Artikel top billede

Otte gode råd: Sådan bliver din webshop en guldgrube i julen

Sådan optimerer du din webbutik, når julekunderne vælter ind.

Julehandlen kan være en indbringende tid for webshopejere, men hvordan sikrer man sig den største bid af danskernes julebudget? 

Det har vi spurgt tre webshop-ejere om. 

Den nordjyske webkøbmand Morten Vadskær mener, at det handler om at være kreativ - og til tider vovet.

"Du kan udvide din retur-periode. Ifølge loven skal den være på 14 dage, men du kan roligt sætte den op til 60 dage. Den udvidede retur-periode kan være afgørende for, om du får julesalget eller ej. Og husk at skrive "60 dages returret" i din AdWords-annonce," siger Morten Vadskær, der selv blandt andet driver butikken Kondomaten.dk.

Googles reklamer er generelt et oplagt sted at fange nye kunder.

"Lav AdWords på søgninger som "julegave idé til pige 5 år". Det er den slags, bedsteforældre, mostre og onkler søger på. Husk også, at de søger på sådan noget som "Godt Wii-spil til dreng 7 år," siger Morten Vadskær. 

Blandt de lidt mere kreative og vovede tiltag foreslår Morten Vadskær, at man sammensætter adventskalendere til nedsatte priser, hvis man har produkter, der kan "bundles" i for eksempel 4 eller 24 pakker. Og så kan man fange kunderne på deres trængte pengepung.

"Tilbyd for eksempel "Køb nu, betal først 1. januar". Pengene sidder stramt i denne periode, så hvis folk kan få kreditten, kan du få pengene. Der er jo en lille risiko, men husk: Who dares, wins," siger Morten Vadskær.

Sådan fanger du panikkunderne

Hos tøjbutikken Streetammo arbejder man meget med leveringstiden.

"Der er jo en deadline for, hvornår man kan nå at sende varer ud til folk før jul. Men når den deadline er overskredet, så skifter vi fokus til gavekort. For det er digitalt og kan nå frem før jul. Så vi kører nogle kampagner for gavekort via reklamer og Facebook," siger Esben Garder fra Streetammo.dk, der sælger streetwear.

Streetammo har en ganske stor fanbase på Facebook, så dem er der også fokus på i december.

"Vi prøver at engagere vores følgere på sociale kanaler så meget som muligt via julekalendere og opdateringer i december. Sidste år havde vi en "drillenisse" på Facebook, som folk kunne bestemme, hvad skulle gøre. Det er primært for at gøre folk loyale og holde dem til ilden," forklarer Esben Garder.

Eksperimenter med fri fragt - men ikke for meget

Et andet oplagt virkemiddel til at komme foran konkurrenterne i julen er justering af priser og fragtomkostninger. Fri fragt eller rabat.

Det har TOP TOY erfaring med.

"Fri fragt giver mange ordrer. Især i vores branche, hvor fragt er en stor omkostning. Så fragten er et klart konkurrenceparameter, som vi hele tiden skal justere og holde øje med. Også i december," siger Mads Vangkilde, der er ansvarlig for TOP TOYs webshops. Det vil sige TOYS"R"US og Fætter BR netbutikkerne i Skandinavien.

Han foreslår, at man timer perioder med fri fragt med for eksempel lønudbetaling for det bedste resultat.

Keep it simple

Men fri fragt er ikke en mirakelkur, mener Mads Vangkilde.

"Man skal huske, at jo mere avancerede former for tilbudsformer, man finder på, jo mere besværligt bliver det at håndtere og ikke mindst svært at kommunikere over for kunderne. Jeg fandt for eksempel på, at vi skulle have fri fragt på forskellige produkter. Det kunne være Barbie én dag og Lego den næste. Ideen var selvfølgelig, at få folk til at komme tilbage for at tjekke, hvilket produkt der nu var fri fragt på. Og så håbede vi at de måske ville købe nogle andre produkter. Men det bliver for vanskeligt at gennemskue," siger Mads Vangkilde.

Han opfordrer webshopejere til at finde præcis de barrierer og udfordringer, som deres egne kunder oplever - og bruge dem som mekanismer.

For eksempel: I december har folk travlt. Gør det nemt for dem eller yd support uden for almindelig arbejdstid.

Og så minder han butiksejerne om, at selv om december kortsigtet er en rigtig lukrativ måned, skal man ikke glemme resten af året.

"I december køber vores kunder stort ind. Men vi skal også huske, at det er de oplevelser, du skaber for dem i december, der får dem til at komme tilbage eller anbefale dig resten af året."

E-mærket har lavet denne video med flere juletips til butiksejere:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere