Disse teleselskaber giver dig lavere internethastighed end du betaler for

Bredbåndsmålingen 2012: Internetudbyderne sælger dig højere internethastigheder, end de leverer. Se de største afvigelser her.

Annonce:
Annonce:

Sådan ser Comons læseres resultater ud når de bliver regnet sammen.

Klik for større billede.

Telia og TDC er de selskaber, der har sværest ved at levere de internethastigheder, som de rent faktisk sælger til deres kunder.

Det viser den opgørelse, som ComONs læsere i fællesskab har hjulpet os med at lave.

Ifølge læser-målinger er den gennemsnitlige forskel mellem den købte og den leverede internethastighed 30 procent hos Telia. I gennemsnit får Telia-kunder altså kun 70 procent af den hastighed, som de regner med. Hos TDC er afvigelsen 26 procent.

SE: Hele undersøgelsen på vores dynamiske kort

Undersøgelsen er baseret på indsamlede svar fra cirka 2300 danskere. 64 af de deltagende var Telia-kunder. 644 var kunder hos TDC.

Er 30 procent en acceptabel afvigelse?
"Hvis der er nogle kunder, der føler, at de ikke får den hastighed, som de regner med, er det selvfølgelig ikke tilfredsstillende fra vores side. Og så opfordrer vi kunderne til at kontakte os," siger direktør for Telias private bredbåndsforretning, Lars Gudbrandsson.

"Vi laver dog også vores egne interne målinger, hvor vi kan gå helt ud til kundens adresse og måle, hvad vi kan levere. Ved den seneste opmåling af 250 helt tilfældigt udvalgte kunder spredt over hele landet kunne vi se, at vi for eksempel på vores 14 Mbit-forbindelse i 85,71 procent af tilfældene leverede 14 Mbit. På 10 Mbit-forbindelser var tallet 87,5 procent," siger Lars Gudbrandsson.

Telias interne tal er altså mere tilfredsstillende. Hvorfor ligger firmaet så på sidstepladsen i ComONs måling?

"Jeg kan se, at I i jeres undersøgelse har bedt folk om at måle med kablede forbindelser. Det er godt. Men I har ikke taget højde for, at vi har mange iptv-kunder. Hos en iptv-kunde optages 4 Mbit af forbindelsen af tv-signalet ved standard-opløsning. Og lidt mere ved hd. Så hvis man skal teste, skal alle tv-bokse i huset faktisk kobles fra. Ellers kan det være med til at give et ikke helt retvisende billede," mener Lars Gudbrandsson.

Telia: Vi oversælger aldrig
Bredbåndschefen mener heller ikke, at det er et retvisende billede, at hans firma i ComONs undersøgelse havner på en sidsteplads.

"Når en forbruger bestiller hos os, laver vi en måling af den forventede hastighed, vi er i stand til at levere ude hos kunden for at sandsynliggøre, hvilket produkt vi skal sælge ham. Hvis det ikke er muligt at levere en 20 Mbit-forbindelse på adressen inden for vores restriktive minimumskrav, vil han blive tilbudt et produkt med en lavere hastighed. Det er en helt bevidst strategi hos Telia," siger Lars Gudbrandsson og nævner som eksempel, at Telia har afvist at sælge iptv til kunder med den begrundelse, at signalet på adressen sandsynligvis ikke ville være tilfredsstillende.

Han bryster sig også af, at Telia fremadrettet vil levere en højere service, end Forbrugerombudsmanden kræver. I den nylige aftale mellem Forbrugerombudsmanden og telebranchen ligger det fast, at firmaerne gerne må sælge en 20 Mbit-forbindelse med en mindstehastighed på 10 Mbit/s, så længe det er tydeligt markeret i markedsføringen.

Ifølge Lars Gudbrandsson vil Telia kunder med 20 Mbit/s-forbindelser for eksempel altid være lovet en 15 Mbit/s minimumsforbindelse.

TDC: "Undersøgelsen er ikke valid"
Den brugerskabte dataindsamling af internetmålinger blandt ComONs læsere er ikke en videnskabelig funderet måling. Derfor ønsker TDC ikke at kommentere den direkte.

"Dog kan vi sige, at resultatet af den konkrete survey ikke er noget, vi kan genkende, hverken fra uafhængige opgørelser eller fra egne undersøgelser. Eksempelvis leverer vi, når vi sælger HomeDuo med "op til 20 Mbit" med en minimumshastighed på 10 Mbit, i gennemsnit 18,6 Mbit," siger Lasse Bastkjær Jensen, pressechef i TDC.

Han mener heller ikke, at hastighed er kundernes vigtigste kriterium, når de shopper bredbånd.

"I relation til diskussionen om hastigheder på bredbånd ser vi en generel tendens i branchen, at der er mere fokus på indhold end på hastighed alene. Derfor er markedsføringen af hastigheder blot en lille del af det, vi kommunikerer til vores kunder. Vi oplever, at kunderne har langt større fokus på at få leveret sammenhængende løsninger til hjemmet, hvor indholdet prioriteres langt højere end hastigheder," siger Lasse Bastkjær Jensen.

LÆS OGSÅ: 

Her får du det hurtigste internet

Klik for større billede.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Athena IT-Group A/S
Sælger ydelser indenfor outsourcing, hosting, infrastruktur, software og systemer samt udlejning af hardware, software, drift og service.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse en teknisk evaluering af en ny og revolutionerende arkitektur...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
IT Service Management (ITSM)

It service management kan leveres af egen it-organisation eller ved at søge hjælp hos en ekstern partner. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne - og får lejlighed til at netværke og søge inspiration hos ligesindede. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

På Computerworlds Datasikkerhedsevent kan du blive klædt på over for sikkerhedsproblemer både internt og eksternt. Lær hvordan du får en god sikkerheds-"awareness" i virksomheden, hvordan du bedst kan håndtere adgang til følsomme data, når dine medarbejdere er uden for virksomheden, og hør hvilke muligheder du har, for at gøre din virksomheds værdier og viden så sikker som muligt. Læs mere

Park Inn by Radisson - 2300 København S



Customer Relationship Management (CRM)

It-løsninger til kundehåndtering eller CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Fra udvidede kundekartoteker til egentlige call center applikationer. I de seneste år er der kommet nye web-baserede løsninger i markedet, og valget står i dag ikke blot mellem et stort antal leverandører og løsninger, men også mellem forskellige platforme. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup






Computerworld
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
CIO
Skat sparer 100 millioner kroner med ny it-indkøbs-politik: Så enkelt kan det gøres
Med en spritny udbudsfabrik har Skat præsteret at spare 100 millioner kroner på it-driftsudbud. Læs her, hvordan Skat har strømlinet sine udbudsproces.
Comon
Ny bærbar computer? Tag et kig på Lenovo Yoga 3 og Microsoft Surface Pro 3
Lenovo Yoga Pro 3 bærbar PC er ekstremt tynd, kommer med den helt nye Intel Core M processor og lades via USB. Men kan den slå Surface Pro 3? Se duellen her.
Channelworld
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
Massevis af danske forhandlere af Microsofts klassiske økonomisystem C5 er begyndt at fylde hylderne med produkter fra Microsofts rivaler. "Det virker som om, at Microsoft mere eller mindre frivilligt giver slip på kunderne i den lave ende af markedet," lyder det fra direktør.
White paper
Hvilke it-risici kan du leve med?
Denne Computerworld Guide fokuserer på de elementer, der skal overvejes i forbindelse med investeringer i it-sikkerhed.