Disse teleselskaber giver dig lavere internethastighed end du betaler for

Bredbåndsmålingen 2012: Internetudbyderne sælger dig højere internethastigheder, end de leverer. Se de største afvigelser her.

Annonce:
Annonce:

Sådan ser Comons læseres resultater ud når de bliver regnet sammen.

Klik for større billede.

Telia og TDC er de selskaber, der har sværest ved at levere de internethastigheder, som de rent faktisk sælger til deres kunder.

Det viser den opgørelse, som ComONs læsere i fællesskab har hjulpet os med at lave.

Ifølge læser-målinger er den gennemsnitlige forskel mellem den købte og den leverede internethastighed 30 procent hos Telia. I gennemsnit får Telia-kunder altså kun 70 procent af den hastighed, som de regner med. Hos TDC er afvigelsen 26 procent.

SE: Hele undersøgelsen på vores dynamiske kort

Undersøgelsen er baseret på indsamlede svar fra cirka 2300 danskere. 64 af de deltagende var Telia-kunder. 644 var kunder hos TDC.

Er 30 procent en acceptabel afvigelse?
"Hvis der er nogle kunder, der føler, at de ikke får den hastighed, som de regner med, er det selvfølgelig ikke tilfredsstillende fra vores side. Og så opfordrer vi kunderne til at kontakte os," siger direktør for Telias private bredbåndsforretning, Lars Gudbrandsson.

"Vi laver dog også vores egne interne målinger, hvor vi kan gå helt ud til kundens adresse og måle, hvad vi kan levere. Ved den seneste opmåling af 250 helt tilfældigt udvalgte kunder spredt over hele landet kunne vi se, at vi for eksempel på vores 14 Mbit-forbindelse i 85,71 procent af tilfældene leverede 14 Mbit. På 10 Mbit-forbindelser var tallet 87,5 procent," siger Lars Gudbrandsson.

Telias interne tal er altså mere tilfredsstillende. Hvorfor ligger firmaet så på sidstepladsen i ComONs måling?

"Jeg kan se, at I i jeres undersøgelse har bedt folk om at måle med kablede forbindelser. Det er godt. Men I har ikke taget højde for, at vi har mange iptv-kunder. Hos en iptv-kunde optages 4 Mbit af forbindelsen af tv-signalet ved standard-opløsning. Og lidt mere ved hd. Så hvis man skal teste, skal alle tv-bokse i huset faktisk kobles fra. Ellers kan det være med til at give et ikke helt retvisende billede," mener Lars Gudbrandsson.

Telia: Vi oversælger aldrig
Bredbåndschefen mener heller ikke, at det er et retvisende billede, at hans firma i ComONs undersøgelse havner på en sidsteplads.

"Når en forbruger bestiller hos os, laver vi en måling af den forventede hastighed, vi er i stand til at levere ude hos kunden for at sandsynliggøre, hvilket produkt vi skal sælge ham. Hvis det ikke er muligt at levere en 20 Mbit-forbindelse på adressen inden for vores restriktive minimumskrav, vil han blive tilbudt et produkt med en lavere hastighed. Det er en helt bevidst strategi hos Telia," siger Lars Gudbrandsson og nævner som eksempel, at Telia har afvist at sælge iptv til kunder med den begrundelse, at signalet på adressen sandsynligvis ikke ville være tilfredsstillende.

Han bryster sig også af, at Telia fremadrettet vil levere en højere service, end Forbrugerombudsmanden kræver. I den nylige aftale mellem Forbrugerombudsmanden og telebranchen ligger det fast, at firmaerne gerne må sælge en 20 Mbit-forbindelse med en mindstehastighed på 10 Mbit/s, så længe det er tydeligt markeret i markedsføringen.

Ifølge Lars Gudbrandsson vil Telia kunder med 20 Mbit/s-forbindelser for eksempel altid være lovet en 15 Mbit/s minimumsforbindelse.

TDC: "Undersøgelsen er ikke valid"
Den brugerskabte dataindsamling af internetmålinger blandt ComONs læsere er ikke en videnskabelig funderet måling. Derfor ønsker TDC ikke at kommentere den direkte.

"Dog kan vi sige, at resultatet af den konkrete survey ikke er noget, vi kan genkende, hverken fra uafhængige opgørelser eller fra egne undersøgelser. Eksempelvis leverer vi, når vi sælger HomeDuo med "op til 20 Mbit" med en minimumshastighed på 10 Mbit, i gennemsnit 18,6 Mbit," siger Lasse Bastkjær Jensen, pressechef i TDC.

Han mener heller ikke, at hastighed er kundernes vigtigste kriterium, når de shopper bredbånd.

"I relation til diskussionen om hastigheder på bredbånd ser vi en generel tendens i branchen, at der er mere fokus på indhold end på hastighed alene. Derfor er markedsføringen af hastigheder blot en lille del af det, vi kommunikerer til vores kunder. Vi oplever, at kunderne har langt større fokus på at få leveret sammenhængende løsninger til hjemmet, hvor indholdet prioriteres langt højere end hastigheder," siger Lasse Bastkjær Jensen.

LÆS OGSÅ: 

Her får du det hurtigste internet

Klik for større billede.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV



Microsoft Azure

Microsofts fleksible cloud-platform, Azure, er med i front med blandt andet sin automatiserede database-administration, skalerbarhed og ydeevne, der kan give mange muligheder for din virksomhed. På denne How To kan du høre om nogle af de mange muligheder, der er i at lægge hele eller dele af din it ud på Azure-platformen. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Fremtidens Vækstpotentiale - Internet of Things

Vores samfund i dag udvikles med exceptionel fart. Vi vil i de kommende få år opleve intet mindre end en revolution inden for connectivity af almindelige "døde ting", som vil betyde en mængde af data, som vi endnu ikke har set magen til. Internet of Things (IoT) er den næste revolutionerende it-bølge, som er over os. Læs mere

Centralværkstedet - 8000 Aarhus C







Computerworld
Dansk taxachauffør gik undercover hos Uber: Her er, hvad han oplevede
En dansk taxichauffør gik undercover med skjult kamera hos Uber, og har nu afleveret alle sine oplysninger til myndighederne. Læs om hans oplevelser her.
CIO
Data fra 1,6 millioner kunder booster Matas' kundeklub: "It handler ikke længere om backoffice, men om frontoffice og mødet med kunden"
Nomineret til Årets CIO 2016: Strategien for it og forretning er en og samme ting for Matas-CIO Thomas Grane. Han ser det som sin vigtigste opgave at få digitale løsninger til at gå op i en højere enhed med virksomhedens organisation og kundernes forventninger.
Comon
Ny stortest af antivirus-programmer: Så meget kraft trækker dit sikkerhedsprogram ud af maskinen
Hvor meget saft og kraft trækker dit antivirusprogram ud af din computer? Det kan du få svar på i denne hastighedstest af 19 antivirusprogrammer.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
5 tech trends der redefinerer brugeroplevelsen
Læs i dette white paper hvordan du vinder kunder og hvordan du kan påvirke brugerne