Artikel top billede

5 tip: Sådan får du nye kontakter på 30 sekunder

Lær hvad du skal tale om, hvis folk ikke skal glemme dig, når du har været til konferencer. Og nej, folk gider ikke tale om vejret.

"Øhm, havde du også svært ved at finde en parkeringsplads?"

Omtrent sådan starter mange samtaler, når folk mødes over en kop kaffe til konferencer rundt omkring i landet.

Når vi møder fremmede mennesker, er det nemlig let at slå automatpiloten til og glemme alt det, vi gennem tiden har lært om netværks-snak og såkaldte elevatortaler. 

Slå ikke automatpiloten til

Men når vi slår automatpiloten til og begynder at tale om ligegyldigheder, er konsekvensen ofte, at vi bliver glemt i mængden, fortæller Soulaima Gourani, der er foredragsholder, virksomhedsrådgiver og forfatter til den gratis e-bog Ignite Your Career.

Men der er dog ingen grund til at fortvivle, hvis du ikke føler, at du får præsenteret dig selv godt nok. Du er nemlig langt fra den eneste.

"90 procent af de mennesker du møder, er selv mega dårlige til at præsentere sig. Det er endda tilfældet blandt verdens absolutte topledere," siger Gourani.

På de næste sider kan du se læse fem tip til, hvordan du hurtigt får præsenteret dig selv på bedste vis, når du møder nye mennesker.

Få folk til at huske dig på 30 sekunder

1. Fortæl hvem du er på 30 sekunder

Du skal kunne nå at præsentere dig selv på mellem 30 og 60 sekunder. 

Derfor bliver det ofte kaldt en elevatortale: For i princippet skal du kunne nå at lire den af, mens du står i elevatoren. 

Og på den tid skal du ifølge Gourani kunne forklare et fremmed menneske, hvem du er, og hvor du er på vej hen med din karriere. 

Derfor skal du i løbet af de 30 til 60 sekunder nå at fortælle om dig selv på et fagligt og professionelt plan samt på et personligt plan. 

Det vil sige, at du skal få forklaret, hvad du kan fagligt, hvilket område du beskæftiger dig med og samtidig give folk et indblik i, hvem du er som person. 

Og selv om du skal tale fagligt, skal du for alt i verden undgå at forfalde til fagsprog.

Det er afgørende, at alle kan forstå, hvad det er, du beskæftiger dig med.

"Du skal ikke sige ting som 'jeg er certificeret projektleder med speciale i gant-planlægning'. Helt ærligt, der er der ingen, der ved, hvad er. I stedet kan du måske bare nøjes med at sige: 'Jeg hjælper folk med at blive færdige med projekter til tiden," siger hun.

Soulaima Gourani advarer i det hele taget imod, at du starter præsentationen af dig selv med "jeg er...". 

I stedet anbefaler hun, at du i stedet fortæller, hvad det er for nogle opgaver, du udfører, og på den måde får etableret værdien af dit arbejde. Eksempelvis ved at starte med at sige:

"Jeg hjælper folk med..." 

2. Fortæl en historie, som folk kan huske

Når du møder et nyt menneske, skal du ifølge Soulaima Gourani huske, hvad hun kalder for 70-30-reglen. 

Ifølge den må det faglige maksimalt fylde 30 procent. De resterende 70 procent skal handle om, hvem du er som menneske, og hvad du brænder for.

Ifølge Soulaima Gourani er det din personlige historie, der er afgørende for, at folk ikke glemmer dig igen, når de går videre. 

"Folk husker dig for, hvem du er privat. Det er limen, der gør, at folk også husker, hvem du er fagligt og professionelt," siger hun.  

Hun har selv marokkanske rødder og fortæller ofte en anekdote om sit fornavn, når hun har præsenteret sig selv. 

"Mange folk studser over mit fornavn. Men ofte fortæller jeg, at det kan godt være, at det lyder eksotisk, men i virkeligheden er jeg opkaldt efter en robåd i Kerteminde," siger hun. 

Når du fortæller den her type historier, er det afgørende, at den er unik for dig. 

Der er eksempelvis mange mennesker, der er billedkunstnere i deres fritid. Men fortæller du folk, at du er både billedkunstner og farveblind, så bliver det unikt, og folk kan med garanti huske dig.

Soulaima Gourani advarer dog mod, at du går for tæt på privatsfæren med din historie. Du behøver eksempelvis ikke udbasunere alle dine personlige problemer, selv om de er både unikke og personlige. 

"Du må ikke blive så personlig, at folk bliver ukomfortable," siger hun.

Det her kan du lære af Yahoos nye chef

3. Planlæg, hvad du vil sige og hvem du vil møde

Du skal ikke fortælle den samme historie om dig selv hver gang. 

De ting, du skal fremhæve ved dig selv, bør afhænge af sammenhængen. Derfor bør du tænke over, hvordan du vil præsentere dig selv, før du tager ud til arrangementer. 

"Jeg planlægger altid, hvordan jeg kan være interessant over for dem, som jeg skal møde. Jeg kan "vinkle" mig selv på mange måder, og det gør jeg brug af," siger Soulaima Gourani. 

Hun forklarer, at hun i nogle sammenhænge vil fremhæve sine bestyrelsesposter, mens hun i andre sammenhænge måske vil fremhæve, at hun er selvstændig erhvervsdrivende eller lægge vægt på sit politiske engagement.

"Men det er vigtigt at understrege, at uanset hvad jeg fremhæver, så er jeg hele tiden mig selv. Jeg er virkelig stor fortaler for, at man er autentisk og er sig selv," siger han. 

Når Soulaima Gourani deltager i et arrangement, forbereder hun sig ikke blot på, hvad hun vil fortælle, men nogle gange også på, hvilke mennesker hun vil møde.

I år har hun blandt andet deltaget i World Economic Forum, og når hun deltager i denne type arrangementer, kontakter hun gerne arrangørerne i forvejen for at høre, om de kan hjælpe med at introducere hende for personer, som hun gerne vil møde. 

4. Tænk på dit kropssprog og din udstråling

Du kan ikke bruge din elevatortale til meget, hvis ingen gider tale med dig. 

Og står du i kaffepausen til en konference og oplever, at ingen gider henvende sig til dig, bør du overveje hvorfor.

Soulaima Gourani mener, at det kan handle om din udstråling.

"Du skal altid tænke på, om du ligner en, der tager energi eller en, der giver energi. De fleste mennesker søger hen imod folk, der giver dem energi, og de kan med det samme se det, hvis du har en af de dage, hvor du føler dig dvask, træt og tung i rumpen," siger hun.

5. Lær af de bedste: Vis interesseGennem World Economic Forum har Soulaima Gourani blandt andet haft mulighed for at møde topledere som eksempelvis den tidligere FN-chef Kofi Annan og den nye Yahoo-boss Marissa Mayer.

Men selv blandt de folk, der er kommet længst i deres karriere, møder du folk, der ikke er gode til at introducere sig selv, fortæller hun.

Til gengæld har de nogle andre sociale kompetencer, som mange andre glemmer i farten.

"Det der kendetegner dem er, at de ofte er ekstremt gode til at vise interesse, og ofte er de hurtige til at spørge, hvad de kan gøre for dig," siger hun.

Læs også:

Her er hvad du kan lære af Facebook-stifterens kanon-succes 

Hallo - vi gider ikke se dine dødssyge PowerPoints




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital vækst 2024

På Digital Vækst 2024 bringer vi danske virksomheders organisation, forretning og data i spil samt spejler dem i det, som teknologipartnerne bringer til fadet. Konferencen bliver tætpakket med dygtige digitale ledere og frontkæmpere fra ind- og udland. De har én opgave på dagsordenen: At inspirere dig til at træffe de rigtige forretningsmæssige, teknologiske og strategiske valg i 2024, som kan sikre vækst for dig.

19. marts 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de IT-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

20. marts 2024 | Læs mere


AI Impact Day: Har du styr på risiko og governance – og er du klar til AI Act?

AI og Machine Learning har for længst gjort sit indtog i centrale, kritiske forretningssystemer, og både udviklere, platformleverandører og koncerner er begyndt at udforske mulighederne. På dette eksklusive event dykker vi ned i AI's indflydelse på fremtidens forretnings- og IT-drift. Men vi ser også på, hvordan du mest effektivt arbejder med governance og risikostyring på dine AI-projekter.

21. marts 2024 | Læs mere