Pc-kunder udspioneres med skjult software

Flere leasing-firmaer i USA har installeret overvågnings-software på kundernes computere.

Annonce:
Annonce:
Mindst syv leasing-firmaer i USA har brugt skjult software på deres computere til at udspionere kunderne. Det fortæller det amerikanske konkurrence-tilsyn Federal Trade Commission (FTC). De har anvendt en software kaldet "PC Rental Agent", som også er i stand til at aktivere computerens webcam.

Programmet skal sørge for, at forretningen kan deaktivere computeren over nettet, hvis kunden ikke betaler sine afdrag til tiden. Det anslås, at softwaren er installeret på 420.000 computere i hele verden.

Men PC Rental Agent kan meget mere end bare deaktivere maskinen. Det kan bruges til at registrere computerens fysiske placering, og et modul kaldet "Detective Mode" kan bruges til at overvåge aktiviteten på computeren.

FTC skriver, at man kan åbne falske pop-up vinduer på computeren for at samle personlige informationer, og det er muligt at opsamle alle tastetryk, tage skærmbilleder og bruge webcam'et til at filme brugeren. De indsamlede data sendes til firmaet DesignerWare hvert andet minut.

"I flere tilfælde er Detective Mode blevet brugt til at aktivere computerens webcam og tage billeder af børn, personer der ikke er fuldt påklædt og par som er i færd med seksuelle aktiviteter," skriver FTC i sin rapport.

Syv leasing-firmaer og producenten af softwaren har nu indgået et forlig med FTC, hvor de forpligter sig til at stoppe den ulovlige overvågning. De må heller ikke bruge de indsamlede kundedata. Den skjulte overvågning er muligvis startet helt tilbage i 2007.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO ROUND TABLE

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm



Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne. Læs mere

Radisson Blu Scandinavia - 2300 København



Det moderne datacenter: Få mere ud af de nyeste teknologier

Det vrimler med nye teknologier og løsninger, der eksempelvis gør det muligt at sætte turbo på databehandlingen med SSD, blive en leverandør af interne cloud-services og gendanne data efter nedbrud - også selvom alt håb synes ude. Men hvordan finder du vej i junglen af løsninger, og hvordan kommer du i gang med de nyeste teknologier? Mød forskellige leverandører på denne spændende heldagskonference om topmoderne datacentre, serverrum og drifts-modeller. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup







Computerworld
Flere danske banker i knæ: Ramt af alvorlige netbank-problemer
Opdateret: SDC er ramt er omfattende problemer, der i øjeblikket sender en stribe danske netbanker til tælling.
CIO
Årets CIO 2016: Her er Danmarks fem bedste it-chefer
Årets CIO 2016: Den eftertragtede titel som Årets CIO i Danmark skal snart uddeles for 11. gang af Computerworld, IDC og Dansk IT. Her er de fem nominerede til Årets CIO 2016.
Comon
Test af HTC 10: Lækker, hurtig og enkel
Test: Taiwanske HTC's nyeste smartphone, HTC 10, byder på hardware i top og enkel software - og det kan vi lide.
Channelworld
KMD skiller sig af med sin mainframe-afdeling - 68 KMD-ansatte får ny arbejdsgiver
IBM overtager fra 1. juni den tekniske del af KMD's mainframe-forretning. Dermed får 68 KMD-medarbejdere ny arbejdsgiver.
White paper
De 4 servicefaser
Læs i dette white paper om de fire servicefaser: Før-køb, Køb, Efter-køb - Marketing, Efter-køb - Service