Bliv en god e-købmand: Sådan toptuner du din webshop

Se, hvilke ting du skal være opmærksom på, hvis du vil være en god e-købmand.

Hvis du vil optimere din e-butik, er du nødt til at gentænke, hvordan dine kunder møder butikken.

For det er ikke den samme måde, som når kunden møder op i en fysisk butik for at købe ind. 

I en e-butik kan kunden i modsætning til den fysiske butik ikke se og føle på varen. Til gengæld behøver kunden ikke bekymre sig om åbningstider, for e-butikken er åben hele døgnet. 

Du er din egen ekspedient
Du kan derfor ikke bare overføre den oplevelse, det er at være i den fysiske butik. Der er nogle andre ting, du skal være opmærksom på, når du skal drive en virtuel butik. 

"Du er som oftest din egen ekspedient, når du handler på nettet, og derfor skal der være mere hjælp på hylderne i form af omfattende varebeskrivelser," forklarer John K. Christiansen, der er professor ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School (CBS).

John K. Christiansen mener også, at det kan være en af fordelene ved at handle på nettet, fordi informationen om de enkelte varer ofte er langt dybere end ekspedientens viden.

"De (ekspedienterne, red.) ved lidt om det hele, men i virkeligheden har de mange gange ikke engang læst manualen til de varer, de sælger, og måske er det årsagen til, at mange af os ender med at elske e-butikkerne, hvor der ikke er nogen irriterende person, der mener at vide bedre end én selv," siger han.

Tingene skal fungere
Når dine kunder er deres egne ekspedienter, betyder det også, at tingene på siden skal fungere.

"Enkelhed, forståelighed og ikke mindst hastighed er stadigvæk god gammeldags latin," forklarer  Henrik Theil, der er kommunikationschef i interesseorganisationen Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

Det nytter derfor ikke, at du har en side med en masse fancy elementer, hvis det tager en evighed at få indlæst din side.

"Den nemmeste måde at jage folk væk på er, når tingene ikke fungerer gnidningsfrit," siger han.

Ifølge Henrik Theil er det tekniske dog kun en del af udfordringen med at lokke kunder til at handle i din butik. Der er også nogle ting, du ikke kan løse rent teknisk. Den ene er målgruppen.

Du er nødt til at målrette din side til dem, du vil sælge til. For kunderne er langt mere kræsne på nettet i forhold til den fysiske butik. Det kræver ikke ret meget at surfe videre til den næste netbutik.

"Har du ikke styr på din målgruppe, kan du have verdens flotteste hjemmeside, men du får ikke solgt noget som helst. Udgangspunktet er, at du skal være en god købmand," siger Henrik Theil.

Foruden målgruppen er der nogle vigtige områder, du bare skal have styr på. En god og bæredygtig butik kræver nemlig ikke kun, at der er styr på, hvilket segment den henvender sig til.

Der er fire områder, du som webshop-ejer skal forholde dig til, hvis du vil have det optimale ud af din butik på nettet.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.