Træt om morgenen? Sådan får du en bedre søvn og bliver mere effektiv

IPad'en og aftenarbejde kan være ødelæggende for dit arbejdsliv. En dansk ekspert giver dig fire gode råd til, hvordan du får bedre søvn og blive mere effektiv.

Annonce:
Annonce:
Kør en tur rundt i et villakvarter en sen aften, og du vil se stue efter stue, der er oplyst af et blåligt skær. 

Fladskærme, iPads og computere lyser vores stuer og soveværelse op. De kværner løs frem til sengetid, og det har konsekvenser for vores arbejdsliv, mener søvneksperten Mikael Rasmussen, der er forfatter til bogen 'Sov godt - Hele natten'. 

"Vi er bygget til at sove, når det er mørkt, og være vågen, når det er lyst. Men i dag fylder vi os med kunstigt lys, og det er med til at flytte rundt på vores døgnrytme," siger han til ComON.

Sidder vi klinet til en skærm, før vi skal sove, bliver det sværere for os at falde i søvn, fordi vores hjerne ifølge Mikael Rasmussen bliver udsat for alt for mange stimuli før sengetid.  

Og desuden kan skærmenes mange underholdningstilbud være med til at forskubbe vores døgnrytme.

"Mange mennesker fortæller mig, at de ikke kan sove, når de lægger sig ind i sengen.  Og det tror da pokker. For bagefter fortæller de, at de før sengetid har siddet og stirret ind i en iPad eller siddet foran computeren og skrevet e-mails eller forberedt en præsentation til næste dag," siger Mikael Rasmussen. 

Gå i seng før midnat
De fleste mennesker har ifølge Mikael Rasmussen et søvnbehov på mellem 6 og 9 timer.

Og ideelt set bør vi gå i seng før midnat og senest stå op ved syv eller otte-tiden om morgenen.

Når vi står op om morgenen, vil vores kropstemperatur langsomt stige i løbet af dagen, og ifølge Mikael Rasmussen vi vil opleve, at vores ydeevne og koncentrationsniveau vil stige frem til sidst på eftermiddagen.

"Det er dog meget normalt at opleve et lille dyk på kurven først på eftermiddagen. Men herefter vil kurven fortsætte opad og toppe ved 16- eller 17-tiden," fortæller han.

I løbet af aftenen og natten igennem vil kurven igen falde, og du vil langsomt opleve at blive mere træt. Kurven vil nå sit lavpunkt ved 4- eller 5-tiden om morgen.

"Det er her folk, der arbejder om natten, vil opleve, at de begynder at fryse, og risikoen for ulykker vil være størst," siger han.

Følg døgnrytmen
Denne døgnrytme styres af lys og mørke, og derfor bør vi så vidt muligt følge den, hvis vi vil yde optimalt.

Men desværre er moderne teknologi medvirkende til, at vi fraviger og destabiliserer døgnrytmen. 

Afviger vi fra vores normale døgnrytme med mere end en time, kan det angiveligt være med til at sætte kroppen i alarmberedskab, og ifølge Mikael Rasmussen kan det på længere sigt få store helbredsmæssige konsekvenser.

"Hver eneste celle i hele kroppen har en døgnrytme, og den skal være synkroniseret med døgnets 24 timer, og når vi ændrer på vores sengetider, kommer døgnrytmen ud af synk. Så får vi, hvad jeg vil kalde et socialt jetlag," siger han.

Ifølge Mikael Rasmussen betyder det, at udskillelsen af stresshormoner øges, og risikoen for at blive ramt af livsstilssygdomme som fedme, depression og type II diabetes øges betragteligt.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby



The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
10 tips til hvordan du skaber loyale kunder
I dette white paper kan du læse hvordan du skaber loyale kunder