Bliv en god e-købmand: Sådan toptuner du din webshop

Se, hvilke ting du skal være opmærksom på, hvis du vil være en god e-købmand.

Hvis du vil optimere din e-butik, er du nødt til at gentænke, hvordan dine kunder møder butikken.

For det er ikke den samme måde, som når kunden møder op i en fysisk butik for at købe ind. 

I en e-butik kan kunden i modsætning til den fysiske butik ikke se og føle på varen. Til gengæld behøver kunden ikke bekymre sig om åbningstider, for e-butikken er åben hele døgnet. 

Du er din egen ekspedient
Du kan derfor ikke bare overføre den oplevelse, det er at være i den fysiske butik. Der er nogle andre ting, du skal være opmærksom på, når du skal drive en virtuel butik. 

"Du er som oftest din egen ekspedient, når du handler på nettet, og derfor skal der være mere hjælp på hylderne i form af omfattende varebeskrivelser," forklarer John K. Christiansen, der er professor ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School (CBS).

John K. Christiansen mener også, at det kan være en af fordelene ved at handle på nettet, fordi informationen om de enkelte varer ofte er langt dybere end ekspedientens viden.

"De (ekspedienterne, red.) ved lidt om det hele, men i virkeligheden har de mange gange ikke engang læst manualen til de varer, de sælger, og måske er det årsagen til, at mange af os ender med at elske e-butikkerne, hvor der ikke er nogen irriterende person, der mener at vide bedre end én selv," siger han.

Tingene skal fungere
Når dine kunder er deres egne ekspedienter, betyder det også, at tingene på siden skal fungere.

"Enkelhed, forståelighed og ikke mindst hastighed er stadigvæk god gammeldags latin," forklarer  Henrik Theil, der er kommunikationschef i interesseorganisationen Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

Det nytter derfor ikke, at du har en side med en masse fancy elementer, hvis det tager en evighed at få indlæst din side.

"Den nemmeste måde at jage folk væk på er, når tingene ikke fungerer gnidningsfrit," siger han.

Ifølge Henrik Theil er det tekniske dog kun en del af udfordringen med at lokke kunder til at handle i din butik. Der er også nogle ting, du ikke kan løse rent teknisk. Den ene er målgruppen.

Du er nødt til at målrette din side til dem, du vil sælge til. For kunderne er langt mere kræsne på nettet i forhold til den fysiske butik. Det kræver ikke ret meget at surfe videre til den næste netbutik.

"Har du ikke styr på din målgruppe, kan du have verdens flotteste hjemmeside, men du får ikke solgt noget som helst. Udgangspunktet er, at du skal være en god købmand," siger Henrik Theil.

Foruden målgruppen er der nogle vigtige områder, du bare skal have styr på. En god og bæredygtig butik kræver nemlig ikke kun, at der er styr på, hvilket segment den henvender sig til.

Der er fire områder, du som webshop-ejer skal forholde dig til, hvis du vil have det optimale ud af din butik på nettet.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere






Computerworld
Dansk sikkerhedsfirma slår alarm: "Jeg har fundet et atomkraftværk, hvor man kunne hæve strålingsniveauet og et fængsel, hvor fængselsdørene kan åbnes fra en server"
Dansk sikkerhedsfirma finder hidtil ukendt fejl, der kan udløse en katastrofe, hvis data havner i de forkerte hænder. Men der findes en løsning.
CIO
It-sikkerhed skal tænkes helt om: Det forkromede overblik er en mangelvare
Klumme: It-sikkerhed og bekæmpelse af cybercrime er kommet øverst på to-do-listen på direktionsgangene. Men hvis virksomhederne for alvor skal forstærke det digitale forsvarsværk, skal sikkerhedsbranchen se anderledes på it-løsningerne.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.