Med disse selvbetjenings-kasser vil Digitaliseringsstyrelsen informere danskerne om tvangs-selvbetjeningen. Foto: Digitaliseringsstyrelsen/Advice.

Sådan vil kommuner få danskerne til at betjene sig selv

I de kommende år skal den offentlige sektor styre fire millioner danskere over til selvbetjeningsløsninger. Se her, hvordan kommuner og staten flytter analoge borgere over til de digitale platforme.

Annonce:
Annonce:
Læs også:
Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Kæmpe it-projekt dømt til at slå fejl inden premiere

Danmark klar til historisk it-projekt - men ups, noget mangler


Fornylig blev den store danske selvbetjeningsøvelse i kontakten mellem danskerne og kommunerne indledt med henblik på at spare en milliard kroner årligt fra i 2015.

Målet er til den tid, at 80 procent af alle borgerhenvendelserne sker ved, at det offentlige stiller selvbetjeningsløsninger til rådighed på nettet, som danskerne så skal bruge, når de eksempelvis ønsker at flytte eller skrive deres børn op til skolegang.

For at holde snor i, at vi så også reelt betjener os selv og benytter den nye digitale postkasse på Borger.dk, følger KL op på, i hvor høj grad vi flytter os over på de digitale løsninger.

"Vi indsamler hvert halve år målinger af folks selvbetjening, henvendelser over telefon og fysiske fremmøder for at se, om henvendelsesmønstrene ændrer sig," fortæller Pia Færch fra KL's kontor for Digitalisering og Borgerbetjening.

Først svar om et halvt år
Pia Færch fortæller, at indsamlingerne af de mange borgerhenvendelser foregår i efteråret og til foråret.

Derfor har KL først til foråret et reelt billede af, hvordan danskerne har taget imod de nye digitale tider i kontakten med den offentlige sektor.

Det noget forsinkede realtidsbillede af danskernes selvbetjeningsvaner skræmmer dog ikke Pia Færch i den store indsats med at få gjort analoge borgere til digitale selvbetjenere.

"Jeg er ret sikker på, at det går i den rigtige retning, for hver gang vi har målt, er der flere  og flere, der vælger at anvende selvbetjening. Vi kan på udvalgte områder i nogle kommuner se, at selvbetjeningsgraden på eksempelvis skoleindskrivningen ligger over 90 procent," forklarer kontorchefen fra KL.

Hun siger samtidigt også, at hvis de halvårlige målinger afslører, at fremdriften på selvbetjeningsløsningerne falder, så vil KL i samarbejde med kommunerne analysere på, hvad der skal gøres for at hjælper danskerne til tasterne.

Pia Færch tilføjer, at der indenfor det næste års tid ikke er nogen specifikke mål, datoer og deadlines med at få så og så mange danskere til at betjene sig selv.

Kampagne til tre millioner
Sideløbende med indførslen af selvbetjeningskravet har Digitaliseringsstyrelsen skudt en informationskampagne med et samlet budget på tre millioner kroner i luften.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse en teknisk evaluering af en ny og revolutionerende arkitektur...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
IT Service Management (ITSM)

It service management kan leveres af egen it-organisation eller ved at søge hjælp hos en ekstern partner. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne - og får lejlighed til at netværke og søge inspiration hos ligesindede. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

På Computerworlds Datasikkerhedsevent kan du blive klædt på over for sikkerhedsproblemer både internt og eksternt. Lær hvordan du får en god sikkerheds-"awareness" i virksomheden, hvordan du bedst kan håndtere adgang til følsomme data, når dine medarbejdere er uden for virksomheden, og hør hvilke muligheder du har, for at gøre din virksomheds værdier og viden så sikker som muligt. Læs mere

Park Inn by Radisson - 2300 København S



Customer Relationship Management (CRM)

It-løsninger til kundehåndtering eller CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Fra udvidede kundekartoteker til egentlige call center applikationer. I de seneste år er der kommet nye web-baserede løsninger i markedet, og valget står i dag ikke blot mellem et stort antal leverandører og løsninger, men også mellem forskellige platforme. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
CIO
Skat sparer 100 millioner kroner med ny it-indkøbs-politik: Så enkelt kan det gøres
Med en spritny udbudsfabrik har Skat præsteret at spare 100 millioner kroner på it-driftsudbud. Læs her, hvordan Skat har strømlinet sine udbudsproces.
Comon
Ny bærbar computer? Tag et kig på Lenovo Yoga 3 og Microsoft Surface Pro 3
Lenovo Yoga Pro 3 bærbar PC er ekstremt tynd, kommer med den helt nye Intel Core M processor og lades via USB. Men kan den slå Surface Pro 3? Se duellen her.
Channelworld
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
Massevis af danske forhandlere af Microsofts klassiske økonomisystem C5 er begyndt at fylde hylderne med produkter fra Microsofts rivaler. "Det virker som om, at Microsoft mere eller mindre frivilligt giver slip på kunderne i den lave ende af markedet," lyder det fra direktør.
White paper
Bliv en bedre produktchef
Følg 10 trin, der kan hjælpe enhver produktchef til at løfte produktledelse fra en reagerende taktisk position til en strategisk position.