Biblioteker: eReolen er ikke død

Bibliotekernes eReolen blev erklæret død på landsdækkende tv. Men det er den langt fra, siger bibliotekerne, der indirekte beskylder de danske forlag for at forhandle gennem medierne.

Den populære digitale udlånstjeneste eReolen blev i denne uge lagt i graven på direkte fjernsyn.

Men tjenesten er langt fra død.

I programmet Kulturen på TV 2 News blev det proklameret, at: "eReolen overlever ikke". Dødsdommen blev givet af en forlagsrepræsentant, der ikke kunne se, hvordan eReolen skulle kunne fortsætte som hidtil, og at der skal laves en ny forsøgsordning.

eReolen har hele tiden været planlagt som en etårig forsøgsperiode støttet af Kulturstyrelsen. Men udlånstjenesten skulle overgå til almindelig drift, når forsøgsperioden udløber i år. Og det skal den stadig. Det er derfor misvisende, at forlagsbranchen forsøger at lægge tjenesten i graven, siger bibliotekerne.

"Det har intet på sig. eReolen findes også efter 1. november 2012 - naturligvis. Det vil aldrig være forlagene, der definerer bibliotekernes digitale services - især ikke hvor disse baserer sig på en rimelig honorering for adgang til indhold," siger Bo Fristed, projektleder for eReolen og ansat ved Aarhus Bibliotek.

Forhandling i det åbne
Uenigheden om eReolens fremtidsperspektiver skyldes, at biblioteker og forlagsbranchen skal blive enige om, hvad det skal koste at udlåne ebøger, og hvilke eventuelle begrænsninger der skal tilføjes.

Udlåning af ebøger har vist sig at være populært blandt danskerne, og derfor frygter bogbranchen, at det kan gå ud over deres mulighed for at sælge ebøger til danskerne.

"Forhandlinger om en ny aftale for afregning til forlag og dermed forfattere har været i gang i de sidste måneder, og vi er stadig i gang. Parterne har aftalt, at der forhandles for lukkede døre, og ikke i pressen. Den aftale respekterer vi naturligvis," siger Bo Fristed og indikerer dermed, at forlagene ikke har levet op til den aftale.

Men hvis parterne ikke bliver enige, kan fakta vel sagtens blive, at eReolen bliver nødt til at lukke?

Nej, siger Bo Fristed.

"Det kan godt være, at det bliver med noget andet indhold, at der ikke vil være så mange nye bestsellere på hylderne, eller at de bagvedliggende modeller for afregning med forlagene er forandrede. Men eReolen vil fortsætte som ebogstilbud også i fremtiden - et tilbud der er skabt af bibliotekerne for borgerne."

eReolen har eksisteret i snart et år for at teste platformen og teknikken. Alle biblioteker i Danmark på nær ét har deltaget i eReolen i forsøgsperioden.

Det er meningen, at eReolen skal fortsætte som en del af Danskernes Digitale Bibliotek. Men spørgsmålet er stadig, hvilket og hvor meget indhold bibliotekerne kan præsentere for borgerne i 2013.

Læs også:

Forlagene græder - Bibliotekerne har succes med e-bøger


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery