Skadefro fiberbranche: Håner TDC efter markedsføringssejr

Ny aftale om markedsføring regnes for kæmpe sejr i fiberbranchen. Især glæder man sig over, at ærkerivalen TDC må krybe til korset.

Annonce:
Annonce:
Læs også: Nu får du klar besked om din reelle internet-hastighed

Regeringen truer telebranchen med indgreb

Landets fiberselskaber havde grund til at lade champagnepropperne springe, da det tidligere på ugen lykkedes Forbrugerombudsmanden at få en aftale i stand med telebranchen om markedsføring af bredbåndshastigheder.

Et emne, der længe har været en torn i øjet på fiberselskaberne, da den uigennemsigtige markedsføring har gjort det sværere for fiberselskaberne at score point hos kunderne på fiberteknologiens hastighedsfordele.

Derfor løfter man armene hos fiberselskaberne, heriblandt deres flagskib Waoo, på trods af at aftalen kun indebærer, at teleselskaberne som minimum skal levere halvdelen af hvad de lover.

"Det er vi meget glade for i Waoo, hvor vi længe har kæmpet for at få en ærlig markedsføring af bredbåndshastigheder, og vi havde gerne set reglerne skærpet endnu mere," lyder det fra Anders Christjansen, Waoos direktør.

Waoo sad dog ikke selv med ved forhandlingsbordet, da aftalen blev indgået. De mente nemlig, at teleselskaberne, anført af TDC, bevidst forhalede processen, der begyndte sidste år.

Ingen aftale uden regeringens trusler
I frustration forlod Waoo derfor forhandlingerne i foråret, men var dog repræsenteret i form af Dansk Energi.

"Det er en ren tilståelsessag fra de traditionelle teleselskabers side. De har været nødt til at indgå en aftale med Forbrugerombudsmanden. Regeringen har reelt tvunget dem til det, fordi regeringen i august meldte ud, at den ville lovgive på området med virkning fra årsskiftet, hvis branchen ikke selv var i stand til at indgå en aftale," udtaler Anders Christjansen, der ligesom mange andre chefer i fiberbranchen har en fortid i fjendens lejr, TDC.

Men trods aftalens indgåelse er det langt fra sikkert, at sidste kapitel er skrevet i markedsføringskampen.

I hvert fald venter Waoo med slet skjult skadefryd på at se, hvordan ærkerivalen TDC har tænkt sig at leve op til aftalen, der træder i kraft 1. marts 2013.

"Det bliver spændende at se, hvad TDC vælger at gøre. Vil de informere deres kunder om, at de fremover kun får den halve hastighed og sænke prisen til det halve? Eller vil de fortælle deres kunder, at de godt nok kun får halvdelen af den hastighed, de har troet, men at kunderne alligevel skal betale det, de plejer?"

"Under alle omstændigheder glæder vi os i Waoo over, at Forbrugerombudsmanden nøje vil følge med i udviklingen i markedsføringen efter første marts for at se, om branchen overholder reglerne. Branchen har brug for at få en højere troværdighed hos forbrugerne," siger Anders Christjansen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB

IT udvikler
Topdanmark Forsikring A/S


It-arkitekt til en af statens største it-afdelinger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Infinigate (Danmark) A/S
Distribution af sikkerhedssoftware samt salg af konsulentydelser om it-sikkerhed.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup







Computerworld
Slut med at vedhæfte filer til e-mails? Her er Microsofts nye løsning
Microsoft vil have e-mail-brugerne til at vedhæfte færre filer og i stedet udveksle dokumenterne på en anden måde.
CIO
Sådan vælger og implementerer du nyt ERP-system
Få styr på ERP-projektet med ni gode råd fra eksperterne.
Comon
Apple-launch i aften: Nyt liv til iPad'en eller comeback til Mac'en
Apple er igen på trapperne med nye produkter, men hvad skal vi forvente?
Channelworld
Apple-præsenterede nye ultra-tynde iPads og en ny pixel-verdensmester
Tyndere, skarpere og hurtigere. Aftenens iPad-præsentation var en Apple classic.
White paper
It-modernisering og økonomi
Automatiserede værktøjer fra BluePhoenix hælper dig til at holde de økonomiske tøjler ved it-moderniseringsprojektet.


Log ind
x
E-mail
Kodeord