Skadefro fiberbranche: Håner TDC efter markedsføringssejr

Ny aftale om markedsføring regnes for kæmpe sejr i fiberbranchen. Især glæder man sig over, at ærkerivalen TDC må krybe til korset.

Annonce:
Annonce:
Læs også: Nu får du klar besked om din reelle internet-hastighed

Regeringen truer telebranchen med indgreb

Landets fiberselskaber havde grund til at lade champagnepropperne springe, da det tidligere på ugen lykkedes Forbrugerombudsmanden at få en aftale i stand med telebranchen om markedsføring af bredbåndshastigheder.

Et emne, der længe har været en torn i øjet på fiberselskaberne, da den uigennemsigtige markedsføring har gjort det sværere for fiberselskaberne at score point hos kunderne på fiberteknologiens hastighedsfordele.

Derfor løfter man armene hos fiberselskaberne, heriblandt deres flagskib Waoo, på trods af at aftalen kun indebærer, at teleselskaberne som minimum skal levere halvdelen af hvad de lover.

"Det er vi meget glade for i Waoo, hvor vi længe har kæmpet for at få en ærlig markedsføring af bredbåndshastigheder, og vi havde gerne set reglerne skærpet endnu mere," lyder det fra Anders Christjansen, Waoos direktør.

Waoo sad dog ikke selv med ved forhandlingsbordet, da aftalen blev indgået. De mente nemlig, at teleselskaberne, anført af TDC, bevidst forhalede processen, der begyndte sidste år.

Ingen aftale uden regeringens trusler
I frustration forlod Waoo derfor forhandlingerne i foråret, men var dog repræsenteret i form af Dansk Energi.

"Det er en ren tilståelsessag fra de traditionelle teleselskabers side. De har været nødt til at indgå en aftale med Forbrugerombudsmanden. Regeringen har reelt tvunget dem til det, fordi regeringen i august meldte ud, at den ville lovgive på området med virkning fra årsskiftet, hvis branchen ikke selv var i stand til at indgå en aftale," udtaler Anders Christjansen, der ligesom mange andre chefer i fiberbranchen har en fortid i fjendens lejr, TDC.

Men trods aftalens indgåelse er det langt fra sikkert, at sidste kapitel er skrevet i markedsføringskampen.

I hvert fald venter Waoo med slet skjult skadefryd på at se, hvordan ærkerivalen TDC har tænkt sig at leve op til aftalen, der træder i kraft 1. marts 2013.

"Det bliver spændende at se, hvad TDC vælger at gøre. Vil de informere deres kunder om, at de fremover kun får den halve hastighed og sænke prisen til det halve? Eller vil de fortælle deres kunder, at de godt nok kun får halvdelen af den hastighed, de har troet, men at kunderne alligevel skal betale det, de plejer?"

"Under alle omstændigheder glæder vi os i Waoo over, at Forbrugerombudsmanden nøje vil følge med i udviklingen i markedsføringen efter første marts for at se, om branchen overholder reglerne. Branchen har brug for at få en højere troværdighed hos forbrugerne," siger Anders Christjansen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bravida Danmark A/S
Salg, installation og service inden for telefoni, netværk og kommunikationsanlæg.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
IT-arkitektur

Din it-arkitektur er rygraden i dit velfungerende system. Men har du styr på grænsefladerne? Har du skabt den korrekte ramme? Og understøtter dine beslutninger fremtidige projekter godt nok? Det er nogle af spørgsmålene som Computerworlds How-to om succesfuld it-arkitektur kan give dig svar på gennem eksempler, cases og eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Gratis tips og tricks med Excel

Er du controller, laborant, analytiker, administrativ medarbejder eller noget helt andet, så er Excel genvejen til mange rutiner, der kan gøre hverdagen lettere. Kom og hør hvad Excel kan bruges til. Læs mere

Computerworld - 2730 Herlev



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde eller support center der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Her er de så: Alle anmeldelserne af Apples nye iPhone 6
Apples iPhone 6 er på vej ud i butikkerne, og nu offentliggøres anmeldelserne af den nye iPhone i en lind strøm. Få overblikket her.
CIO
It-direktør i DLG: Vi bruger tre trin til at opfylde vores forretningsmål gennem it
DLG har samlet mere end 50 selskaber og 8.000 medarbejdere under den samme it-paraply. Det gav nogle uforudsete udfordringer.
Comon
Nyt actionkamera filmer 360 grader rundt - film din hverdag a la Google StreetView
Med et lille frø-lignende kamera vil du inden længe for en lille penge kunne filme 360 rundt nøjagtigt som Googles StreetView-kamera. Sammen med virtual reality-brillen Oculus Rift kan kameraet give en svimlende oplevelse.
Channelworld
Kommune droppede iPads: De var for billige - og for besværlige
En klar pædagogisk strategi og hensynet til det eksisterende it-setup fik lærere og politikere i Nordfyn Kommune til at dumpe iPads, da der skulle købes tablet-computere til eleverne - også selv om det ville have været billigere.
White paper
ITIL og best practices i dagligdagen
Dette Computerworld Tema beskriver, hvad ITIL er, og hvordan det i praksis betaler det sig at ændre alt det, man gør forkert i dagligdagen.


Log ind
x
E-mail
Kodeord