Artikel top billede

Dansk spilfirma: Sådan hentede vi en halv million kroner på Kickstarter

Læs hvorfor de fik succes med crowdfunding - og hvorfor de ikke vil anbefale det til alle.

I nat slutter Kickstarter-indsamlingen til spillet "Expeditions: Conquistador", men allerede nu kan de danske spiludviklere bag spillet veltilfredse læne sig tilbage i stolen.

Målet om at finde 400.000 kroner blandt venner, fans og kommende kunder er allerede nået. Og der drypper stadig penge ind.

Crowfunding-platformen, Kickstarter, er indrettet på den måde, at der kun udbetales penge, hvis målsætningen opfyldes. Ellers tilbagebetales alle pengene til de hjælpsomme støtter.

Derfor valgte vi Kickstarter

"Expeditions: Conquistador" er et ambitiøst taktisk rollespil, der finder sted i de spanske imperialisters tid.

Spillet udvikles af Logic Artists. Et spilfirma med base i København med seks mand på holdet men blot med et enkelt spil på samvittigheden.

Hvorfor fandt I på at bruge Kickstarter?

"Vi startede med at skaffe private investeringer, der kunne holde os kørende i cirka fire måneder. Men vi vidste hele tiden, at det ikke ville være nok til at lave et højkvalitets spil, som vi ville lave på den tid," siger Jonas Wæver, spildesigner og medejer af firmaet 

Logic Artists har tidligere kun lavet et enkelt spil. Et mobilspil på Windows 7-platformen som blev rost men aldrig en kommerciel succes.

"Så selv om vi har prøvet at lave et spil før, så er vi godt klar over, at vi er en usikker investering. Vi prøvede at finde midler af normale veje men kunne ikke se nogle oplagte investorer. Vi prøvede også filminstituttets spilpulje men de får 70 ansøgninger hver halve år og kan kun dele fire millioner kroner ud af gangen," siger Jonas Wæver.

Men så var det, at den berømte spildesigner Tim Scahafer formåede at indsamle næsten 18 millioner kroner på Kickstarter. En masse andre spilfirmaer fulgte succesfuldt trop - så det kunne det danske spilfirma også, mente de.

"Kickstarter er en god måde at hente penge på uden at skulle give afkald på firmaandel eller profit og stadig bevare meget af kontrollen over sit produkt," siger Jonas Wæver.

"Men man skal have et navn som Tim Schafer for at samle så mange penge ind. Det vidste vi godt, at vi ikke kunne. Når man er lille som os, skal man opbygge et godt rygte og ellers vise, at man har et solidt produkt."

Hvad var der sket, hvis I ikke var nået i mål? Skulle spillet så skrottes?

"Nej, det skulle ikke skrottes, men nu satser vi på en lancering allerede til januar. Det var gået meget langsommere uden succes på Kickstarter. Så måtte vi have holdt en længere pause for at lede efter investeringer og arbejde."

Det er ikke en dans på roser

Crowdfundingsider som Kickstarter, IndieGogo og danske Booomerang er ikke pengemaskiner. Der skal kæmpes for opmærksomheden, og musikere, forfattere, spiludviklere og andre skal først og fremmest betragte portalen som en måde at veksle deres eksisterende fans til betalende støtter.

"Det er rigtigt, at man ikke skal forvente at pengene vælter ind, men en Kickstarter-kampagne er et godt fokuspunkt. Det er et godt sted at henlede folks opmærksomhed til og så skabe noget liv der," siger Jonas Wæver.

Før Kickstarterkampagnen havde det danske firma intet PR-arbejde lavet. Og deres markedsføring bestod af en blog og en Facebookside.

"Vi har ikke kun brugt Kickstarter som et indsamlingssystem. Vi har også brugt den til at komme i kontakt med spillere, der kunne være interesser i det. Og vi har skrevet rundt til bloggere og journalister og henvist dem til siden. Det har været hårdt arbejde, og det kræver at man lægger mange kræfter i det," fortæller Jonas Wæver.

Det lille spilfirma troppede også op til den store spilmesse GamesCom, hvilket er usædvanligt for et firma på den størrelse, men det var igen med til at skabe omtale og interesse for Kickstarter-projektet.

Er det fremtiden?

En positiv sideeffekt med Kickstarter har været, at engagerede støtter har hjulpet med at sprede kendskabet til spillet i deres netværk, og at nogle endda har kommet med forslag og tips til spillet, så der er blevet ændret på enkelte ting - uden at udviklerne går på kompromis med deres grundfilosofi.

Skal jeres spil i fremtiden også finansieres via crowdfunding?

"Nu må vi se. Det ville jo ideelt set være sjovere, hvis vi kunne tjene nok penge på spillene til at lave nogle nye. Men når vi har vist, at vi kan lave ét spil, så bliver det også nemmere at skaffe normale investeringer. For selv om Kickstarter er en god måde at bevare kontrol med sit produkt på, så er der stadig en succesrate for spil på 23 procent. Så det er ikke en sikker ting, og det er ikke vanvittige summer, man kan hente".

Man kan stadig støtte det danske spil på Kickstarter. Spillet kommer ud i mange forskellige kanaler. For eksempel på DesuraGood Old Games, Gamers Gate og måske Steam.

Et andet udviklingshold med base i Danmark har tidligere haft held til at samle støtte og penge via Kickstarter. Man skal have, eller kende nogen der har, adresse og bankkonto i USA for at lave en Kickstarte kampagne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere