I januar 2012 blev internet-tjenesten Megaupload lukket efter en FBI-aktion i New Zealand, hvor den farverige stifter Kim Dotcom blev anholdt i sin landejendom. Det skulle være et stort slag mod piratkopieringen af film på nettet, men to forskere hævder nu, at det faktisk har fået biografomsætningen til at falde. De mener, at Megaupload har været med til at markedsføre nye film.
Den nye rapport "Piracy and Movie Revenues: Evidence from Megaupload" er skrevet af Jörg Claussen fra Copenhagen Business School og Christian Peukert fra Ludwig-Maximilians-universitetet i München.
Forskerne har undersøgt hvordan 1.344 film har klaret sig i biograferne i 49 lande. De store blockbuster-film, der bliver markedsført med gigantiske budgetter, har faktisk klaret sig lidt bedre efter Megaupload-lukningen. Men når det gælder mindre produktioner, er der en negativ effekt.
Det forklares med netværks-effekter, hvor fildeling fungerer som en mekanisme til at sprede informationer om nye film fra forbrugere, som ikke vil betale til dem, der er parat til at gå i biografen og se filmen.
Det konstateres dog samtidig, at den negative effekt er så lille, at den er ubetydelig. Men det skulle i hvert fald være sikkert, at der ikke har været et stort spring i biografomsætningen efter lukningen af Megaupload.
Kim Dotcom arbejder i øjeblikket på en ny tjeneste, Mega, der skal lanceres på årsdagen for hans anholdelse og lukningen af Megaupload den 20. januar.