Røde Kors puttede Dankort-terminaler i indsamlings-bøsserne

Under søndagens landsindsamling eksperimenterede Røde Kors med Dankort-terminaler. Her er deres erfaringer.

Annonce:
Annonce:

Sådan ser Wallmobs kortterminaler ud. I stil med Square og iZettle.

Hvis man ikke havde småpenge i pungen, da Røde Kors i weekenden bankede på, kunne man i stedet betale med kreditkort.

Den velgørende organisation havde udstyret sine indsamlere med kreditkort-automater i et samarbejde med det danske opstartsfirma Wallmob.

Kort-terminalerne var dog kun et forsøg, som cirka 300 indsamlere fik med sig i marken. Der er totalt set cirka 20.000 indsamlere. Men selv om forsøget var begrænset, har det givet en håndfuld erfaringer. Danskerne skal vænnes til det nye tilbud, men hvis de bliver det, kan Dankort-betalinger potentielt betyde større indtægter for organisationen.

Kort giver mere end mønter
Nogle stikprøvespørgsmål har afsløret, at flere af de danskere, der blev præsenteret for dankort-automaten, tvivlede på sikkerheden.

"Danskerne skal vænnes til muligheden. Og der ligger især en informationsopgave foran os i forhold til at informere indsamlere og danskere, hvis vi vælger at bruge kreditkortbetalinger igen," siger Søren Anthon Buhl, fundraiser og digital konsulent hos Røde Kors.

En anden oprindelig bekymring gik på, hvordan danskerne ville tage imod muligheden for kreditkort. For hvis indsamlere kan tage imod kortbetalinger, forsvinder den ofte brugte standard-undskyldning: "Øh, jeg har desværre ingen kontanter".

Røde Kors har ikke fået alle tilbagemeldinger fra indsamlere endnu. Men for eksempel ligger det fast, at indsamlere med kortlæsere i gennemsnit kun har gennemført tre betalinger med terminalerne. Om det er lidt eller meget, er svært at konkludere uden tidligere erfaringer. Men til gengæld er donationer større end kontante donationer, så der er potentiale i konceptet, skønner Røde Kors.

"I app'en var der mulighed for at donere 20, 50, 100 eller 150 kroner. Gennemsnitsdonationen var 57 kroner, hvilket er højere end det normale gennemsnit og mere, end vi havde forventet. Og hvis det viser sig, at gennemsnitsbeløbet for en typisk donation flytter sig ved at bruge kortbetalinger, er det jo interessant," siger Søren Anthon Buhl.

Lidt hurtig hovedregning viser, at Røde Kors har modtaget cirka 40.000 kroner på betalingskort-eksperimentet. Det er ikke meget ud af en samlet indsamlingssum på 18 millioner kroner. Men ifølge Søren Anthon Buhl betyder tallene også, at indsamlerne potentielt kunne have indsamlet op imod fire millioner kroner alene i digitale donationer, hvis de alle havde haft kortterminaler med rundt i søndags.

LÆS OGSÅ: Røde Kors erstatter raslebøsser med Twitter





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Konsulentydelser, soft- og hardware inden for virtualisering, deployment, systems management, server/storage, køling, sikkerhed, backup, remote backup

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-drift - billigt og effektivt

It-drift skal klares billigt og effektivt - og måske skal du endda spare på driften i år? Computerworld Events sætter fokus på it-driften og hvordan du balancere pris og kvalitet i en verden der forventer høj kvalitet til få penge. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm






Computerworld
Finn Helmer: "Jeg har penge til mad til engang i næste uge, men så er det også slut"
Dette er historien om en mand, som tjente 330 millioner kroner, mistede dem alle sammen igen, blev snydt og bedraget, og som nu sidder i et hul med bundløs gæld. Men han sidder der med et smil, fortæller han her.
CIO
Dansk CIO: Den klassiske ordremodtagende it-afdeling er stendød
"Man måler en CIO's succes på budgetpenge, antal medarbejdere og indflydelse. De to første punkter er ikke vigtige for mig," lyder det fra MT Højgaards CIO. Læs her om it-afdelingen, der har afgivet magten til forretningen, og hvor it-eksperter er en uddøende race.
Comon
Channelworld
SKI trækker håndbremsen på stort it-udbud efter mangelfuld Atea-redegørelse
Usikkerhed om Ateas afregninger til SKI sætter kæmpe it-udbud på pause.
White paper
Case study: Samlet netværksløsning fra Cisco
Cisco 4451-X ISR er en samlet løsning til VPN, firewall, disaster recovery og SIP-forbindelse. Læs her en kundecasen fra Halifax Media