NemID runder en milliard: En blandet fornøjelse

NemID-løsningen er blevet anvendt en milliard gange og har tilsyneladende stor opbakning i befolkningen, selv om det ikke altid har været sådan. Her er NemID's korte, men turbulente, historie.

Annonce:
Annonce:
Læs også:

Fremtidsplaner for mobil NemID hænger i tynd tråd.

Her er årets seks værste it-fusere - Stem på din 'favorit'.

Hjælp: Mit liv er et kodeords-helvede.

Sådan arbejder staten på det mobile NemID.

DanID: Derfor kan vi ikke undvære udskældte Java til NemID.


Login-løsningen NemID er blevet benyttet en milliard gange af danskerne, siden løsningen blev rullet til borgerne i andet halvår af 2010.

Det skriver Digitaliseringsstyrelsen på sin hjemmeside, hvor styrelsen også har offentliggjort en bruger-tilfredshedsundersøgelse, der viser, at 96 procent af de 1.500 adspurgte danskere er tilfredse med løsningen.

Af samme undersøgelse foretaget online af mediebureauet MEC i efteråret 2012 fremgår det, at 85 procent erklærer, at de har tillid til NemID, og at 100 procent af de adspurgte kender til login-løsningen.

Milliard-forbruget af NemID svarer til, at alle danskere har brugt deres NemID gennemsnitligt 250 gange, hvilket igen ud fra en gennemsnitsbetragtning vil sige, at danskerne har gnavet sig godt igennem brugen af deres NemID-papkort nummer to.

Er flotte tal godt nok?
Bag de flotte tal gemmer sig også mindre pæne sandheder.

NemID blev eksempelvis i premiereåret kåret som Årets it-fuser af Computerworld, der i lighed med andre medier blandt andet har skrevet om arkitekturen og mulige sikkerhedsproblemer undervejs med produktet.

Siden lanceringen for to et halvt år siden har det også knebet gevaldigt med at få NemID til erhvervslivet på plads, hvilket dog skete i sommers efter halvandet års forsinkelse.

I lighed er planerne for en eventuel udrulning af det mobile NemID til smartphones endnu ikke færdigdiskuterede. Det forventes derfor, at det mobile NemID tidligst vil være på banen i slutningen af 2013, selvom det blev lovet klart ved denne tid i år.

Er det godt nok, når nu omkring fire millioner danskere mere eller mindre er tvunget til at benytte løsningen?

"Med indførelsen af ny teknologi, vil der altid opstå modstand, og NemID har været udsat for megen kritik i starten. Pudsigt nok så var der ved indførelsen af NemID ros til den tidligere digitale signatur, som ellers også var stærkt kritiseret, da den blev introduceret," forklarer Charlotte Jacoby, souschef i Digitaliseringsstyrelsen og ansvarlig for NemID.

Stor succes startede med skepsis
Hun er ikke bleg for at betegne NemID som en stor succes på trods af, at produktet fik en hård fødsel med kritiske røster.

"Vi kan altid blive bedre, men jeg synes, vi har et fantastisk produkt målt på både kvalitet og sikkerhed, og det er det vigtigste," lyder det fra Charlotte Jacoby.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bravida Danmark A/S
Salg, installation og service inden for telefoni, netværk og kommunikationsanlæg.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup







Computerworld
Slut med at vedhæfte filer til e-mails? Her er Microsofts nye løsning
Microsoft vil have e-mail-brugerne til at vedhæfte færre filer og i stedet udveksle dokumenterne på en anden måde.
CIO
10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes
Klumme: Her har du 10 gode råd til at få forretningen og it-organisationen til at arbejde bedre sammen.
Comon
Apple-launch i aften: Nyt liv til iPad'en eller comeback til Mac'en
Apple er igen på trapperne med nye produkter, men hvad skal vi forvente?
Channelworld
Apple-præsenterede nye ultra-tynde iPads og en ny pixel-verdensmester
Tyndere, skarpere og hurtigere. Aftenens iPad-præsentation var en Apple classic.
White paper
Offentlig it-indkøb: Hvordan?
Denne Computerworld Guide ser nærmere på offentlige indkøberes palet af muligheder for at gå hårdt til deres it-leverandører.


Log ind
x
E-mail
Kodeord