Træt om morgenen? Sådan får du en bedre søvn og bliver mere effektiv

IPad'en og aftenarbejde kan være ødelæggende for dit arbejdsliv. En dansk ekspert giver dig fire gode råd til, hvordan du får bedre søvn og blive mere effektiv.

Annonce:
Annonce:
Kør en tur rundt i et villakvarter en sen aften, og du vil se stue efter stue, der er oplyst af et blåligt skær. 

Fladskærme, iPads og computere lyser vores stuer og soveværelse op. De kværner løs frem til sengetid, og det har konsekvenser for vores arbejdsliv, mener søvneksperten Mikael Rasmussen, der er forfatter til bogen 'Sov godt - Hele natten'. 

"Vi er bygget til at sove, når det er mørkt, og være vågen, når det er lyst. Men i dag fylder vi os med kunstigt lys, og det er med til at flytte rundt på vores døgnrytme," siger han til ComON.

Sidder vi klinet til en skærm, før vi skal sove, bliver det sværere for os at falde i søvn, fordi vores hjerne ifølge Mikael Rasmussen bliver udsat for alt for mange stimuli før sengetid.  

Og desuden kan skærmenes mange underholdningstilbud være med til at forskubbe vores døgnrytme.

"Mange mennesker fortæller mig, at de ikke kan sove, når de lægger sig ind i sengen.  Og det tror da pokker. For bagefter fortæller de, at de før sengetid har siddet og stirret ind i en iPad eller siddet foran computeren og skrevet e-mails eller forberedt en præsentation til næste dag," siger Mikael Rasmussen. 

Gå i seng før midnat
De fleste mennesker har ifølge Mikael Rasmussen et søvnbehov på mellem 6 og 9 timer.

Og ideelt set bør vi gå i seng før midnat og senest stå op ved syv eller otte-tiden om morgenen.

Når vi står op om morgenen, vil vores kropstemperatur langsomt stige i løbet af dagen, og ifølge Mikael Rasmussen vi vil opleve, at vores ydeevne og koncentrationsniveau vil stige frem til sidst på eftermiddagen.

"Det er dog meget normalt at opleve et lille dyk på kurven først på eftermiddagen. Men herefter vil kurven fortsætte opad og toppe ved 16- eller 17-tiden," fortæller han.

I løbet af aftenen og natten igennem vil kurven igen falde, og du vil langsomt opleve at blive mere træt. Kurven vil nå sit lavpunkt ved 4- eller 5-tiden om morgen.

"Det er her folk, der arbejder om natten, vil opleve, at de begynder at fryse, og risikoen for ulykker vil være størst," siger han.

Følg døgnrytmen
Denne døgnrytme styres af lys og mørke, og derfor bør vi så vidt muligt følge den, hvis vi vil yde optimalt.

Men desværre er moderne teknologi medvirkende til, at vi fraviger og destabiliserer døgnrytmen. 

Afviger vi fra vores normale døgnrytme med mere end en time, kan det angiveligt være med til at sætte kroppen i alarmberedskab, og ifølge Mikael Rasmussen kan det på længere sigt få store helbredsmæssige konsekvenser.

"Hver eneste celle i hele kroppen har en døgnrytme, og den skal være synkroniseret med døgnets 24 timer, og når vi ændrer på vores sengetider, kommer døgnrytmen ud af synk. Så får vi, hvad jeg vil kalde et socialt jetlag," siger han.

Ifølge Mikael Rasmussen betyder det, at udskillelsen af stresshormoner øges, og risikoen for at blive ramt af livsstilssygdomme som fedme, depression og type II diabetes øges betragteligt.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
It2trust A/S
Distributør af it-sikkerheds- og netværkssoftware.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med PowerPoint

Skal du ofte lave præsentationer og har brug for at tænke nyt? Kom og hør hvordan du får mest muligt ud af PowerPoint. Læs mere

IDG Kurser - 2730 Herlev



Projektstyring/projektledelse

Alle organisationer arbejder med projekter, og målet er altid det samme: Projekterne skal afsluttes til tiden, inden for det fastlagte budget og med det ønskede resultat. Det gælder for både de små projekter samt for de store, mandskabskrævende og ressource tunge projekter med længere tidsramme. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

På CIO Executive Update kan du høre oplæg fra Henrik Amsinck - CIO for LEGO Group - om digitaliseringen af LEGO. Vi sætter desuden fokus på sikkerhed og mobility på to eksklusive roundtables - og giver plads til netværket med andre CIOs og it-direktører. Læs mere

Comwell Aarhus - 8000 Aarhus






Computerworld
Simkort-skandale griber om sig: Millioner af danske mobiler kan være aflyttet
Mange danske mobilkunder bruger simkort fra hacket leverandør, så deres mobiler potentielt kan aflyttes. Danske teleselskabers reaktion: "Stærkt bekymrende."
CIO
Google klar med 'Android for Work' - sådan vil Google få virksomhederne til at skifte til Android
Google ser store muligheder for indtjening, hvis selskabet kan få virksomhederne til at vælge Android som mobil-platform. Nu er selskabet klar med særlig 'Android for Work'-løsning.
Comon
Stortest: Her er de bedste gratis antivirus-programmer
Kan gratis sikkerhedssoftware virkelig beskytte din pc? Svaret er ja, hvis du vælger det rette produkt. Læs her en test af de mest pålidelige gratis sikkerhedsprogrammer.
Channelworld
Milliardhandel: Norsk kapitalfond køber dansk it-succes
Den succesfulde it-distributør EET Europarts får nye ejere, efter at den norske kapitalfond FSN har lagt et milliardbeløb på bordet.
White paper
Opnå selvbetjent SaaS-integration
Sådan opnår du selvbetjent SaaS-integration på få minutter med Kapow Katalyst. Lad dig ikke begrænse.