifølge EPN stoppet med at bruge Google Analytics, som ifølge Nordeas webafdeling er "piv-ulovligt".

Google Analytics bruges over hele verden af hjemmesideejere til at analysere trafikken på en given hjemmeside og blive klogere på brugernes adfærd.

Den aktuelle kritik bunder i, at de mange detaljer havner i favnen på Google, som bruger dem til forskellige former for målrettet markedsføring. Især Googles indsamling af ip-adresser kritiseres. Det kan være på kant med firmaes pligt til at beskytte deres forbrugeres dataoplysninger.

Det danske datatilsyn har endnu ikke fundet anledning til at nærstudere lovligheden i Google Analytics. Men hverken Nordea eller Danske Bank vil vente på en afgørelse. Af frygt for at afsløre personoplysninger har bankerne skiftet praktik.

"Efter min opfattelse er det piv-ulovligt at bruge Google Analytics. Virksomhederne videregiver adfærdsdata til tredjepart uden deres kunders eksplicitte accept, og det må man ikke," siger Ivan Bager, webanalytiker i Nordea.

Tysk kritik
Ifølge en afgørelse fra EU skal ip-adresser opfattes som en personoplysning. Og dem skal brugere aktivt give accept til at lade firmaerne indsamle.
 
Det kan også være ulovligt, hvis Google bruger data til andet end at analysere trafik på hjemmesider. Blandt andet det norske datatilsyn har forgæves forsøgt at få en klar melding fra Google om, hvad data ellers anvendes til.

Både i Sverige og Tyskland har der været rejst kritik af Google Analytics.

Efter lange forhandlinger har Tyskland tvunget Google til at anonymisere borgernes ip-adresser.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDC Hosting A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO ROUND TABLE

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm



Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne. Læs mere

Radisson Blu Scandinavia - 2300 København



Det moderne datacenter: Få mere ud af de nyeste teknologier

Det vrimler med nye teknologier og løsninger, der eksempelvis gør det muligt at sætte turbo på databehandlingen med SSD, blive en leverandør af interne cloud-services og gendanne data efter nedbrud - også selvom alt håb synes ude. Men hvordan finder du vej i junglen af løsninger, og hvordan kommer du i gang med de nyeste teknologier? Mød forskellige leverandører på denne spændende heldagskonference om topmoderne datacentre, serverrum og drifts-modeller. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup







Computerworld
Flere danske banker i knæ: Ramt af alvorlige netbank-problemer
Opdateret: SDC er ramt er omfattende problemer, der i øjeblikket sender en stribe danske netbanker til tælling.
CIO
Årets CIO 2016: Her er Danmarks fem bedste it-chefer
Årets CIO 2016: Den eftertragtede titel som Årets CIO i Danmark skal snart uddeles for 11. gang af Computerworld, IDC og Dansk IT. Her er de fem nominerede til Årets CIO 2016.
Channelworld
KMD skiller sig af med sin mainframe-afdeling - 68 KMD-ansatte får ny arbejdsgiver
IBM overtager fra 1. juni den tekniske del af KMD's mainframe-forretning. Dermed får 68 KMD-medarbejdere ny arbejdsgiver.
White paper
De 4 servicefaser
Læs i dette white paper om de fire servicefaser: Før-køb, Køb, Efter-køb - Marketing, Efter-køb - Service