Artikel top billede

Sådan vil København skabe 1000 jobs i computerspilsbranchen

En lille millioninvestering skal være startskuddet, som på fem år skaber gode forhold - og jobs - i den kreative branche.

Den statsstøttede initiativ "Computerspilzonen" var egentlig game over, men der er kastet en ekstra mønt i projektet.

De kræfter, som i fire år har drevet Computerspilzonen.dk, fortsætter under navnet Interactive Denmark (ID). Et nationalt klyngeprojekt for at styrke de kreative digitale erhverv inden for film, spil, tv, applikationer og så videre.

ID er støttet med to millioner kroner fra Københavns Kommune, blandt andet fordi kommunen på den måde håber at skabe 1000 jobs inden for spildesign og de tilhørende brancher - i hele landet.

To millioner kroner forslår dog ikke til meget i en kapitalkrævende branche som spilindustrien. Men det er meningen, at den indledende investering skal lede til en egentlig fond med op til 100 millioner kroner risikovillig kapital, der skal gavne spiludvikling og digitale produkter.

Det er os mod verden

Men hvad skal ID helt præcis lave?

"Noget af det, som vi har opdaget i Computerspilzonen, er, at det er vigtigt at skabe netværk mellem alle de gode kompetancer, som vi allerede har i Danmark. Og det har vi gjort. Vi har fået bragt dem tættere på hinanden og hjulpet dem med at få fokus på nye teknologiske muligheder og betalingsmodeller i den digitale verden," siger projektdirektør Jan Neiiendam fra Computerspilzonen.

"Der er allerede en underskov af gode ideer og initiativer i hele landet. Vores ambition har været at styrke dialogen mellem landsdelene. I Viborg har de meget fokus på animation. I Aalborg er der kompetencer inden for mobile områder, og i København er der udsprunget meget fra filmskolen. Så vi har alle kompetencerne. Vi forsøger blot at samle dem, så Danmark konkurrerer med verden - og ikke mellem landsdelene," siger Jan Neiiendam.

ID skal for eksempel tilbyde inkubator-forløb for minimum 25 spil-kandidater om året. Det er blandt andet her, der skal skabes de omtalte 1000 jobs.

Desuden forventes der at blive etableret en fond med 100 millioner kroner risikovillig kapital fra blandt andet regeringen, CatScience ved Roskilde Universitet og private initiativer.

Interactive Denmark støttes i 2013 med to millioner kroner fra årets budgetforlig, som de københavnske politikere indgik i sidste uge.

"Det handler om en vision om at gøre København til en af de store spillere på det globale marked for computerspil og kreative digitale produkter. Der er for mange iværksættere, der snubler i opstarten, og derfor skal vi hjælpe dem videre til det globale marked," siger Enhedslistens Erhvervsordfører Allan Ahmad.

Der var cirka 2000 stillinger i film-, tv- og computerspilsbranchen i 2009, som tilsammen skabte omsætning på to milliarder i Danmark, ifølge Computerspilzonen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere