Første danske webshop klar i Apples Passbook

Se hvordan Apples nye funktion let kan give dine kunder en bedre service.

En lidt overset funktion i Apples mobile styresystem er Passbook. Det hænger måske sammen med, at vi i Danmark stadig mangler at se forretningsdrivende udnytte den. Men det gør oplevelseskøbmanden DuGlemmerDetAldrig.dk nu -formentlig som den første i Danmark.

DuGlemmerDetAldrig.dk har fået udviklet en integration med Apples Passbook, så webbutikkens kunder, der fx køber helikopterture og tandemspring, kan få deres kvitteringer tilsendt som digitale beviser i Passbook og på den måde lettere holde styr på deres tilgodehavender.

Apples Passbook er grundlæggende en digital pung til medlemskort, billetter og gavekort. Fidusen er, at man kan lægge et intelligent lag oven på tilgodebeviserne, så de kan aktiveres af GPS eller tidsindstillinger.

Der spekuleres også på, at Apple i fremtiden vil gøre Passbook til et regulært betalingsmiddel.

Passbook er som sagt ikke taget i anvendelse i Danmark endnu. Mobilsiden.dk har lavet dette indslag med et testforsøg i Odense.

I USA har især baseball-ligaen MLB succes med Passbook-integration.

Det er supersimpelt
Danske Ronni Egeriis Persson var med på Apples udviklerkonference, da iOS 6 og også Passbook blev præsenteret i sommer. Han kunne straks se potentiale i tilføjelsen - og har derfor nærstuderet mulighederne.

"Jeg syntes med det samme, at det virkede til at være en af de rigtigt interessante tilføjelser i iOS, fordi den skaber et alternativ til fysiske papirbilletter. Der er meget potentiale i det. Især fordi det er så relativt let at implementere," fortæller Ronni Egeriis Persson, der er selvstændig webudvikler og partner i startup-firmaet Ultimate Manager.

"Du skal bruge en medium-dygtig webudvikler. Giv ham en dag til at fordybe sig, og han vil have de første konkrete ideer til, hvordan det bruges i dit firma. Selve integrationsdelen med firmaets andre systemer er lidt sværere at tidsfastsætte, men i min optik vil jeg mene, at man kan have en løsning oppe at køre på en uge eller to - og det er jo en overkommelig investering," siger Ronni Egeriis Persson.

Man kan lave forskellige typer digitale billetter i Passbook. For eksempel boardingkort, gavekort, koncertbilletter, medlemskort og kuponkort. De kan scannes med helt normale stregkode- eller QR-kodescannere på mobiltelefoner.

Passbook er velbeskrevet i Apples dokumentation, så man kan kode fra bunden i standard webteknologier. Men der er også allerede kommet tjenester som Passkit, der gør opgaven lidt nemmere, men til gengæld begrænser funktionaliteten.

"Det kan være lettere at bruge de eksterne tjenester, men det gør det lidt sværere at automatisere processer. Hvis man for eksempel skulle udstede en billet til Vega via Passbook, ville jeg som udbyder gerne have mulighed for at opdatere folk ved aflysning. Jeg ville kunne sende notifikationer, så de kan se ændringer direkte på deres billet. Det er jo nogle af de smarte funktioner, og dem får man ikke nødvendigvis i de eksterne tjenester," siger Ronni Egeriis Persson.

Men hvorfor skulle firmaer bruge kræfter på Passbook?

"Selling pointet er jo, at man kan differentiere sig fra konkurrenterne. En ny tjeneste som Billetto, der gerne vil konkurrere med Billetlugen og Billetnet, kunne bruge det til at adskille sig fra de andre. De ville kunne give en bedre service, og selv om det næppe er hele kundegruppen, der bruger iPhones, vil jeg mene, at det stadig kan give firmaet noget edge i forhold til konkurrenterne. Og i forhold til den investering af tid, der skal lægges, er det min vurdering, at det sagtens kan gøres forretningsmæssig rentabelt".

Fordele for kunden - og for os
Hos DuGlemmerDetAldrig er det muligheden for at servicere kunderne endnu bedre, der har fået dem til at integrere med Apple Passbook (se "pass'et" nederst på siden).

"Hos os er der mange, der køber oplevelser til sig selv eller giver dem til andre. Og den type gavekort og oplevelsesbeviser er der mange, der ikke får brugt. Ved at bruge Passbook bliver man mindet om, at man har dem liggende. Så får man dem brugt - og det er både godt for kunderne og os," siger Lasse Kjær, stifter af DGDA.dk, der har fået hjælp til programmeringen af Novicell.dk

"For os er det oplagt at bruge pushnotifikationer, når et bevis er ved at udløbe, eller når kunden nærmer sig lokationen. Men der er forskellige måder at udnytte det på. I en lufthavn kan man få boardingkortet til at lægge sig ud på telefonens låseskærm, så kunden slet ikke skal lede efter det."

Man kan udvikle deciderede apps til butikken i Apple Passbook. Men det er også muligt at lave en mere løs integration som hos DGDA.dk, hvor kunden får mulighed for at skabe en digital kupon i Passbook, når han modtager sin købskvittering. Hvis han i stedet vil printe den ud på papir og hænge den på køleskabet, kan han vælge det.

Læs mere om Passbook hos Apple.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.