I dag er der mange, lange og uberettigede klager i det danske udbudssystem - ikke mindst i it-branchen.
I dag er der mange, lange og uberettigede klager i det danske udbudssystem - ikke mindst i it-branchen.
Efter høringen vil ændringerne i klagereglerne forventeligt blive fremsat som lovforslag i slutningen af februar.
Hvis ændringerne glider glat igennem de tre lovforslagsbehandlinger, så forventes det, at der er nye regler for klager i det offentlige udbudssystem i maj 2013.
De største ændringer i klagesystemet bliver, at der kommer en kortere tidsfrist for klager, der i prækvalifikationstiden.
Tidsfristen sænkes fra 30 til 15 dage.
I almindelige kontrakter går fristen ned fra seks måneder til en måned, mens klagefristen for rammeaftaler forkortes fra 12 måneder til seks måneder.
En anden større ændring er, at det bliver dyrere at klage.
Helt konkret skal det koste 20.000 kroner at klage, når prisen ligger over tærskelværdien, der på nuværende tidspunkt er 1,5 millioner kroner for it-projekter. Den nuværende klagepris ligger på 10.000 kroner.
Samtidig skal klageren i tabte sager betale for sagsomkostningerne.
Prisen for tabte sager kommer naturligvis helt an på, om klageren får helt eller delvist ret i sine klage eller ligefrem taber sagen. Sådan er det dog ikke i dag med de nuværende regler.
"En ordregiver, der ikke har overtrådt udbudsreglerne, vil således altid skulle betale egne omkostninger til en advokat. Der kan argumenteres for, at denne ordning ikke er rimelig set fra ordregiverens side," lyder argumentet i Erhvervs- og Vækstministeriets arbejdsgruppe for at ændre denne regel.
Klagenævnet for Udbud skal med de nye regler også kunne afvise sager uden at behandle dem.
"Anbefalingen indebærer, at klagenævnet ikke vil være forpligtet til at anvende unødvendige ressourcer på udsigtsløse klager," lyder det i arbejdsgruppens anbefalinger.
Hos it-brancheforeningen IT-Branchen er der jubel ovenpå forslagene til et nyt klagesystem for udbud.
Jublen kommer efter, at it-industrien har været hjemsøgt af mange klager, som oven i købet er steget i antal i de senere år.
Alene Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) er der blevet klaget over 27 gange i 2011 og 2012, hvor SKI vandt 21 af sagerne, mens de seks resterende sager er end med forlig uden en afgørelse.
"Vi har stort behov for et bedre klagesystem. Det har både leverandører og de offentlige kunder efterlyst. Derfor er det rigtig godt, at regeringen nu viser konkret handling, lyder det i en pressemeddelelse fra Morten Bangsgaard, administrerende direktør i IT-Branchen.
Han mener, at der med det nye klagesystem - hvis det som forventeligt bliver vedtaget i Folketinget i foråret - vil komme færre uberettigede klagesager, og der vil være en hurtigere afklaring i en sag.
Direktøren i IT-Branchen rejser dog en løftet pegefinger, når det kommer til, at klageren og den indklagede fremover i højere grad skal dele klage-udgifterne.
"Vi er bekymret over forslaget om, at klageren bliver pålagt den anklagedes sagsomkostninger, hvis man taber en sag. Det kan afholde mindre virksomheder fra at klage, selv hvis de har reel grundlag for det. Vi mener, der bør sættes et loft over den maksimale udgift en mindre virksomhed kan blive ramt af," lyder forslaget fra IT-Branchen.
Sammen med resten af it-industrien venter Morten Bangsgaard nu på, at de almindelige udbudsregler også bliver lavet om - herunder at hæve bagatelgrænsen for it-projekter til 7,5 millioner kroner.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Full stack-udvikler i et automatiseret DevOps-miljøIT-Universitetet i København
Sikkerhedsspecialist til IT-afdelingen på IT-Universitetet i KøbenhavnStyrelsen For It og Læring
Netværkstekniker til arbejde med cybersikkerhed og infrastrukturUdlændinge- og Integrationsministeriet
Stærk it-programleder med international sigte til Schengen-programPICit A/S
IT-supporter med fokus på software og kundeservice søgesHOFOR
Microsoft Azure Cloud EngineerCentrica Energy
Software Engineer - Power Trading SolutionsATP
Application Manager til forvaltning af it-leverancer for Udbetaling DanmarkStatens Serum Institut
IT-udvikler til sektion for Systemudvikling og Data Integration i afdeling for Digital InfrastrukturUdviklings- og Forenklingsstyrelsen
IT-generalister til rollen som systemejer/ITIL Application Manager på outsourcede it-systemerSoftwareOne
Emma
Conscia & Palo Alto
WaveAccess