Facebook fjerner dansk blokering - uden forklaring

Nogle danske hjemmesider er nu ikke længere blokeret af Facebook. Men ikke alle er sluppet fri af blokaden.

I går gik en række danske hjemmeside-ejere til medierne for at søge hjælp. Og det gav gevinst.

Facebook har i måneder og uger blokeret op til 1000 danske domæner. Det vil sige, at det ikke har været muligt at dele indhold fra siderne på Facebook. Men flere af siderne oplevede i aftes, at blokaden forsvandt, skriver DR.dk.

Facebook har været meget tavs omkring årsagen til blokeringen. Men Facebook har formentlig udelukket domænerne, fordi de alle på et tidspunkt har været hostet hos Unoeuro, der ifølge Facebook har lagt serverplads til hjemmesider mistænkt for at udsende spam.
Facebook er lige så tavs vedrørende åbningen.

Siden Scoopdeal.dk og bloggen Trendsonline.dk kan derfor nu juble over igen at være kommet i kridthuset hos Facebook - men har ikke fået en forklaring på årsagen eller vished om, at problemet er løst for bestandigt.

Andre stadig ude
Men måske er det blot de hjemmesider, der har klaget offentligt, som har fået særbehandling af Facebook.

For andre hjemmesider, som Facebook af uvisse årsager har set sig sur på, er stadig ikke lukket indenfor. "Regenkirke.dk" kan for eksempel stadig ikke dele link på Facebook, selv om hjemmesiden ikke længere ligger hos Unoeuro.

Webhostingfirmaet Unoeuro, som angiveligt har en anpart i, at de mange sider har været udelukket, har heller ikke fået nærmere besked om problemet - eller hvordan firmaet kan afhjælpe det. I et blogindlæg fra i aftes fortæller Unoeuro om sagen fra firmaets side.

For eksempel har Unoeuro tilbudt at flytte kunder fra de berørte servere til andre, uden at det har haft nogen effekt på blokeringen hos Facebook. Også kunder, der helt har forladt Unoeuro, har oplevet, at blokeringen flytter med som nissen. Facebook lader til at have blokeret selve domænet og ikke blot ip-adressen, som er den typiske reaktion.

Derfor kan Unoeuro også kun gætte på, hvordan problemet er opstået:

"I princippet kunne det være sket for enhver anden webhoteludbyder med flere kunder på samme server, og det undrer os meget, det ikke allerede er. Vores holdning er, at det bunder i et ekstremt dårligt system hos Facebook. Et system som blokerer alt for bredt og ingen information eller advarsel giver omkring en blokering," skriver Unoeuro.

"Vi følger sagen tæt, men er stadig uforstående over for årsagen til blokaden. Både vi og vores kunder forsøger stadig at få et svar ud af Facebook," uddyber direktør Pelle Smidt til ComON.

Firmaets kontakt til Facebook sker skriftlig via det sociale medies kundeservice.

"Vi er kede af, at vores kunder holdes som gidsler i sagen. Og vi er kede af, at det til syneladende kun er de største sider, som har været i stand til at lave noget støj omkring sig, som Facebook nu har hjulpet".

Unoeuro gætter stadig på, at problemet skyldes, at Facebook har lyttet til en fejl i en virusscanner.

ComON har bedt om en kommentar fra Facebook, men har endnu ikke modtaget svar.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.