Foto: iStockphoto/Lisa Klumpp.

Danske skoleelever vil overtage it-support i timerne

Lærere i den danske folkeskole ved ikke meget om it-hjælpemidler, mener Danske Skolelever, der foreslår, at eleverne bliver it-supportere. Se hvordan folkeskolen ifølge eleverne bør digitaliseres.

Annonce:
Annonce:
Læs også: 
Galleri: Så vild kan en gennemdigitaliseret dansk skole blive

Folkeskolen får intet ud af dyre it-investeringer


Engang kom danske skoleelever ind på deres pladser i klasselokalet, læreren rømmede sig, og roen sænkede sig over forsamlingen, inden en udvalgt elev gik i gang med at remse kongerækken op.

De tider er forbi.

I dag kræver danske skoleelever mere nuanceret undervisning med it-hjælpemidler som et af de helt fundamentale omdrejningspunkter.

"Spændende undervisning med inddragelse af forskellige hjælpemidler som smartboards, almindelige bøger og computere forbedrer indlæringen og hjælper mod skoletræthed," mener Mathias Green på 16 år, der er næstformand i foreningen Danske Skoleelever.

Mathias Green påpeger, at it-hjælpemidler som pc'er, tablets og smartphones er en helt naturlig del af danske skolebørns hverdag, og at unger helt ned til treårs-alderen benytter tabletcomputere til at tegne med.

Derfor skal it-værktøjerne også hives mere og bedre frem på skolebænken.

"Samfundet har ændret sig, og hvis vi ønsker rigtigt dannede mennesker, så styrker det hverken eleverne eller samfundet, hvis it bliver holdt ude af undervisningen," lyder det fra Danske Skoleelevers næstformand.

Lærerne kløjes i it-hjælpemidler
Fokus på mere og bedre it-integration fra Danske Skoleelever kommer sideløbende med, at undervisningsminister Christine Antorini (S) i dag præsenterede regeringens skolereform, der blandt andet indebærer længere skoledage for både lærere og elever.

I den forbindelse har Danske Skoleelever sammenfattet 10 punkter, som de mener, vil styrke undervisningen i folkeskolen. 

Nummer to på listen er en mere digitaliseret undervisning, og her kan børnenes it-kundskaber også være en medspiller i klasselokalet.

"Vi oplever tit, at lærerne kløjes med de it-hjælpemidler, som de får stillet til rådighed. Kvaliteten af undervisningen med integreret it er derfor meget svingende. Vi mener, at man i disse situationer kan fokusere på systematiseret it-support fra elevernes side," foreslår Mathias Green.

Eleverne underviser lærerne
Med sit forslag anbefaler Mathias Green, at en skole kan have op mod 20 elever med interesse i it, der bliver en omvandrende it-support til lærerne, når der er bøvl med teknikken.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Infinigate (Danmark) A/S
Distribution af sikkerhedssoftware samt salg af konsulentydelser om it-sikkerhed.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse en teknisk evaluering af en ny og revolutionerende arkitektur...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
IT Service Management (ITSM)

It service management kan leveres af egen it-organisation eller ved at søge hjælp hos en ekstern partner. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne - og får lejlighed til at netværke og søge inspiration hos ligesindede. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

På Computerworlds Datasikkerhedsevent kan du blive klædt på over for sikkerhedsproblemer både internt og eksternt. Lær hvordan du får en god sikkerheds-"awareness" i virksomheden, hvordan du bedst kan håndtere adgang til følsomme data, når dine medarbejdere er uden for virksomheden, og hør hvilke muligheder du har, for at gøre din virksomheds værdier og viden så sikker som muligt. Læs mere

Park Inn by Radisson - 2300 København S



Customer Relationship Management (CRM)

It-løsninger til kundehåndtering eller CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Fra udvidede kundekartoteker til egentlige call center applikationer. I de seneste år er der kommet nye web-baserede løsninger i markedet, og valget står i dag ikke blot mellem et stort antal leverandører og løsninger, men også mellem forskellige platforme. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
CIO
Skat sparer 100 millioner kroner med ny it-indkøbs-politik: Så enkelt kan det gøres
Med en spritny udbudsfabrik har Skat præsteret at spare 100 millioner kroner på it-driftsudbud. Læs her, hvordan Skat har strømlinet sine udbudsproces.
Comon
Ny bærbar computer? Tag et kig på Lenovo Yoga 3 og Microsoft Surface Pro 3
Lenovo Yoga Pro 3 bærbar PC er ekstremt tynd, kommer med den helt nye Intel Core M processor og lades via USB. Men kan den slå Surface Pro 3? Se duellen her.
Channelworld
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
Massevis af danske forhandlere af Microsofts klassiske økonomisystem C5 er begyndt at fylde hylderne med produkter fra Microsofts rivaler. "Det virker som om, at Microsoft mere eller mindre frivilligt giver slip på kunderne i den lave ende af markedet," lyder det fra direktør.
White paper
IP-telefoni: Fra buzz-ord til business
Firmaets telefonsystem er i dag en opgave for it-chefen. Denne Computerworld Guide om IP-telefoni giver også råd om unified communications.