Hjælp Computerworld:Deltag i Computerworlds læserundersøgelse og hjælp os med at blive bedre

Så hårdt har krisen ramt Vestas' it-afdeling

Krisen kradser hos Vestas, som nu må klare sig igennem de hårde tider med markant færre it-folk og penge til it-projekter i de kommende år.

Annonce:
Annonce:

Foto: Thomas Yde

Vestas it-direktør Torben Bonde blev i 2011 kåret til årets CIO af Computerworld.

Han ved godt, at under den nuværende krise skal livremmen spændes ind og motivationen findes frem igen.

"Stemningen er egentlig okay, selvom vi er igennem en periode med nedskæringer og har sagt farvel til mange dygtige medarbejdere. Vi er ude på en hård rejse, men der kan ske meget, når man bliver skåret hårdt for og er tvunget til at fokusere."

Læs også:
Vestas-nedskæringer rammer it-ansatte

Sådan rammer massefyringer Danske Banks it-folk

Vindmøllefabrikanten Vestas er i skarp modvind, efter det kom frem ved fremlæggelsen af regnskabet for tredje kvartal, at Vestas i kvartalet måtte sluge et underskud på 1,2 milliarder kroner.

Samtidig oplyste Vestas, at yderligere omkring 3.000 stillinger skal skæres væk inden udgangen af 2013, så den danske vindmøllegigant er gået fra knap 23.000 medarbejdere i 2010 til at blive 16.000 i 2013.

Beskæringerne og de hårde tider har også ramt Vestas' it-afdeling, som på to år er skrumpet ind fra 800 medarbejdere til 420 it-folk.

It-direktør Torben Bonde fra Vestas fortæller til Computerworld, at han også forventer, at det årlige it-budget bliver skåret kraftigt.

Vestas havde i 2010 et it-omkostningsniveau på 1,1 milliarder kroner, hvilket forventes at skrumpe med 50 til 60 procent til næste år, selvom budgetterne ikke er lagt helt på plads endnu.

"Stemningen er egentlig okay, selvom vi er igennem en periode med nedskæringer og har sagt farvel til mange dygtige medarbejdere. Vi er ude på en hård rejse, men der kan ske meget, når man bliver skåret hårdt for og er tvunget til at fokusere," siger Vestas it-direktør Torben Bonde.

Fra hjørnekontor til gulvplads
Som et led i spareplanerne er Torben Bonde i lighed med andre Vestas-direktører og -chefer rykket fra sit hjørnekontor ind på gulvet i selskabets gamle produktionshal i Randers, hvor han med egne ord har en bedre fornemmelse af medarbejderne.

Og som ansvarlig for it-området er det hans fornemmeste opgave at bidrage i den svære øvelse at skabe vækst og bidrage til besparelserne på samme tid med fokus på produkter og services, der kan pumpe bundlinjen op til sorte tal igen.

"Lige nu er en af mine største opgaver at få motivationen i organisationen tilbage, fordi medarbejderne jo er bekymrede omkring deres fremtid. Derfor arbejder jeg også meget med vores ledere, og har introduceret en ny organisation i it-afdelingen," fortæller Torben Bonde.

Han forklarer, at den nye organisation skal skære alle ikke-kritiske aktiviteter fra, og it-projekter uden umiddelbar rentabilitet bliver der også færre af i den umiddelbare fremtid.

"Vi har ikke samme margin for fejl længere, og det vil nok føles meget restriktivt over for mange ledere og enkelte medarbejdere, selvom flertallet næppe kommer til at mærke det," siger it-direktøren.

Outsourcer it-udviklingen
Som i mange andre organisationer skal Vestas' it-direktør finde de gyldne formler til at få sin informationsteknologi til at  understøtte forretningen.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-drift - billigt og effektivt

It-drift skal klares billigt og effektivt - og måske skal du endda spare på driften i år? Computerworld Events sætter fokus på it-driften og hvordan du balancere pris og kvalitet i en verden der forventer høj kvalitet til få penge. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm







Computerworld
Finn Helmer: "Jeg har penge til mad til engang i næste uge, men så er det også slut"
Dette er historien om en mand, som tjente 330 millioner kroner, mistede dem alle sammen igen, blev snydt og bedraget, og som nu sidder i et hul med bundløs gæld. Men han sidder der med et smil, fortæller han her.
CIO
Dansk CIO: Den klassiske ordremodtagende it-afdeling er stendød
"Man måler en CIO's succes på budgetpenge, antal medarbejdere og indflydelse. De to første punkter er ikke vigtige for mig," lyder det fra MT Højgaards CIO. Læs her om it-afdelingen, der har afgivet magten til forretningen, og hvor it-eksperter er en uddøende race.
Comon
Channelworld
SKI trækker håndbremsen på stort it-udbud efter mangelfuld Atea-redegørelse
Usikkerhed om Ateas afregninger til SKI sætter kæmpe it-udbud på pause.
White paper
HP booster produktiviteten for SMV'er
Læs her hvordan moderne servere fra HP kan øge produktiviteten for små og mellemstore virksomheder.