Med disse selvbetjenings-kasser vil Digitaliseringsstyrelsen informere danskerne om tvangs-selvbetjeningen. Foto: Digitaliseringsstyrelsen/Advice.

Sådan vil kommuner få danskerne til at betjene sig selv

I de kommende år skal den offentlige sektor styre fire millioner danskere over til selvbetjeningsløsninger. Se her, hvordan kommuner og staten flytter analoge borgere over til de digitale platforme.

Annonce:
Annonce:
Læs også:
Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Kæmpe it-projekt dømt til at slå fejl inden premiere

Danmark klar til historisk it-projekt - men ups, noget mangler


Fornylig blev den store danske selvbetjeningsøvelse i kontakten mellem danskerne og kommunerne indledt med henblik på at spare en milliard kroner årligt fra i 2015.

Målet er til den tid, at 80 procent af alle borgerhenvendelserne sker ved, at det offentlige stiller selvbetjeningsløsninger til rådighed på nettet, som danskerne så skal bruge, når de eksempelvis ønsker at flytte eller skrive deres børn op til skolegang.

For at holde snor i, at vi så også reelt betjener os selv og benytter den nye digitale postkasse på Borger.dk, følger KL op på, i hvor høj grad vi flytter os over på de digitale løsninger.

"Vi indsamler hvert halve år målinger af folks selvbetjening, henvendelser over telefon og fysiske fremmøder for at se, om henvendelsesmønstrene ændrer sig," fortæller Pia Færch fra KL's kontor for Digitalisering og Borgerbetjening.

Først svar om et halvt år
Pia Færch fortæller, at indsamlingerne af de mange borgerhenvendelser foregår i efteråret og til foråret.

Derfor har KL først til foråret et reelt billede af, hvordan danskerne har taget imod de nye digitale tider i kontakten med den offentlige sektor.

Det noget forsinkede realtidsbillede af danskernes selvbetjeningsvaner skræmmer dog ikke Pia Færch i den store indsats med at få gjort analoge borgere til digitale selvbetjenere.

"Jeg er ret sikker på, at det går i den rigtige retning, for hver gang vi har målt, er der flere  og flere, der vælger at anvende selvbetjening. Vi kan på udvalgte områder i nogle kommuner se, at selvbetjeningsgraden på eksempelvis skoleindskrivningen ligger over 90 procent," forklarer kontorchefen fra KL.

Hun siger samtidigt også, at hvis de halvårlige målinger afslører, at fremdriften på selvbetjeningsløsningerne falder, så vil KL i samarbejde med kommunerne analysere på, hvad der skal gøres for at hjælper danskerne til tasterne.

Pia Færch tilføjer, at der indenfor det næste års tid ikke er nogen specifikke mål, datoer og deadlines med at få så og så mange danskere til at betjene sig selv.

Kampagne til tre millioner
Sideløbende med indførslen af selvbetjeningskravet har Digitaliseringsstyrelsen skudt en informationskampagne med et samlet budget på tre millioner kroner i luften.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB


SAS udviklere
Topdanmark Forsikring A/S


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Accuro ApS
Formidling af ERP/it-konsulenter til kontraktarbejde. Softwareudvikling, implementering.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Gratis tips og tricks med Excel

Er du controller, laborant, analytiker, administrativ medarbejder eller noget helt andet, så er Excel genvejen til mange rutiner, der kan gøre hverdagen lettere. Kom og hør hvad Excel kan bruges til. Læs mere

Computerworld - 2730 Herlev



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Apple trækker iOS 8-opdatering tilbage - ødelægger iPhone
En splinterny opdatering til iOS 8 har udløst så mange klager, at Apple har trukket den tilbage igen.
CIO
It-chefer kæmper med fortiden: Anses stadig mest som drifts-folk
De fleste it-chefer og CIO'er har for længst forstået, at it er nøglen til at skabe vækst og innovation i virksomheden. Desværre er det ikke nødvendigvis en erkendelse, man har i resten af organisationen.
Comon
Android og iOS-kryptering får politiets alarmklokker til at ringe
Tendensen med at pakke brugernes smartphone-data ind i kryptering vækker bekymring hos politimyndigheder. De mener, at mange sager forbliver uløste, hvis ikke de kan få adgang til borgernes mobiltelefoner.
Channelworld
Buldrer frem: Dustin er kongen af dansk online-salg
Den svenske online-koncern stormer frem i Danmark og sætter sig på to titler i årets udgave af Computerworlds Top 100.
White paper
IP-telefoni: Fra buzz-ord til business
Firmaets telefonsystem er i dag en opgave for it-chefen. Denne Computerworld Guide om IP-telefoni giver også råd om unified communications.


Log ind
x
E-mail
Kodeord