De færreste får gavn af social software til intern brug

80 procent af alle projekter om udrulning af social software internt i virksomheden opnår ikke de forventede fordele.

Annonce:
Annonce:
Læs også:

Derfor investerer virksomhederne i social software


Computerworld News Service: Mange store virksomheder er begyndt at anvende interne sociale netværk, men de fleste får ikke meget gavn af dem, påpeger analysefirmaet Gartner.

I 2016 vil halvdelen af alle store virksomheder "have Facebook-lignende sociale netværk," og 30 procent af disse interne sociale netværk vil anses for at være lige så vigtige som e-mail og telefoner, lyder prognosen fra Gartner i en rapport.

Men til og med 2015 vil 80 procent af sådanne initiativer "ikke opnå de tilsigtede fordele på grund af manglende lederskab, og fordi teknologien overbetones,"  skriver Gartner.

Problemet er ifølge Gartner, at social software ikke fungerer ligesom ERP-software, hvor medarbejderne "trænes i et program og herefter forventes at bruge det."

Succes med social software kræver derimod, at medarbejderne selv er motiverede for at bruge værktøjet, og at det tilbyder dem en væsentlig bedre måde at arbejde på, tilføjes det i rapporten.

"I de fleste tilfælde kan man ikke tvinge folk til at bruge sociale apps - de er nødt til selv at vælge det."

For at et socialt initiativ skal få succes, er en række vilkår nødt til at være opfyldt, heriblandt at der er et "meningsfuldt og specifikt formål, en kritisk masse af kolleger der aktivt bruger det, samt at det integreres med andre applikationer, som medarbejderne bruger," skriver Gartner.

Fokus på det sociale
Markedet for social software til virksomheder har allerede gennemgået nogle større forandringer. Mange mindre leverandører er blevet opkøbt af de større spillere, mens andre store leverandører såsom Oracle har udviklet deres egen sociale software.

CRM-leverandøren Salesforce.com har taget det et skridt videre og omlagt hele sin strategi til at dreje sig om den sociale virksomhed.

Selvom de fleste projekter om udrulning af social software internt i virksomheden mangler modenhed, så "gøres der allerede vigtige erfaringer og bedre tilgange er ved at opstå," påpeger Gartner.

Alligevel bør virksomheder, der er interesseret i intern anvendelse af social software, vælge deres første pilotprojekt med omhu, "da det vil sætte tonen for efterfølgende initiativer," advarer Gartner.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Derfor investerer virksomhederne i social software



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Front-data Danmark A/S
Konsulentydelser inden for oursourcing og softwareudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse en teknisk evaluering af en ny og revolutionerende arkitektur...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
IT Service Management (ITSM)

It service management kan leveres af egen it-organisation eller ved at søge hjælp hos en ekstern partner. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne - og får lejlighed til at netværke og søge inspiration hos ligesindede. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

På Computerworlds Datasikkerhedsevent kan du blive klædt på over for sikkerhedsproblemer både internt og eksternt. Lær hvordan du får en god sikkerheds-"awareness" i virksomheden, hvordan du bedst kan håndtere adgang til følsomme data, når dine medarbejdere er uden for virksomheden, og hør hvilke muligheder du har, for at gøre din virksomheds værdier og viden så sikker som muligt. Læs mere

Park Inn by Radisson - 2300 København S



Customer Relationship Management (CRM)

It-løsninger til kundehåndtering eller CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Fra udvidede kundekartoteker til egentlige call center applikationer. I de seneste år er der kommet nye web-baserede løsninger i markedet, og valget står i dag ikke blot mellem et stort antal leverandører og løsninger, men også mellem forskellige platforme. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
CIO
Skat sparer 100 millioner kroner med ny it-indkøbs-politik: Så enkelt kan det gøres
Med en spritny udbudsfabrik har Skat præsteret at spare 100 millioner kroner på it-driftsudbud. Læs her, hvordan Skat har strømlinet sine udbudsproces.
Comon
Stortest: Her er de bedste gratis antivirus-programmer
Kan gratis sikkerhedssoftware virkelig beskytte din pc? Svaret er ja, hvis du vælger det rette produkt. Læs her en test af de mest pålidelige gratis sikkerhedsprogrammer.
Channelworld
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
Massevis af danske forhandlere af Microsofts klassiske økonomisystem C5 er begyndt at fylde hylderne med produkter fra Microsofts rivaler. "Det virker som om, at Microsoft mere eller mindre frivilligt giver slip på kunderne i den lave ende af markedet," lyder det fra direktør.
White paper
IP-telefoni: Fra buzz-ord til business
Firmaets telefonsystem er i dag en opgave for it-chefen. Denne Computerworld Guide om IP-telefoni giver også råd om unified communications.