Præsidentfrue i luderkrig med Google

Den tidligere præsidentfrue i Tyskland er gået i krig med Google, der kæder hendes navn sammen med prostitution.

Annonce:
Annonce:
Der sker noget mærkeligt, hvis man indtaster navnet "Bettina Wulff" hos Google. Søgemaskinen er så smart, at den automatisk foreslår at tilføje relevante nøgleord til søgningen. I dette tilfælde foreslår den at skrive "Bettina Wulff prostituierte".

Det er ikke, fordi en Google-redaktør har afgjort, at navnet på den tidligere præsidentfrue i Tyskland skal kædes sammen med bordel-virksomhed. Det sker helt automatisk på baggrund af tusindvis af søgninger, hvor brugerne har anvendt netop disse søgeord.

Google er et spejl for det, der sker på nettet - hvad enten det er rigtigt eller forkert. Det har nu udløst et politisk og juridisk stormvejr i Tyskland.

Sagens hovedperson er selvsamme Bettina Wulff, som er gift med den forhenværende forbundspræsident Christian Wulff. Han blev tvunget til at træde tilbage i februar efter en skandale om et favorabelt privatlån.

Tvivlsom fortid
Men hans kone er midtpunktet i sin helt egen skandale. I årevis har der været udokumenterede rygter om hendes fortid i prostitutions-miljøet. Nu har hun taget juridiske skridt mod bloggere og journalister, der spreder påstande om hendes tvivlsomme fortid.

Hun har også afgivet en juridisk bindende erklæring, hvor hun afviser alle rygterne. En ny biografi skal fortælle den "sande" historie om hendes liv. Bettina Wulff vil rense sit navn.

Der er kun ét problem. Google er fuldstændig ligeglad. Google spejler kun det, som sker på nettet - og her kan rygterne ikke stoppes. Derfor forsøger Bettina Wulff nu at få en domstol til at forbyde Google at tilføje ord som "prostituierte" eller "escort" til hendes navn i søgeforespørgsler.

Men Google afviser at gribe ind i sin søgealgoritme - og dermed har sagen udviklet sig til en meget principiel diskussion om friheden på nettet.

"Det er ikke Google, der foreslår disse ord - alle ordene i autocomplete er indtastet af andre Google-brugere," lyder budskabet fra en Google-talsmand.

Søgealgoritme er ikke neutral
Det grundlæggende spørgsmål er, om der er tale om fremmed indhold eller Google-indhold. En søgemaskine kan ikke gøres ansvarlig for det indhold, der ligger på de websider, som man linker til. Kun i censur-stater kan man kontrollere, hvad brugerne må se på nettet. Men Bettina Wulff mener, at der er tale om injurier, og hun anklager Google for at kaste smuds på sit navn.

Google har tidligere vundet flere lignende sager i Tyskland, hvor man blandt andet har kæmpet mod Scientology, men i andre lande er søgegiganten blevet tvunget til at gribe ind i autocomplete. En italiensk mand blev kædet sammen med "bedrageri", mens en franskmand blev udråbt som "satanist". Begge fik medhold ved domstolene.

Samtidig har Google også bøjet sig for pres fra copyright-industrien og slettet ord fra autocomplete, der typisk er associeret med piratkopieret indhold. I andre tilfælde har man plantet henvisninger til Googles egne tjenester. Så algoritmen er ikke helt så neutral, som Google gerne vil påstå.

I det mindste kan Bettina Wulff glæde sig over, at Google foreslår "biografi" hvis man indtaster hendes navn og bogstavet "b". Men den foreslår også "bordel".


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Vidensseminar: SSD i datacentret

Er du interesseret i at høre, hvordan Rambøll har sikret at selskabets 10.000 medarbejdere har fået 10 gange hurtigere tilgang til information, øget effektiviteten og sparet penge? Så skal du deltage på dette formiddagsseminar. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Microsoft SharePoint

Samarbejds-, intranet- og hjemmesideværktøjet SharePoint er populært i mange virksomheder. Brug en formiddag i samarbejde med Computerworld og hør fra specialister og konkrete cases hvorfor SharePoint er interessant for dig - og hvordan du kan bruge SharePoint i din virksomhed. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



IT-arkitektur

Din it-arkitektur er rygraden i dit velfungerende system. Men har du styr på grænsefladerne? Har du skabt den korrekte ramme? Og understøtter dine beslutninger fremtidige projekter godt nok? Det er nogle af spørgsmålene som Computerworlds How-to om succesfuld it-arkitektur kan give dig svar på gennem eksempler, cases og eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup






Computerworld
Vild USB-opgradering gør (næsten) alle andre kabler overflødige
Et nyt USB-stik vil ændre din telefon, din tablet og din pc. Både hastighed og brugervenlighed forbedres i ét kæmpe hop. Og de første modeller er klar inden nytår.
CIO
Kæmpe cloud-satsning hos DSB: Flytter data til SAP og Microsoft
DSB er i gang med at luge kraftigt ud i antallet af applikationer og modernisere hele it-miljøet. Det betyder blandt andet en satsning på cloud-services fra SAP og Microsoft.
Comon
TDC klar med iPhone 6 om to uger - men er tavs om antallet
Om få uger får danskerne adgang til de nye iPhones. Men der er uvished om, hvor mange telefoner der kommer til Danmark.
Channelworld
Kommune droppede iPads: De var for billige - og for besværlige
En klar pædagogisk strategi og hensynet til det eksisterende it-setup fik lærere og politikere i Nordfyn Kommune til at dumpe iPads, da der skulle købes tablet-computere til eleverne - også selv om det ville have været billigere.
White paper
Bliv en bedre produktchef
Følg 10 trin, der kan hjælpe enhver produktchef til at løfte produktledelse fra en reagerende taktisk position til en strategisk position.


Log ind
x
E-mail
Kodeord